اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 24, 2019
16:11 چهارشنبه، 2ام مردادماه 1398
کد خبر: 101137

فقط از۱۰ درصد ظرفیت شبکه تبادل اطلاعات استفاده می‌شود

سامانه مرکز ملی تبادل اطلاعات تاکنون بیش از ۶۰۰ میلیون تراکنش انجام داده اما به گفته دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، ظرفیت این مرکز بیش از ۶ میلیارد تراکنش است. 
 
رضا باقری اصل با اعلام این خبر گفت: «پس از راه‌اندازی مرکز ملی تبادل اطلاعات بیش از ۶۰۰ سرویس از طریق این مرکز ارائه شده است، اما ما نیازمند حداقل دو هزار سرویس تعاملی بین دستگاه‌ها هستیم.»
 
به گفته او یکی از زیربناهای مهم اقتصاد دیجیتالی، اقتصاد مبتنی بر پایه داده است. او در توضیح مدل اقتصاد داده محور گفت: «اقتصاد داده محور، داده را میان صاحبان آن و متقاضیان داده به اشتراک می‌گذارد همین امر موجب ایجاد سرویس‌های متنوعی در بخش‌های مختلف می‌شود.»
 
او معتقد است در دولت‌ها هم همین اتفاق افتاده است و دستگاه‌های مختلف از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات یا GSB داده‌های خودشان را به اشتراک می‌گذارند. باقری اصل در ادامه افزود: «ممکن است تبادل داده به معنای عام تمامی نیازمندی‌های یک پلتفرم را برطرف نکند و به یک تغییر گفتمان نیاز داشته باشیم. ما تنها نیازمند تبادل داده نیستیم، دیدگاهمان باید نسبت به داده و اشتراک‌گذاری آن تغییر کند. به طور مثال هم‌اکنون دستگاه‌هایی مانند ثبت احوال و پست که داده‌های پایه را در اختیار دارند، قفل روی داده را باز کردند و داده‌هایشان را با سایردستگاه‌ها به اشتراک گذاشته‌اند.»
 
باقری اصل بر این باور است که دستگاه‌ها به این نتیجه رسیدند که زمان راه‌اندازی سرویس‌هایی مبتنی بر مشتری خودشان به سر رسیده و در حال حاضر به سمت سرویس‌های مبتنی بر داده حرکت می‌کنند. او در این باره به پیوست گفت: «البته این آغاز کار است. این شورع یک تغییر پارادایم است تا جریان داده‌ها از سمت مردم به سمت دولت و بالعکس تغییر کند. اقتصاد پلتفرمی به این معناست که ما بتوانیم از داده‌ها در ایجاد پلتفرمی از سرویس‌ها با تنوع‌های مشترک استفاده کنیم.»
 
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات ابراز امیدواری کرد که تنوع سرویس‌هایی که در حال حاضر دو به دو یا چند به چند ایجاد و میان دولت و کسب‌وهارها رد و بدل می‌شود افزایش پیدا کند. او در پایان تاکید کرد: «به نظر می‌رسد سامانه‌هایی که پلتفرم‌های مشورتی راه‌اندازی کردند برای سیاست‌گذاران و سرویس‌های دولتی می‌تواند مفید فایده باشد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.