تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 7, 2019
11:36 چهارشنبه، 16ام مردادماه 1398
کد خبر: 101800

رشد اقتصاد موسیقی آنلاین

 
شرکت اسپاتیفای(Spotify Technology) جدیدا آمار سه ماه اخیر خود را منتشر کرده که نشان می‌دهد این سرویس، بیشتر از آنچه تخمین زده بود افزایش کاربر داشته است. این آمار ثابت می‌کند که راهکارهای بلندمدت این شرکت برای جذب کاربران جدید و همچنین حفظ کاربران فعلی، موفقیت‌آمیز بوده است. اسپاتیفای، پرونده سه ماه گذشته را با تعداد ۲۳۲ میلیون کاربر فعال در ماه، خاتمه داد. این در حالی است که خود شرکت تعداد کاربران را تا انتهای سه ماه گذشته، ۲۲۸ میلیون نفر تخمین زده بود. این شرکت اعلام کرده ۱۰۸ میلیون کاربر پرمیوم دارد یعنی کاربرانی که برای دریافت سرویس‌های اسپاتیفای، هزینه ماهانه پرداخت می‌کنند.
 
با این وجود، تعداد مشترکان پرمیوم این شرکت سوئدی، آنچنان‌که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده بودند افزایش نیافته است و به همین دلیل سهام این شرکت روز چهارشنبه در نیویورک، به میزان ۳/ ۲ درصد کاهش یافت. Daniel Ek، مدیر اجرایی ارشد شرکت، در نشستی با سرمایه‌گذاران اعلام کرد که افزایش تعداد کاربران پرمیوم اسپاتیفای، رشد سالانه ۳۱ درصدی داشته که تا دو برابر از سرویس رقیبApple Music، بیشتر است. Barry McCarthy، مدیر بخش اقتصادی اسپاتیفای نیز اعلام کرده که در هر ماه حدود ۲ میلیون کاربر پرمیوم به اسپاتیفای اضافه می‌شود و این در حالی است که یک میلیون کاربر در طول یک ماه به سرویس اپل پیوسته‌اند. شرکت اپل فعلا درباره این ادعا نظری اعلام نکرده است. طبق گزارش وال‌استریت، امسال اپل موزیک در آمریکا (صاحب بزرگ‌ترین بازار موسیقی در دنیا) از نظر تعداد کاربران اشتراکی جلوتر از اسپاتیفای بوده است. قیمت سرویس پرمیوم سه ماهه اسپاتیفای، ۹۹/ ۹ دلار در ماه است. این شرکت اعلام کرده تعداد مشترکینی که سرویس پرمیوم خود را قطع می‌کنند، نسبت به سه ماه مشابه در سال گذشته، به میزان ۶/ ۴ درصد کاهش داشته است.
 
اسپاتیفای برای جذب کاربران بیشتر، استراتژی‌های مختلفی را مورد استفاده قرار داده است. مثلا در طول سه ماهه گذشته، سرویس Spotify Lite- نسخه‌ای کوچک از برنامه اصلی اسپاتیفای برای دستگاه‌های اندرویدی قدیمی‌تر- را در ۳۶ منطقه مختلف معرفی کرد. این شرکت همچنین نسخه بتای(آزمایشی) Spotify Stations – یک برنامه رادیو مانند که موسیقی‌ها را بر اساس ژانر و تولید‌کننده طبقه‌بندی می‌کند- را توسعه داده است. با وجود تمامی این خبرهای خوش، در سه ماه اخیر، درآمد متوسط تولید شده توسط هر کاربر اسپاتیفای، به میزان یک درصد کاهش داشته و به ۸۶/ ۴ یورو رسیده است. پیش‌بینی می‌شود این روند کاهشی در طول سال پایدار باشد، زیرا بسیاری از کاربران جدید از طریق سرویس‌های تخفیف خورده- مانند سرویس خانوادگی یا دانشجویی- به این شبکه می‌پیوندند. درآمد اسپاتیفای، از کل مشترکان پرمیوم به میزان ۳۱ درصد افزایش داشته و به ۵/ ۱ میلیارد یورو رسیده است، رقمی که بیشتر از میزان پیش‌بینی شده بود. درآمد این سرویس از طریق تبلیغات نیز افزایش ۳۴ درصدی داشته و به ۱۶۵ میلیون یورو رسیده است.
 
این شرکت می‌گوید که در طول یک ماه، میلیون‌ها کاربر این سرویس روی این پلت‌فرم، پادکست انتشار می‌دهند. تعداد مخاطبان پادکستی سرویس نیز نسبت به سه ماهه مشابه در سال گذشته، رشد ۵۰ درصدی را تجربه کرده و از ابتدای سال تقریبا دو برابر شده است. اسپاتیفای در طول سه ماه گذشته با یک شرکت تولیدکننده محتوای سرگرمی قراردادی امضا کرده، شرکتی که توسط میشل اوباما برای تولید پادکست راه‌اندازی شده و سرویس‌های آن تنها از طریق اسپاتیفای عرضه خواهد شد. اسپاتیفای خطاب به سرمایه‌گذاران خود روز چهارشنبه اعلام کرد که قراردادهای همکاری خود را با دو شرکت بزرگ ضبط و پخش موسیقی آمریکا تمدید کرده است. اسپاتیفای برای تامین محتوای خود به شرکت‌های SA ’s Universal Music Group ویواندی، Sony Music Entertainment سونی، Warner Music Group و Merlin وابسته است. یکی از قراردادهای تمدید شده، با سونی صورت گرفته است، شرکتی که ماه‌هاست با اسپاتیفای همکاری دارد. همچنین مذاکرات تمدید قرارداد با شرکت‌های یونیورسال و وارنر نیز ادامه دارد. تا تاریخ آخر ماه ژوئن، اسپاتیفای در کل ۷۶ میلیون یورو ضرر اعلام کرده است. این در حالی است که میزان ضرر در مدت مشابه سال گذشته ۳۹۴ میلیون یورو گزارش شده بود. میزان درآمد نیز ۳۱ درصد افزایش داشته و به ۷۶/ ۱ میلیارد یورو رسیده است.
 
در طول سه ماه گذشته، جریان آزاد نقدینگی- مقیاسی برای نشان دادن میزان نقدینگی تولید شده یک شرکت- ۵۰ میلیون یورو اعلام شده، در حالی‌که در سه ماه ابتدایی سال، این مقیاس ۱۷۳ میلیون یورو بوده است. این شرکت اعلام کرده که در پایان سه ماهه چهارم سال، پیش‌‌بینی می‌کند که بین ۲۵۰ تا ۲۶۵ میلیون کاربر و بین ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون کاربر پرمیوم داشته باشد. درآمد شرکت نیز در طول همین دوران، بین ۷۴/ ۱ تا ۹۴/ ۱ میلیارد یورو تخمین زده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.