رسانه‌های اجتماعی

August 10, 2019
14:15 شنبه، 19ام مردادماه 1398
کد خبر: 101963

یوتیوب قانون شکنی سلبریتی‌ها را نادیده می‌گیرد

 
چند تن از ناظران محتوای یوتیوب می‌گویند که برای ویدیوسازان پر مخاطب این شبکه استثنائاتی درنظر گرفته می‌شود. این مساله به آن‌ها اجازه می‌دهد با وجود انتشار محتوای نامناسب که یک یوتیوبر عادی از به اشتراک‌گذاری آن‌ها منع شده، قادر به گریختن از عواقب آن باشند.
 
به این موضوع در گزارشی از واشنگتن پست پرداخته شده است. این نشریه با 11 نفر از ناظران فعلی و سابق یوتیوب که در تیم‌های نظارت بر محتوای ویدیوها فعالیت داشته‌اند مصاحبه کرده است. این افراد گفته‌اند که این پلتفرم اشتراک ویدیو برای یوتیوبرهای پر مخاطب که محتوای زیادی به اشتراک گذاشته‌اند استثنائاتی قائل می‌شود که در بسیاری از موارد ناقض قوانین انتشار محتوای یوتیوب است.
 
در واقع درآمد یوتیوب از نمایش آگهی در ویدیوهای پر بیننده تامین و بخشی از این درآمد به سازندگان ویدیو پرداخت می‌شود. وقتی یکی از سازندگان قوانین را زیر پا بگذارد، آن آگهی از ویدیوی مذکور حذف شده و شاید حتی ویدیو هم به کلی از یوتیوب پاک شود. با این حال طبق این گزارش، بر خلاف توییتر و فیسبوک همه ناظران یوتیوب شخصا اجازه حذف محتوای ناقض قانون را ندارند. آن‌ها باید موضوع را به مقامات بالاتر گزارش کرده تا تصمیم نهایی در مورد این ویدیوها و کانال آن‌ها گرفته شود.
 
ناظران محتوای یوتیوب در این باره چنین گفته‌اند:
در صورتی که پای کاربران و کانال‌های پر مخاطب و مشهور در میان بود توصیه ما درباره حذف آگهی‌ها از ویدیوهای ناقض قوانین مکررا توسط مقامات بالاتر نادیده گرفته می‌شد.
 
آن‌ها همچنین اعلام کردند که بسیاری از قوانین غیر موثر و متناقض بوده و زمانی که صحبت از محتوای نامناسب می‌شود سیاست‌ها همواره در حال تغییر هستند.
 
یوتیوب در پاسخ به گزارش واشنگتن پست این ادعاها را رد کرده و گفته که این پلتفرم قوانین را به صورت مساوی اجرا و تلاش می‌کند در موارد صحیح تمایزات لازم را قائل شود:
ما دو نوع قانون ارائه محتوا داریم. برای ویدیوسازانی که از آگهی‌های نمایش داده شده در ویدیوهایشان درآمد کسب می‌کنند قوانین سخت‌گیرانه‌تر هستند چرا که ارتباط این دسته از کاربران با یوتیوب از نوع تجاری است.
 
از آن سو قوانین در نظر گرفته شده برای جامعه عمومی کاربران سخت‌گیری‌های کمتری دارد. بنابراین بخشی که شامل سیاست‌های ناظران محتوای یوتیوب می‌شود برای بهینه‌تر و تخصصی‌تر کردن کار آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.
 
اخیرا یوتیوب به خاطر عملکرد ضعیف در محدود کردن محتوای نامناسب آماج انتقادات بسیاری قرار گرفته و به متدهای مختلفی مثل ممنوع کردن چالش‌ها و شوخی‌های خطرناک و همچنین بررسی غیر خودکار یک میلیون ویدیو برای یافتن محتوای تروریستی روی آورده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.