تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

August 10, 2019
10:08 شنبه، 19ام مردادماه 1398
کد خبر: 101929

هواوی از سیستم‌عامل جدید خود تحت عنوان Harmony OS رونمایی کرد

 
از ماه مه میلادی یعنی زمانی که هواوی زیر تیغ تحریم‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار گرفت، شنیده‌هایی مبنی بر تصمیم این شرکت بزرگ چینی برای طراحی و توسعه سیستم‌عاملی اختصاصی به گوش می‌رسید.
 
چندی پیش در خبرها آمده بود که این پلتفرم با نام HongMeng عرضه و به عنوان جایگزینی برای اندروید، در دل محصولات هوشمند این شرکت همانند اسمارت‌فون‌ها استفاده خواهد شد. اما امروز این شرکت طی کنفرانس توسعه‌دهندگان (HDC) خود رسما اعلام کرد که این سیستم‌عامل، Harmony OS نام خواهد داشت.
 
ریچارد یو، مدیر عامل گروه کسب‌وکار محصولات مصرف هواوی در خلال این کنفرانس گفت که پلتفرم‌هارمونی برای استفاده در گوشی‌های این شرکت، آماده‌ست و اما بنابه برخی مسائل مرتبط با اکوسیستم و غیره فعلا از آن استفاده نخواهد کرد.
 
وی تاکید کرد که اگر هواوی دیگر نتواند از اندروید استفاده کند،‌هارمونی آماده جایگزینی است و فرآیند مهاجرت از اندروید به‌هارمونی، ظرف چند روز انجام خواهد شد. این سیستم‌عامل، از زبان‌های اپلیکیشن متنوعی همانند اندروید، لینوکس و HTML5 پشتبانی می‌کند و همانند اندروید، منبع‌باز (Open Source) خواهد بود. بدین معنی که توسعه‌دهندگان می‌توانند تغییرات و اصلاحاتی را در این سیستم‌عامل را برای سخت‌افزارهای خود اعمال کنند. در واقع، این قابلیت بود که موجب پیشرفته و فراگیر شدن اندروید در جهان شد.
 
قرار است در ابتدای راه، از‌هارمونی در تلویزیون‌های هوشمند و دیگر دستگاه‌های مجهز به نمایشگر هوشمند استفاده شود که تا پایان سال جاری میلادی اجرایی خواهد شد. در سال‌های بعد نیز شاهد بکارگیری این سیستم‌عامل در سیستم‌های سرگرمی‌خودروها، محصولات هوشمند و غیره خواهیم بود.
 
هواوی اخیرا و به دلیل نگرانی قانونگذاران آمریکا مبنی بر ارتباط نزدیک این شرکت با دولت چین و احتمال استفاده از محصولات این شرکت به عنوان دستگاه‌های جاسوسی در دیگر کشورهای جهان، با تحریم آمریکا مواجه شد. دونالد ترامپ نیز استفاده از محصولات آمریکا در دستگاه‌های این شرکت را ممنوع کرد که اندروید نیز شامل آن می‌شود.  اما هواوی در واکنش به این نگرانی عنوان کرد که تمامی‌این اتهامات بی‌پایه و اساس هستند.
 
طرف‌نظر از جدال میان آمریکا و هواوی، این شرکت چینی همانند اپل، در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان خود جزییاتی را در خصوص نرم‌افزار گوشی‌های خود یعنی EMUI 10 را ارئه داد. در واقع، EMUI نسخه اصلاح‌شده‌ای از سیستم‌عامل اندروید است که در دل گوشی‌های این شرکت تعبیه شده است.
 
این نرم افزار که به همراه گوشی‌های سری میت 30 هواوی عرضه خواهد شد، با تمرکز بر روی قابلیت‌های سازگاری با دستگاه‌های مختلف توسعه داده شده و از تلویزیون‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، خودروها و حتی پهپاد‌ها پشتیبانی خواهد کرد. برای نمونه، کاربران می‌توانند از طریق تلویزیون هوشمند، به تماس‌های دریافتی گوشی خود پاسخ دهند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.