تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 4, 2019
15:52 یکشنبه، 13ام مردادماه 1398
کد خبر: 101598

صدور مجوز ماینینگ از 10 روز آینده امکان پذیر است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت صمت از ۱۰ روز آینده می تواند شروع به صدور مجوز استخراج رمزارز کند.
 
 
 این طور به نظر می رسید که به دلیل مصرف بالای برق در تابستان، دولت قصد دارد تصویب آیین نامه های مربوط به استخراج رمزارزها را فعلا به تعویق بیندازد. به همین دلیل بود که برخورد با مزرعه های استخراج ارز مجازی و قطع برق و جریمه آنها نیز این احتمال را تقویت کرد.
با این حال امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات می گوید امکان دریافت مجوز برای استخراج ارز مجازی از 10 روز دیگر وجود دارد. وی با بیان اینکه موارد مربوط به استخراج رمزارز در هیات وزیران مصوب و آیین نامه آن نیز تدوین شده است گفت: البته مصوبه هیات دولت بندهایی دارد که وزارت ارتباطات با آن ها به شدت مخالف است، از جمله آن ها بند مربوط به نحوه تعیین قیمت برق است که مورد اعتراض وزارت ارتباطات قرار گرفته است.
وی ادامه داد: ما معتقدیم قیمت برق را باید عرضه و تقاضا تعیین کند و نباید برای آن قیمت مصوب تعیین شود. ناظمی با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات نیز موافق مصرف برق در ساعات پیک نیست گفت: از نظر وزارت ارتباطات استخراج رمزارز در ساعات پیک مصرف برق نباید انجام شود، چراکه در این ساعات حق استفاده از برق با شهروندان است.
وی اضافه کرد: آمار نشان می دهد در کشور و در طول سال تنها ۲۰۰ ساعت پیک مصرف برق داریم که در این ساعات نباید عملیات استخراج رمزارز انجام شود. ناظمی درباره دیگر پیشنهادات وزارت ارتباطات درباره مصرف برق برای استخراج رمز ارزها، افزود: علاوه بر آن، پیشنهاد ما این بود که در سایر ساعات به شرط اینکه صادرات برق انجام نشود امکان استخراج رمزارز فراهم شود. به گفته وی؛ اگر دولت یا توانیر، توان صادرات برق در سایر ساعات (غیر پیک) را دارد اقدام به صادرات کند، اگر این امکان را ندارد اجازه استفاده و خرید و فروش آن در بازار داخلی و در بازار ثانویه را دهد.
هیات دولت پیشنهاد وزارت ارتباطات را نپذیرفت
ناظمی تاکید کرد: به هر صورت پیشنهادات وزارت ارتباطات درباره نحوه تعیین قیمت برق برای استخراج رمزارز مورد استقبال هیات دولت قرار نگرفت و قوانین مربوط به استخراج رمزارز تعیین شده و تا چند روز آینده ابلاغ می شود.
وی درباره جزییات بیشتر مصوبه هیات دولت برای استخراج رمزارز، گفت: در این مصوبه؛ استخراج رمزارز به عنوان یک صنعت شناخته شده است و صدور پروانه توسط وزارت صمت انجام می شود.
ناظمی افزود: همچنین استانداردهای مربوط به آن نیز بین دو وزارتخانه نیرو و ارتباطات تقسیم شد که شامل دو استاندارد برق و استاندارد تکنولوژی است که به ترتیب وزارت نیرو و وزارت ارتباطات متولی آن ها هستند.
رییس سازمان فناوری اطلاعات از دیگر جزییات مصوبه هیات دولت را امکان واردات ماینرها بر اساس استانداردهای تعیین شده عنوان کرد.
وی با تاکید بر اینکه در مصوبه هیات دولت آمده است که فعالیت ها استخراج رمز ارز باید به صورت فارم انجام شود، افزود: به این معنی که اجازه استخراج رمزارز به صورت جزیی و کوچک داده نمی شود، ضمن اینکه فارم ها باید مستقل باشند و از یک حداقلی برای امکان استخراج رمز ارز برخوردار باشند. ناظمی درباره چگونگی تعیین قیمت برق در مصوبه هیات دولت گفت: طبق مصوبه هیات دولت قیمت برق برای استخراج رمزارز، سقف قیمت متوسط صادراتی برق در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این پرسش که صدور پروانه استخراج رمزارز چه زمانی عملیاتی می شود، گفت: وزارت صمت از ۱۰ روز آینده می تواند شروع به صدور مجوز استخراج رمزارز کند.
ناظمی با بیان اینکه وزارت ارتباطات آماده همکاری با وزارت صمت برای تدوین مجوز استخراج رمزارز است، افزود: وزارت نیرو نیز برای عملیاتی شدن صدور این مجوز اعلام آمادگی کرده است، اما از این پس تمام مطالبات به سمت وزارت صمت می رود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.