تجارت الکترونیک

دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 6, 2019
10:41 سه شنبه، 15ام مردادماه 1398
کد خبر: 101692

ماجرای اخذ ۱۰ هزار تومان برای تحویل کارت سوخت چیست؟

 
در حال حاضر حدود ۷۲۱ هزار کارت سوخت در باجه‌های معطله پست مانده است که هنگام تحویل این کارت‌ها به صاحبانشان ۱۰ هزار تومان اخذ می‌شود که طبق اعلام سخنگو شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی این مبلغ برای هزینه‌های صدور کارت و پست است.
 
 طرح استفاده از کارت سوخت شخصی از بیستم مردادماه یعنی پنج روز دیگر آغاز می‌شود اما هنوز افرادی هستند که موفق به دریافت کارت سوخت خود نشده‌اند، عمده این افراد نیز کسانی هستند که در گذشته در سامانه دولت همراه ثبت نام کرده بودند و اکنون منتظر رسیدن کارت سوخت خود هستند.
 
این دسته از افراد هنگام تحویل کات سوخت خود باید مبلغی را پرداخت کنند، فاطمه کاهی – سخنگو شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی – در این باره به ایسنا توضیح داد: افرادی که از طریق سامانه دولت همراه اقدام کرده‌اند، در آن زمان مبلغی را پرداخت نکرده بودند چراکه تنها قرار بود کارت بانک به کارت سوختشان لینک شود.
 
وی افزود: با توجه به این‌که قرار است  اکنون کارت سوخت جدید برای این افراد صادر شود، مبلغ ۱۰ هزار تومان به منظور صدور کارت و هزینه‌های پستی دریافت می‌شود.
 
همچنین بهزاد اقبال‌خواه – عضو هیأت مدیره شرکت ملی پست – با اشاره به آمار کارت‌های سوخت باقی‌مانده در پست، به ایسنا گفت: طبق آمار تا اواخر تیرماه حدود ۷۲۱ هزار کارت در باجه‌های معطله پست مانده است. از طریق شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی برای صاحبان این کارت‌ها پیامک و بارکد پستی ارسال شده است. شهروندان باید این بارکد پستی را روی سایت رهگیری پست بررسی کنند و ببینند کارتشان در کدام باجه معطله قرار دارد. اگر آدرسشان تغییر نکرده باشد، می‌توانند درخواست دهند که دوباره برایشان ارسال شود و اگر تغییر کرده باشد، باید با مراجعه به باجه معطله، با کارت شناسایی و کارت خودرو آن را دریافت کنند.
 
عضو هیأت مدیره شرکت ملی پست درباره‌ی هزینه‌ی تحویل کارت‌های سوخت توضیح داد: زمانی که ما کارت سوخت را تحویل می‌دهیم، چه در باجه معطله باشد و شخص خودش مراجعه کند و چه ما کارت سوخت را به خانه شهروندان ببریم، باید ۱۰ مبلغ هزار تومان دریافت کنیم. خیلی‌ها فکر می‌کنند پست این ۱۰ هزار تومان را برای خودش می‌گیرد و زمانی که خودشان برای دریافت کارت سوخت مراجعه می‌کنند، نباید این مبلغ را بپردازند، درحالی که این مبلغ به حساب شرکت پالایش و پخش واریز می‌شود و برای شرکت پست نیست.
 
وی ادامه داد: ما طبق قراردادی که با شرکت پالایش و پخش داریم، موظف شدیم این مبلغ ۱۰ هزار تومان را به ازای هر کارت سوخت از مردم جمع‌آوری کنیم که مستقیما هم به حساب پخش و پالایش واریز می‌شود. البته برای ارسال مجدد کارت‌های سوخت، تعرفه‌ی درون شهری حدود ۷۳۰۰ تومان دریافت می‌کنیم.
 
با توجه به اجرای مصوبات دولت و مجلس شورای اسلامی برای الزامی شدن عرضه بنزین با استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی از بیستم مردادماه امسال، لازم است مالکان خودرو و موتورسیکلت که دارای کارت هوشمند سوخت شخصی هستند، به منظور شناسایی مشکلات احتمالی و کسب اطمینان خاطر از صحت عملکرد کارت سوخت، طی روزهای باقی مانده حداقل یک نوبت سوختگیری از طریق کارت‌های سوخت شخصی خود انجام و در صورت بروز هرگونه مشکل احتمالی، موارد را به سامانه ۰۹۶۲۷ اطلاع دهند.
طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی با اولویت کلان شهرهای تهران، کرج، تبریز و اصفهان، اجرایی خواهد شد.
 
همه کارت های سوخت صادره دارای رمز هستند
 
بنا بر اعلام شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، تمامی کارت‌های سوختی که از سوی شرکت ملی پخش برای متقاضیان صادر می شوند رمز گذاری شده‌اند و رمز کارت‌های سوخت 4 رقم سمت راست کد ملی صاحبان کارت سوخت است. تغییر رمز فقط با مدارک هویتی در نواحی شرکت پخش انجام می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.