اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 11, 2019
11:28 یکشنبه، 20ام مردادماه 1398
کد خبر: 102009

ساخت ماهواره سنجشی «پارس ١» امسال به اتمام می‌رسد

 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: ساخت ماهواره سنجش از دور «پارس ١» تا اواخر امسال به اتمام می‌رسد.
 
 حسین صمیمی امروز در کارگاه آموزشی فناوری فضایی و کاربردهای آن، گفت: ۴ پروژه اصلی در پژوهشگاه فضایی ایران در حال پیگیری است که شامل ساخت ماهواره های ناهید یک و دو و پارس یک و نیز بلوک انتقال مداری سامان می شود.
 
وی افزود: در حال حاضر ساخت ماهواره مخابراتی ناهید یک به اتمام رسیده و مراحل پایانی تحویل به پرتابگر را می گذراند.
 
صمیمی ادامه داد: ساخت ماهواره سنجشی پارس یک نیز تا اواخر امسال به اتمام می رسد و طراحی مدل مهندسی پیشرانش ماهواره مخابراتی ناهید ٢ نیز به پایان رسیده و تا یک ماه آینده رونمایی می شود.
 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران خاطرنشان کرد: نمونه کیفی پروازی بلوک انتقال مداری سامان نیز تا پایان امسال آماده خواهد شد.
 
وی افزود: امروزه فضا از یک حوزه اقتداری صرف تبدیل به یک حوزه اقتصادی شده و از آن به عنوان یک اقتصاد نوظهور یاد می‌شود. برخی کشورها نیز تصمیم به راه‌اندازی ارتش فضایی گرفته‌اند. این روندهای جهانی نشان می‌دهد که باید قوی‌تر از قبل در حوزه فضایی وارد عمل شویم.
 
صمیمی با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشگاه در حوزه طراحی و ساخت ماهواره اظهار کرد: یکی از رویکردهای جدید پژوهشگاه فضایی ایران، تمرکز بر توسعه خدمات فضاپایه در کشور بوده و در این جهت، در گام نخست سعی کرده‌ایم که کارآیی و اثربخشی استفاده از این خدمات فضاپایه را با دولتمردان و مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی نشان دهیم و الحمدالله از این امتحان سربلند بیرون آمده‌ایم.
 
وی عقد تفاهمنامه و همکاری با پلیس مواد مخدر برای بسیج توان سنجش از دور موجود در پژوهشگاه و دانشگاه‌های کشور در جهت رفع نیازهای دانشی این حوزه، همکاری با وزارت کشور در تعیین میزان خسارت وارده به کشاورزان در سیل فروردین ۹۸ و کمک به ستاد مدیریت بحران استان‌های سیل زده در بحران سیل ۹۸، همکاری با سازمان برنامه و بودجه در بحث آمایش، نمونه‌هایی از موفقیت‌های پژوهشگاه فضایی ایران در این حوزه عنوان کرد.
 
صمیمی خاطرنشان کرد: دغدغه پژوهشگاه فضایی این است که استفاده از خدمات فضاپایه، به عنوان ابزاری کارآمد و معتبر، باید در سطح گسترده و به عنوان یک الزام در دستگاه‌های اجرایی مد نظر قرار گیرد و از وضعیت اختیاری تبدیل به یک الزام اجباری شود.
 
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: کشور ما در حوزه سنجش از دور پتانسیل بسیار بالایی دارد، آزادسازی داده‌ها توسط سازمان فضایی، وجود مراکز داده و سنجشی و تعهد و تخصص کشور در حوزه نرم‌افزار، فضا را برای به‌کارگیری این فناوری در کشور به صورت وسیع مهیا کرده و کشور ما نیازمند بهره‌برداری از این پتانسیل است. این مهم به نوبه خود، باعث ایجاد بازار کار برای جوانان و استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.