تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 30, 2019
10:12 سه شنبه، 8ام مردادماه 1398
کد خبر: 101350

انجمن بلاکچین ایران: نباید تعرفه برق بر مبنای نرخ صادراتی برای ماینرها لحاظ شود

در روزهای گذشته صنعت ماینینگ و استخراج ارزهای مجازی به عنوان یک صنعت پذیرفته شد و گام بزرگی برای به رسمیت شناخته شدن این فعالیت برداشته شد؛ با این حال همچنان نقص‌هایی در این حوزه وجود دارد که فعالان این صنعت را دچار نگرانی‌هایی می‌کند. انجمن بلاکچین ایران با انتشار بیانیه‌ای به چندی از این نگرانی‌ها اشاره کرده و خواستار توجه دولت به آنها شده است.
 
در این بیانیه به شرایط حساس اقتصادی و سیاسی کشور اشاره شده و تاکید شده که بهره‌گیری از ظرفیت‌های متخصصی داخلی از جمله مواردی است که حاکمیت به آن تاکید دارد. انجمن بلاکچین ایران همچنین تاکید کرده که با وجود به رسمت شناخته شدن صنعت ماینینگ همچنان  شاهد تعلل دستگاههای قانون گذار برای شفافیت و مدون کردن زمینه های مختلف این صنعت هستیم.
 
انجمن بلاکچین ایران اعلام کرده که از لحاظ حقوقی نبود قانون دال بر غیرقانونی بودن یک فعالیت نیست. این انجمن همچنین اعلام کرده که نسبت دادن القابی چون قاچاقچی انرژی و سودجو از سوی رسانه‌ ملی به فعالان این صنعت موضوع صحیحی نیست. در ادامه بیانیه انجمن آمده که مشکلات واردات دستگاه‌های ماینر نیز ربطی به فعالین این حوزه ندارد و این تعلل و سستی‌های دستگاه‌های دیگر بوده که زمینه ساز ورود ناصحیح تجهیزات به کشور شده است.
 
انجمن بلاکچین ایران همچنین اعلام کرده که با توجه به عمر کوتاه این صنعت و تغییر و تحولات روز افزون آن، دولت بهتر است که  قانون‌گذاری در این حوزه را دلسوزانه و زودتر انجام دهد:
 
«با توجه به فرصت کوتاه ، سرعت بالای پیشرفت این فناوری و تلاشهای کشورهای دیگر (گاها متخاصم) برای عدم ورود کارآفرینان ایرانی به این حوزه، انجمن بلاکچین ایران این حق را برای خود محفوظ می داند، از دادستان کل کشور برای بررسی این فرصت سوزی درخواست مساعدت نماید.»
 
 
انجمن بلاکچین ایران همچنین با اشاره به ریسک‌های بالای این صنعت اذعان داشته که با عنایت به عمر کمتر از ۲ ساله تجهیزات ماینینگ، عوارض تعرفه برق و واردات و مالیات‌های احتمالی و.. ممکن است بازگشت سرمایه را در این ۲ سال از بین ببرد و مرگ این اقتصاد را به همراه داشته باشد:
 
«کارآفرینان این صنعت، بیگانه نیستند و نمی توان تعرفه برق بر مبنای ارز یک کشور خارجی یا نرخ صادراتی برای آنها در نظر گرفت، اینان پیشتازان عرصه های اقتصاد و فناوری، مجریان اوامر رهبری و زمینه سازان بهره مندی اقشار جامعه از فرصتهای برابرند. تعیین تعرفه برق خارج از مصوبات پیشین هئیت وزیران بشدت سبب توسعه رانت و گسترش فساد می‌شود. طبق آمار دقیق و اطلاعات علمی، صنعت استخراج رمز ارزها مسبب خاموشی های کشور نیست و پیش بینی پیک مصرف توسط مرکز آمار اقتصادی وزارت نیرو قبلا انجام شده است.»
 
طبق قانون و مصوبات وزارت نیرو در هیئت وزیران، در صورت عدم تطابق زمینه بهره برداری انشعابات با فعالیت در حال اجرا، وزارت نیرو موظف است مطابق ماده ۲-۴۵-۴ آئین نامه مشترکین و تعرفه های برق، فقط تعرفه جدید (حداکثر تعرفه سایر مصارف) را اعمال کند و حق جلوگیری از فعالیت صنعتی یا قطع موقت انشعاب را قانونا نخواهد داشت.
 
انجمن بلاکچین ایران نیز در بیانیه خود آورده که حداقل دو هزار و پانصد میلیارد تومان در این حوزه سمرایه‌گذاری شده و تعلل در تصمیم‌گیری و تعیین وضعیت این صنعت منجر به تحمیل خسارت جبران ناپذیری خواهد شد.
 
انجمن بلاکچین ایران معتقد است که این صنعت فرصتی است برای تامین منافع دولت و فعالین به صورت توامان، نوسازی و افزایش توان تولید صنعت برق و افزایش درآمدهای ارزی کشور: «ضرورت مشورت رو در رو بین فعالین و تیم های کارشناسی دستگاههای حاکمیتی مربوطه بصورت عیان و علمی بشدت احساس می شود.»
 
این انجمن در خاتمه بیانیه خود اعلام کرده که عدم شفافیت و فقدان دستورالعمل های منصفانه بابت ساماندهی فعالیت این حوزه در جهت بهره مندی عموم اقشار جامعه، به رغم تذکرهای شفاهی و رسانه ای که متخصصین امر در همایش ها، سمینارها و تریبون های فنی و عمومی به دستگاهها اطلاع رسانی کرده بودند باعث ایجاد مشکلاتی شده است: «این موضوع متاسفانه باعث برخوردهای سلیقه ای، کم لطفی و اجحاف به کارآفرینان این صنعت شده است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.