تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 6, 2019
13:35 سه شنبه، 15ام مردادماه 1398
کد خبر: 101708

معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی: کاربران را در سه سطح احراز هویت می‌کنیم

 
سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی در سه سطح کاربران پلتفرم‌های ارائه سرویس‌های تجارت‌الکترونیکی را احراز هویت می‌کند.
معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در مورد سطوح احزار هویت کاربران پلتفرم‌های مختلف گفت: «در سطح اول احراز هویت، ثبت نام با نام کاربری و گذرواژه قابل انجام است و در سطح دوم ثبت به صورت دو عاملی و در سطح سوم با امضای الکترونیکی است.»
 
بهنام امیری با اشاره به اینکه هنوز احراز هویت از طریق امضای الکترونیکی به سامانه اضافه نشده است افزود: «بر اساس زمان‎بندی صورت گرفته این بخش نیز تا یک ماه آینده به این سامانه اضافه خواهد شد.»
 
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با راه‌اندازی سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی سعی کرده دغدغه پلتفرم‌ها را برای احراز هویت کاربرانشان برطرف کند. سال گذشته تعدادی از پلتفرم‌های ارائه خدمات به دلیل عدم احراز هویت کامل مشتریانشان با خطر فیلترینگ مواجه شدند و حتی برخی از آنان چند روزی نیز از سرویس دهی منع شدند. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از ابتدای امسال ایجاد این سامانه را در دستور کار خود قرار داده بود. 
 
معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به مشکلاتی که در سال‌های اخیر در زمینه احراز هویت برای کسب‌وکارها به وجود آمده گفت: « بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل اینکه نمی‌توانستند مشتریان خود را احراز هویت کنند دچار مشکلاتی شده بودند و در زمینه پاسخگویی به دستگاههای نظارتی نیز مشکل داشتند.»
 
او اضافه کرد: «معمولا وقتی تخلفی در یکی از پلتفرم‌ها رخ می‌دهد اگرچه آن پلتفرم مسول بروز آن تخلف نیست؛ اما به دلیل استفاده از این بسترها برای انجام تخلف، مراجع قضایی سراغ این پلتفرم‌ها می‌روند اما گاهی با هویت‌های جعلی مواجه می‌شوند که همین امر موجب تعطیلی آن پلتفرم‌ها خواهد شد.»
 
امیری براین باور است که حالا با ساختاری که این مرکز در تلاش برای شکل دادن به آن است، پلتفرم‌ها می‌توانند از این ساختار حداقل‌ امکانات پاسخگویی به مراجع قضایی را به دست آورند.
او در پاسخ به این سوال که سامانه احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیکی، داده‌های مورد نیاز خود برای احراز هویت را از طریق چه سامانه‌هایی به دست می‌آورد گفت: «این اطلاعات ممکن است از پایگاه‌های داده‌ای سازمان ثبت احوال و یا سازمان ثبت شرکت‌ها به دست آید یا اینکه براساس ادعای افرادی که مدعی فعالیت صنفی هستند از پایگاه صنفی این اطلاعات استعلام شود و اعتبارات مالی‌شان مورد ارزیابی قرار گیرد.»
 
امیری افزود: «همچنین امکان اعتبارسنجی شماره تلفن‌همراه و تایید آن از سامانه شاهکار نیز وجود دارد و به طور کلی مجموعه مفصلی از ارتباطات در پشتیبانی برای این سامانه در نظر گرفته شده است.»
 
او در مورد نحوه ارائه سرویس در این سامانه گفت: « مشتری یک بار در این سامانه در یک فرایند بسیار ساده ثبت نام می‌کند و API  استاندارد این سامانه به همه کسب‌وکارها به صورت نامحدود ارائه می‌شود. بنابراین کسب‌وکارها می‌توانند پروتکل API را روی سامانه خود پیاده سازی کنند و در کنار فرایند ثبت نام خود در جایی که نیاز است از این اطلاعات برای احراز هویت مشتریان خود نیز استفاده کنند. به طور مثال اطلاعات مربوط به صلاحیت صنفی، اطلاعات مربوط به اعتبار مالی، سوابق فعالیت و غیره نیز از این دست اطلاعات است. »
 
امیری در مورد چگونگی اجرای این سامانه گفت: «در مرحله آزمایشی با چند کسب‌وکار این سامانه آغاز به کار کرد که یکی از آنها سایت «رکاب» بود که در زمینه تست و عملیاتی کردن با این سامانه همکاری کردند و در حال حاضر بزرگترین کسب‌وکارهای کشور که در حوزه تجارت الترونیکی فعال هستند می‌توانند از API آزاد این سامانه استفاده کنند و از احراز هویت مشتریان که به صورت سرویسی آزاد در حوزه اینترنت ارائه می‌شود و بر اساس تشخیص و درخواست مشتری است نیز استفاده کنند.»
 
به گفته او سطح دسترسی کسب‌وکارها به این اطلاعات از سوی مشتری نیز قابل انتخاب است: «طور مثال کسب‌وکارها تنها به تلفن‌همراه یا حوزه اعتبار مالی دسترسی داشته باشد. سامانه امتا با درخواست مشتریان، صحت اطلاعات اظهاری آنان را از طریق وب ‌سرویس‌‌های حاکمیتی استعلام کرده و در صورت احراز، با اجازه آنها در پروفایل کاربری ‌شان ثبت می‌کند.»
 
امیری با اشاره به اینکه گاهی در بخش خصوصی از سامانه‌های دیگری نیز مشابه احراز هویت استفاده شده است اعلام کرد: «این سامانه‌ها هیچ تعارضی با دیگر سامانه‌ها ندارد و ما به دنبال این هستیم که در فازهای بعدی از تکنولوژی‌های خوب بخش خصوصی در سامانه‌های احراز هویت استفاده کنیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.