سیستم‌عامل و نرم‌افزار

July 30, 2019
10:21 سه شنبه، 8ام مردادماه 1398
کد خبر: 101352

سرویس محبوب ایرانی‌ها مسدود شد

 
 اخیراً دسترسی گیت هاب که از محبوب‌ترین سرویس‌های میزبانی وب به شمار می‌رود برای کاربران ایرانی مسدود شده است. از روزهای گذشته تا به امروز توسعه دهندگان ایرانی گیت هاب ایمیلی را از این سرویس دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد دسترسی ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا به گیت هاب مسدود شده است.
 
گیت هاب محبوب‌ترین سرویس میزبانی وب برای پروژه است که به توسعه‌ دهندگان امکان ذخیره کدهایشان برای پروژه‌های شخصی، تجاری و متن باز را می‌دهد. توسعه دهندگان عضو گیت هاب می‌توانند کدهایشان را با سایر کاربران این شبکه به اشتراک بگذارند تا بتوانند به صورت تیمی روی پروژه کار کنند. این سرویس در آبان ماه 1397 توسط مایکروسافت خریداری شده است.
 
حال به تازگی این سرویس محبوب دسترسی کاربرانی به که در کشورهای تحریم شده توسط آمریکا زندگی می‌کنند را مسدود کرده است. سرویس گیت هاب ایمیلی را به همین منظور برای کاربران کشورهای کریمه، کوبا، کره شمالی، سوریه و ایران با متن زیر ارسال کرده است:
 
به دلیل محدودیت قانون کنترل تجارت خارجه ایالات متحده، حساب گیت هاب شما مسدود شده است. کاربران حساب‌‌های عادی (غیرسازمانی) تنها برای ارتباطات شخصی خود به سرویس‌های مخازن عمومی گیت‌ هاب دسترسی محدودی خواهند داشت.
 
در ادامه سرویس گیت هاب به کاربران توصیه کرده است تا قانون کنتر تجارت خارجه ایالات متحده را مطالعه کنند تا متوجه محدودیت‌های اعمال شده از سمت این سرویس بشوند. در ابتدا یک برنامه نویس روس که در شبه جزیره کریمه زندگی می‌کند با این محدودیت‌ها مواجه شد.
 
این گسترش دهنده در حساب کاربری شبکه اجتماعی خود اعلام کرد که دسترسی او به سرویس گیت هاب مسدود شده است؛ همچنین وب‌سایت این برنامه نویس روس از دسترس خارج شده است زیرا از خدمات و سرویس‌های مایکروسافت بر روی وب‌سایت خود استفاده کرده است و این سرویس‌ها شامل تحریم‌های جدید می‌شوند. این گسترش دهنده قصد دارد تا از سرویس مشابه گیت هاب یعنی گیت لب استفاده کند، اما انتقال پروژه‌ها و اطلاعات از گیت‌هاب به گیت لب کار چندان آسانی نیست.
 
اخیراً یکی از گسترش دهندگان ایرانی با نام حامد سعیدی با مشکلی مشابه مواجه شده و حساب کاربری او در گیت هاب مسدود شده است. پس از گذشت چند روز بالاخره مدیر عامل سرویس گیت هاب نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد:
 
مشاهده مشکلات ایجاد شده برای مردم به واسطه تحریم‌های تجاری برای من بسیار دردناک است. ما فقط قانون‌های اعمال شده را به اجرا می‌گذاریم و هیچ دلیل دیگری برای این موضوع وجود ندارد، اما بدون شک این قوانین زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گیت هاب مانند هر شرکت دیگری در آمریکا، شامل قوانین تجارت خارجی می‌شود و مجبور به اجرای قوانین موجود است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.