تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 2, 2019
10:42 جمعه، 11ام مردادماه 1398
کد خبر: 101475

استفاده از فناوری‌های به‌روز کشور در استخراج رمزارز؛ مناطق‌سردسیر در اولویت

 
مدیرکل دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تهیه پیش‌نویس دستورالعمل استخراج رمز ارز ذیل معاونت آموزش، پژوهش و فناوری این وزارتخانه، گفت: بر اساس این پیش‌نویس تجهیزات استفاده شده در این زمینه باید به‌روز باشد و از آنجایی که این تجهیزات گرمای بسیار زیادی تولید می‌کنند، شرکت‌هایی که در مناطق سردسیر و یا در نزدیکی نیروگاه‌ها مستقر هستند، در اولویت دریافت مجوز خواهند بود.
 
فرزاد اسماعیل‌زاده با اشاره به توسعه رمز ارزها در کشور اظهار کرد: تجربه نشان داده است که جلوگیری از ورود فناوری‌های جدید راهکار مناسبی برای توسعه نوآوری‌ها نخواهد بود، ضمن آنکه این رویکرد زمینه رواج قاچاق و فعالیت‌های زیرزمینی را فراهم خواهد کرد. 
 
وی با بیان اینکه در این راستا از یک سال گذشته در کمیسیون‌های تخصصی هیأت دولت موضوعات مرتبط با فناوری "بلاک چین" و "رمز ارزها" مطرح شده است، ادامه داد: در جلسه هفته گذشته قانونمند شدن استخراج رمز ارز در هیات دولت به تصویب رسید و از آنجایی که این حوزه به عنوان یک فعالیت تولیدی در نظر گرفته شده، وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول اعطای مجوزهای لازم است.
 
اسماعیل‌زاده با بیان اینکه این مصوبه به صورت رسمی هنوز به این وزارتخانه ابلاغ نشده است، خاطر نشان کرد: امیدواریم تا روزهای آینده این مصوبه ابلاغ شود و ما نیز دستورالعمل‌های استخراج رمز ارز را تهیه کرده‌ایم و زمانی که این مصوبه ابلاغ شود، دستورالعمل تهیه شده را با همکاری دستگاه‌هایی چون وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیرو و بانک مرکزی مورد ارزیابی قرار می‌دهیم تا بتوانیم به تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت برسانیم و پس از امضای وزیر، این مصوبه را اجرایی خواهیم کرد.
 
مدیرکل دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت این دستورالعمل را شامل ارائه شرایط برای دریافت مجوز دانست تا کسانی که متقاضی فعالیت در حوزه استخراج رمز ارز هستند، بتوانند در این حوزه فعالیت کنند و خاطرنشان کرد: بر اساس این دستورالعمل متقاضیان فعالیت در استخراج رمز ارز باید دارای شخصیت حقوقی باشند و در این حوزه حضور متخصصان فناوری اطلاعات در حوزه‌هایی چون نرم‌افزار، سخت‌افزار، امنیت و شبکه در شرکت‌ها لازم است.
 
اسماعیل‌زاده استفاده از تجهیزات به‌روز را از دیگر الزامات این دستورالعمل ذکر کرد و یادآور شد: بر اساس مصوبه هیأت دولت تجهیزات مورد استفاده در این زمینه باید به‌روز و دارای برچسب‌های نصب شده انرژی و استاندارد از سازمان ملی استاندارد باشند. ضمن آنکه این شرکت‌ها باید دارای تاییدیه وزارت نیرو برای دریافت انشعاب برق صادراتی باشند. 
 
به گفته وی، وزارت نیرو تصمیمی در خصوص قیمت‌های برق صادراتی در نظر نگرفته است، ولی احتمالا این هزینه با توجه به زمان اوج مصرف برق و زمان مازاد برق شناور، متغیر خواهد بود.
 
اسماعیل‌زاده با بیان اینکه در این دستورالعمل فعالیت واحدهای کشاورزی، صنعتی و تولیدی در زمینه استخراج رمز ارز ممنوع اعلام شده است، اضافه کرد: علاوه بر آن، این فعالیت نباید در مکان‌های عمومی باشد و فعالیت شرکت‌های مستقر در مناطق سردسیر و یا در نزدیکی نیروگاه‌های تولید برق در اولویت قرار دارند؛ چراکه تجهیزات مورد استفاده در این زمینه گرمای زیادی تولید می‌کند و فعالیت در مناطق سردسیر، شرکت‌ها را از استفاده از سیستم‌های سرمایشی بی‌نیاز خواهد کرد.
 
وی با اشاره به مراجعه متقاضیان برای دریافت مجوز استخراج رمز ارز با تاکید بر اینکه در حال حاضر این متقاضیان برای دریافت مجوزها اقدام نکنند، گفت: زمانی که مصوبه‌های این فعالیت به وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد و دستورالعمل آن نهایی شود، اطلاع رسانی خواهد شد.
 
به گفته وی، مبادله رمز ارز در داخل کشور ممنوع خواهد بود و تنها در خارج کشور قابل مبادله است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.