اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 10, 2019
14:04 شنبه، 19ام مردادماه 1398
کد خبر: 101959

هموار شدن مسیر فناوری کوانتومی با تمرکز بر رمزنگاری پساکوانتومی

 
یک عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد:
یک عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف ضمن اشاره به جلسه اخیر پژوهشگاه ICT پیرامون تدوین نقشه راه فناوری‌های کوانتومی، تمرکز بر رمزنگاری پساکوانتومی را کمکی به هموار شدن مسیر این فناوری عنوان کرد.
 دکتر ترانه اقلیدس در خصوص ضرورت پژوهش پیرامون رمزنگاری کوانتومی و پساکوانتومی و ورود پژوهشگاه ICT به این فناوری جهت تدوین نقشه راه، اظهار کرد: طبق آنچه در سراسر دنیا قابل مشاهده است، پیش‌بینی می‌شود که آینده متعلق به فناوری کوانتومی باشد و در نتیجه ما مجبور به تبدیل رمزنگاری کلاسیک به رمزنگاری کوانتومی شده‌ایم.
 
وی یادآور شد: با توجه به مطالعات به دست آمده و پیش‌بینی سازمان NIC مبنی بر دستیابی به کامپیوترهای کوانتومی تا حدود پایان سال ۲۰۳۵، به نظر می‌رسد دستاوردهای کوانتومی برای جامعه ایران در آینده دورتر از ۱۵ سال باشد زیرا کشورهای دیگر که این زمان را برای اجرای کامپیوترهای کوانتومی پیش‌بینی کرده‌اند، پیشینه تحقیقاتی بیشتری دارند.
 
اقلیدس ضمن اشاره به جلسه مشترک اخیر پژوهشگاه ICT با برخی از اساتید دانشگاهی گفت: طبق آنچه در مطالعات و پژوهش‌ها مشاهده می‌شود، رمزنگاری پساکوانتومی بسیار قابل دسترس‌تر از رمزنگاری کوانتومی است زیرا با توجه به کار با الگوریتم‌ها، ما در شرایط فعلی به کامپیوترهای کوانتومی نیاز نداریم و الگوریتم‌های کوانتومی ارائه شده، قادر به محاسبه هستند. 
 
به گفته این استاد دانشگاه، علاقمندان و نخبگان حوزه مخابرات، پیرامون رمزنگاری پساکوانتومی خیلی بهتر می‌توانند به ابعاد عملیاتی بیاندیشند زیرا با کامپیوترهای کلاسیک فعلی می‌توان کار را پیش برد.  
 
وی ادامه داد: در حقیقت بستری که از رمزنگاری کلاسیک ایجاد شده و در حال استفاده است، می‌تواند برای ایجاد رمزنگاری پساکوانتومی، ابزار مناسب و در دسترسی باشد، به طوریکه خودش بهانه‌ای شده تا علم رمزنگاری به سمت رمزنگاری پساکوانتومی برود و به تدریج، استفاده از شیوه کلاسیک، مقدمه‌ای برای امن بودن اطلاعات را فراهم کند. 
 
اقلیدس با اشاره به دلیل اهمیت استفاده از رمزنگاری پساکوانتومی در شرایط کنونی، گفت: این فناوری هم از نظر امنیت و هم به لحاظ سرعت و همچنین در دسترس بودن آن، به خصوص در شرایطی که تحریم‌ها فناوری‌های زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، می‌تواند مسیر دستیابی به دانش رمزنگاری کوانتومی و در نهایت ایجاد کامپیوترهایی از این جنس را هموار کند.  
 
این عضو هیات علمی پژوهشکده الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف در پایان تاکید کرد: بررسی فناوری کوانتومی به منظور آمادگی برای برخورداری از آن امری مورد نیاز است اما مساله مهمتر این است که از الگوریتم‌های پساکوانتومی غافل نشویم و آن را اولویت قرار دهیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.