باندپهن

August 3, 2019
11:11 شنبه، 12ام مردادماه 1398
کد خبر: 101523

زیرساخت: برای کاهش قیمت اینترنت برنامه داریم

 
نایب ‌رییس هیأت‌ مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که قیمت اینترنت، نسبت به قیمت‌های فعلی افزایش پیدا نخواهد کرد. سجاد بنابی با تاکید بر این موضوع گفته است که شرکت ارتباطات زیرساخت حتی برای کاهش قیمت اینترنتی که در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد برنامه دارد.
 به نظر می‌رسد این اظهارات بنابی در حالی مطرح می‌شود که در یک ماه گذشته شرکت‌های اینترنتی از وزارت ارتباطات خواسته‌اند که با توجه به شرایط اقتصادی و ثابت ماندن قیمت سرویس‌هایشان در ۴ سال گذشته، تعرفه اینترنت ثابت در کشور افزایش پیدا کند.
 
حالا بنابی در گفت‌وگویی که با روابط‌ عمومی وزارت ارتباطات انجام داده اعلام کرده که زیرساخت اما درخواست هیچ‌گونه افزایش قیمت اینترنت را ندارد.
 
او در پاسخ به این سوال که  آیا شرکت زیرساخت قیمت اینترنتی که در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد را افزایش می دهد یا خیر گفت: «درخواست FCPها برای افزایش قیمت اساساً ارتباطی به زیرساخت پیدا نمی‌کرد؛ چراکه اصلاً شرکت زیرساخت، قیمت اینترنت را گران نکرده است که این شرکت‌ها بخواهند متأثر از این افزایش، قیمت خدمات خود را افزایش دهند. در واقع شرکت زیرساخت در زمان مدیریت آذری جهرمی طی دو نوبت تا کنون بیش از ۵۰ درصد از قیمت فروش اینترنت به اپراتورها و FCPها را کاهش داده است.»
 
نایب ‌رییس هیأت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت افزود:«در پی این درخواست هم مجموعه رگولاتوری و همچنین شخص وزیر چند شرط برای آن‌ها تعیین، که یکی از آنها افزایش کیفیت خدمات و دیگری تنوع خدمات‌شان بود که بر آن مبنا سازمان تنظیم امکان بررسی درخواست‌شان برای افزایش قیمت را پیدا می‌کند.»
 
بنابی با رد این موضوع که زیرساخت اینترنت را به اپراتورها و FCP ها گران نمی‌فروشد اعلام کرد:‌ «این‌که گفته می‌شود زیرساخت اینترنت را گران می‌فروشد پسFCP ها ناچارند اینترنت را گران بفروشند حرف غلطی است. قیمت اینترنتی که اپراتورها و FCP ها از زیرساخت خریداری می‌کند چیزی حدود ۸ تا ۱۰ درصد کلیه هزینه‌های آن‌ها است؛ یعنی اگر همین فردا زیرساخت، اینترنت را با قیمت صفر در اختیار این شرکت‌ها قرار دهد اپراتورها درنهایت ۱۰ درصد از هزینه‌های‌شان کم می‌شود.»
 
نایب ‌رییس هیأت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه خواسته ما قطعاً در حال‌حاضر نه ‌تنها گران نشدن قیمت اینترنت بلکه حتی کاهش قیمت‌ها است گفت: «بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، بدیهی است که قیمت اینترنت، نسبت به قیمت‌های فعلی افزایش پیدا نخواهد کرد و هیچ تردیدی در این رابطه وجود ندارد و اصلاً اجازه افزایش قیمت داده نخواهد شد. ولی برای کاهش قیمت اینترنت هم برنامه داریم، در دنیا هم اینترنت در حال ارزان شدن است.»
 
واگذاری مکالمات بین‌الملل و ترافیک اینترنت به اپراتورها
در بخش دیگر گفت‌وگوی نایب ‌رییس هیأت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت به واگذاری سرویس مکالمات بین‌الملل به بخش خصوصی تا شهرویور ماه اشاره و افزود: «در حال‌حاضر آزادسازی بحث مکالمات بین‌الملل را پیگیری می‌کنیم تا آن را به ‌طور کامل به اپراتورهای بخش خصوصی واگذار کنیم. یک مصوبه‌ای هم کمیسیون تنظیم مقررات ابلاغ کرده که ما تا پایان شهریور ماه به ‌طور کامل مکالمات بین‌الملل را به بخش خصوصی واگذار کنیم و شرکت ارتباطات زیرساخت تنها نقش حاکمیتی داشته باشد که این مسئله را الان به ‌طور جدی دنبال می‌کنیم.»
 
او ادامه داد: «قبلاً مکالمات بین‌الملل از طریق اپراتورها در اختیار زیرساخت قرار می‌گرفت و زیرساخت آن را تحویل شرکت‌هایی که در خارج از ایران با آن‌ها قرارداد داشت می‌گذاشت و بالعکس. این فرآیند بر اساس مأموریت جدید قرار است تغییر کند و زیرساخت فقط نقطه اتصال را برقرار کند و خود اپراتورها می‌توانند با شرکت‌ها و اپراتورهای خارجی قرارداد ببندند و فرآیند ارتباط را برقرار کنند. این مهم‌ترین مأموریتی است که از سمت آقای وزیر بر عهده ما گذاشته‌ شده است.»
 
او با اعلام برنامه دیگر زیرساخت برای واگذاری ترافیک اینترنت به اپراتورها گفت:‌ «ما در حال فراهم کردن شرایطی هستیم تا ظرف یکی دو سال آینده، بحث ترافیک اینترنت را هم به اپراتورها واگذار کنیم. به این معنا که عملاً خرید و فروش اینترنت توسط خود ارائه ‌دهندگان سرویس انجام شود و خود آن‌ها با شرکت‌های خارجی  بی‌واسطه ارتباط برقرار کنند.
 
عذرخواهی شرکت‌های اروپایی از قطعی اینترنت
نایب ‌رییس هیأت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه درباره قطعی چندی پیش اینترنت که گلایه وزیر ارتباطات را هم در پی داشت و حتی خواستار جبران خسارت زیان دیدگان شده بود اعلام کرد: «اتفاقی که افتاده بود و ممکن است تکرار شود این است که برخی لینک‌های ارتباطی ما با تأمین‌ کننده‌های اینترنت در خارج از کشور قطع شد.»
 
او افزود: «برای اینکه این اتفاق مجددا نیفتد تمهیداتی اندیشیده شده و از ۶-۷ سال پیش سعی کردیم نقاط اتصال کشور به اینترنت را توسعه دهیم. در حال حاضر تقریباً در همه مرزهای غربی، شمالی و جنوبی ما اتصال اینترنت داریم. به همین دلیل امکان قطع اینترنت کشور به ‌یک ‌باره تقریباً وجود ندارد. چون اگر از یک ورودی قطعی اینترنت داشته باشیم می‌توانیم آن را از ورودی‌های دیگر جبران کنیم. یکی از کارهای که ما سعی داریم انجام دهیم بالانس کردن توزیع ورودی‌ها است تا شاهد قطعی‌های مختصر هم نباشیم.»
 
بنابی ادامه داد:‌«اما آن اتفاقی که افتاد این بود که اینترنت دو تأمین‌کننده‌ی خارجی، به دلیل قطعی فیبر ایجاد شده در اروپا قطع شد. با اینکه تلاش کردیم توزیع مناسبی داشته باشیم اما این دو مسیر در یک نقطه اروپایی روی ‌هم افتادند و وقتی قطعی اتفاق افتاد انگار ورودی دو مرز ما به‌ طور کامل قطع شد. این اتفاق خیلی نادر و البته خارج از اراده ما و تامین کننده بود. شرکت تأمین‌کننده‌ی ظرفیت هم که یک شرکت اروپایی بود (و مستقیم با ما قرارداد ندارد) درنهایت ناچار به عذرخواهی و جبران خسارت شد.»
 
او در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا تحریم و یا محدودیت‌های مالی برای تسویه با شرکت‌های خارجی تأثیری در آن قطعی داشت و یا اساساً تحریم‌ها تأثیری بر اینترنت کشور داشته است یا خیر گفت: «بسیاری از تحریم‌هایی که متوجه کشورمان شده، به‌طور مستقیم کاربردهای عمومی را هدف قرار نداده است بلکه آن‌چه باعث می‌شود که برخی تعاملات تجاری با محدودیت مواجه شود، تحریم بانکی است.»
 
بنابی دربخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد تحریم احتمالی اینترنت اعلام کرد:‌«در موضوع اینترنت هم ممکن است همین بحث وجود داشته باشد اما چون در این رابطه ما علاوه بر هزینه، درآمد هم داریم و از شرکت‌هایی که خرید اینترنت می‌کنیم، سرویس‌های شامل ترانزیت ترافیک هم به آن‌ها ارائه می‌دهیم با ارتباطاتی که برقرار شده مانع از تأثیر تحریم‌های بانکی بر خرید اینترنت شده‌ایم.
 
همچنین بنابی در ادامه این گفت‌وگو  اشاره‌ای هم به چالش‌های اخیر کشور در حوزه رمز‌ارزها و استخراج آنها داشته است. او در این زمینه گفت:‌«یکی از مشکلات ما در قبال مسأله رمز ارزها و بلاکچین این است که صدای واحدی از حاکمیت شنیده نمی‌شود. در یک مجموعه یک اداره کل می‌گوید خیلی خوب است و یک اداره کل دیگر می‌گوید خیلی بد است و هر کدام هم سعی می‌کنند در آن فضایی که در اختیار دارند و زورشان می‌رسد حرفشان را به کرسی بنشانند.»
 
بنابی ادامه داد: «در حوزه بلاکچین، وزارت ارتباطات فقط در موضوع پیش‌بینی تکنولوژی و کمک به ابزارسازی می‌تواند کمک کند. چون در موضوع رمزارز، از یک‌سو موضوع پول و ارز مطرح است که باید بانک مرکزی سیاست‌گذاری داشته باشد، از سوی دیگر هم چون برای استخراج ارزهای دیجیتال نیاز به تجهیزات خاصی همچون ماینرها وجود دارد وزارت صنعت درگیر است و در مسئله برق و سیاست‌گذاری مصرف انرژی هم باید وزارت نیرو ورود کند.»
 
او تاکید کرده که نقش وزارت ارتباطات در این رابطه می‌تواند فقط هماهنگ‌ سازی و تصمیم سازی باشد و اعلام کرد:‌ «در این رابطه در وزارت ارتباطات سند منتشر شده و تحقیقاتی انجام‌ گرفته و این تحقیقات در اختیار کمیسیون‌های دولت قرار داده شده و با دستگاه‌های مختلف هم مشورت انجام‌ گرفته است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.