تلفن همراه

اپل دسترسی پیام‌رسان‌ها به دیتای پس‌زمینه iOS را محدود می‌کند

منبع: دیجیاتو
 
به گزارش The Information، اپل تصمیم گرفته برای تماس‌‌های صوتی اینترنتی که به وسیله اپلیکیشن‌های پیام‌رسان برقرار می‌شوند، محدودیت‌های جدیدی بگذارد. ساختار سیستم عامل iOS به گونه‌ای است که اجازه می‌دهد پیام‌رسان‌ها هنگام اجرا در پس‌زمینه به جمع‌‌آوری داده از کاربران بپردازند که این موضوع از دیدگاه امنیتی و حریم خصوصی ابدا مسئله خوشایندی نیست.
 
به همین خاطر شرکت کوپرتینویی تصمیم گرفته که دسترسی پیام‌رسان‌ها در پس‌زمینه را فقط به تماس‌های VoIP محدود سازد تا پیام‌رسان‌ها به هیچ داده دیگری دسترسی نداشته باشند. این تغییر یقینا تأثیر بزرگی بر اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی همچون فیسبوک مسنجر و واتس اپ خواهد گذشت که هر دو تا امروز با دسترسی‌های صادر شده توسط اپل، می‌توانستند با نصب در iOS به طور پیوسته و بدون محدودیت از کاربران داده جمع‌آوری کنند.
 
 
 
یززرزبغ.JPG
 
به عنوان مثال The Information گزارش می‌دهد که واتس اپ از تکنولوژی تماس VoIP برای پیاده‌سازی رمزگذاری سرتاسری استفاده می‌کند. همچنین اسنپ‌چت و وی‌چت نیز در حال حاضر از تکنولوژی VoIP برای اهدافی فراتر از برقراری تماس‌های صوتی بهره می‌گیرند. اما حالا و با تغییر سیاست اپل، که آن را بی سر و صدا در رویداد WWDC 2019 اعلام کرده بود، کاربران iOS حالا حفاظت قدرتمندتری از حریم خصوصی خود را تجربه خواهند کرد.
 
یکی از دلایل اپل برای ایجاد محدودیت در دسترسی به دیتا، اقدامات شرکت‌هایی همچون فیسبوک بوده که بخش اعظم درآمدهایشان را از جمع‌آوری دیتا تأمین می‌کنند. هر چند فیسبوک ادعا می‌کند که هرگز از API طراحی شده برای VoIP اپل برای جمع‌‌آوری دیتا استفاده نکرده است: «صادقانه بگوییم، ما از PushKit VoIP API برای ارائه تجربه پیام‌رسانی امن و در کلاس جهانی استفاده می‌کنیم، نه برای جمع‌‌آوری دیتا.»
 
با این وجود، اظهارات این شرکت‌ها نتوانسته‌اند اپل را وادار به عقب‌نشینی از مواضعش کنند که همیشه خود را یک شرکت امنیت محور می‌دانسته و همواره با نقض حریم خصوصی مبارزه می‌کرده است. در هر صورت، اپل در گفتگو با The Information اعلام کرده که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها فقط تا آوریل 2020 فرصت دارند تا نحوه استفاده‌شان از API مخصوص VoIP را با محدودیت‌های جدید سازگار کنند.

​​