تلفن همراه

فناوری

August 5, 2019
18:01 دوشنبه، 14ام مردادماه 1398
کد خبر: 101658

هواوی برای اولین بار از سیستم عامل اختصاصی خود در تلویزیون هوشمند 5G استفاده کرد

پس از گمانه‌زنی‌های فراوان، ریچارد یو یکی از مدیران ارشد هواوی اعلام کرد درحال حاضر سیستم عامل اختصاصی هواوی بر روی تلویزیون‌های هوشمند با نام Smart Screens استفاده خواهند شد و این محصول تا ماه آینده به بازار عرضه می‌شود. هرچند گوشی های این شرکت براساس توافقات اخیر، به استفاده از اندروید لایسنس دار ادامه می دهند.
 
درحالی که که بسیاری از کاربران تصور می‌کردند هواوی قصد دارد سیستم عامل جدید خود را جایگزین اندروید کند، اولین محصولی که با این سیستم عامل راهی بازار می‌شود، یک تلویزیون هوشمند 5G است. هواوی اعلام کرده که کار با اندروید را به عنوان سیستم‌عامل اصلی گوشی‌های هوشمند خود ادامه خواهد داد.
شاید از دید اشخاص بیرون از کمپانی HUAWEI، اعلام محدودیت برای لایسنس‌های اندروید گوشی‌های هواوی عجیب بود؛ ولی این شرکت نشان داد از قبل به فکر این مشکل بوده و از مدت‌ها پیش مدیران هواوی دنبال راهکار جایگزین بودند و برنامه‌های لازم برای شرایط فوق را تنظیم کرده‌اند.
این پشتوانه قوی باعث شد که در آن بازه زمانی حساس، هواوی برنامه‌ای که چند سال در حال توسعه و پیشبردش بود را همگانی  و اعلام کند که در حال توسعه سیستم‌عاملی اختصاصی است. 
پس از بررسی شرایط از سوی ایالات متحده درباره ابعاد مختلف تحریم و توافق دولت‌های چین و آمریکا، از میزان تنش‌ها کاسته شده و محدودیت برای هواوی در استفاده از اندروید برداشته شد. اما هواوی از توسعه سیستم عامل اختصاصی برای استفاده در ابزارهای هوشمند خود، منصرف نشده است.
برند جدیدی که هواوی برای سیستم عامل خود ثبت کرده «هارمونی» نام دارد. این برند برخلاف آنچه در مورد هانگ‌منگ یا Ark OS تصور می‌کردیم، اولین میزبان خود را از میان گروه دیگری به جز گوشی‌های هوشمند انتخاب کرده و به سراغ تلویزیون‌های هوشمند رفته است که می‌تواند القا کننده پیامی با این مضمون باشد که هواوی برنامه‌های بسیار گسترده‌تری از یک جایگزین برای سیستم عامل موبایل دارد. اما این برنامه چیست و چه زمانی می‌توان به صورت کامل با آن آشنا شد؟
هر چند که پاسخ روشن این سوال، فقط با گذر زمان مشخص می‌شود، ولی مصاحبه‌های مدیران ارشد هواوی نکاتی را روشن کرده‌اند که در ادامه آن‌ها را مرور می‌کنیم.
اولین نکته جالب توجه این است که هانگ‌مِنگ، هارمونی، آرک یا هر نامی که هواوی انتخاب کند، به احتمال زیاد یک سیستم‌عامل است و طبق توضیحات ثبت شده برای آن‌ها این سیستم‌عامل قابلیت استفاده بر روی موبایل، انواع کامپیوترها (مانند لپ‌تاپ)، تجهیزات اینترنت اشیا (IoT) و صد البته تلویزیون هوشمند و تجهیزات خانگی را نیز دارد.
موضوع دوم بهره‌گیری هواوی از مزایای اندروید و در عین حال توسعه سیستم‌عامل اختصاصی خود است. در همین رابطه یکی از مدیران هواوی در مصاحبه‌ای اعلام کرده که هانگ‌منگ یا Ark OS جایگزینی برای اندروید نخواهد بود و این شرکت قصد دارد از آن در حوزه‌های دیگر استفاده کند.
در حال حاضر که هواوی مشکلات تحریم را پشت سر گذاشته، قصد دارد مانند گذشته از سیستم عامل اندروید روی گوشی‌های خود استفاده کند و در عین حال با توسعه سیستم‌عامل رزرو خود و تست عملکرد آن را روی دستگاه‌هایی با حساسیت کمتر، مانند تجهیزات اینترنت اشیا یا تلویزیون‌های هوشمند، به تدریج و در صورت نیاز، سیستم‌ عامل خود را به دنیای گوشی‌های هوشمند نیز بیاورد.
شرکت‌های رقیب نیز چند سال پیش سعی کردند با توسعه سیستم‌عامل‌هایی نظیر تایزن، از آن‌ها برای روز مبادا استفاده کنند. اما در این بین هواوی یک برگ برنده در دست دارد و آن عدم وابستگی زیاد به شرکت‌های دیگر در بخش‌های سخت‌افزاری است.
در واقع هواوی به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران صنعت تولید تراشه و تجهیزات مخابراتی دنیا می‌تواند با فراغ بال بیشتری به توسعه سیستم‌عامل اختصاصی خود بپردازد و همچنان کاربران مثل گذشته می‌توانند از اندروید و اکوسیستم جذاب آن روی گوشی‌های هواوی استفاده کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.