رسانه‌های اجتماعی

August 11, 2019
13:45 یکشنبه، 20ام مردادماه 1398
کد خبر: 102017

آیا رسانه های دیجیتال دارای کارکرد رسانه های جمعی هستند؟

 
مقررات گذاری، سازوکاری جدی برای رسانه های نوین
نظریه ها به بیان های هنجاری رسانه ها و همچنین، بایدها و نبایدهای عملکرد رسانه بر اساس نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها می پردازند.
این نظریه ها در قالب دسته بندی های مختلفی مطرح شده اند، اما می توان گفت از نگاه نظام کنترلی، رسانه ها به دو دسته تقسیم می شوند: برخی بر پایه کنترل رسانه ها از سوی حکومت و برخی بر پایه رسانه های آزاد که کنترل های قانونی از سوی حکومت، را مناسب نمی دانند.
 
بدیهی است که تأثیر فراگیر رسانه ها در عصر حاضر به اندازه ای است که از آن به عصر رسانه ها، عصر جهانی شدن، جامعه شبکه ای و جامعه اطلاعاتی یاد می کنند. توسعه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در دهه های اخیر، منجر به پیدایش و توسعه رسانه های دیجیتال متنوعی شده است که دارای کارکرد رسانه های جمعی هستند.
 
با توجه به اهداف ارزشی و اجتماعی هر جامعه، مقررات گذاری تبدیل به سازوکاری برای تضمین تحقق اهداف در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شده است، رسانه های نوین صوتی تصویری نیز به دلیل قدرت تأثیرگذاری و گستردگی، نیازمند نظام مقررات گذاری مناسبی هستند که لازم است با نگاه آینده پژوهانه مورد توجه قرار گیرند.
 
ن
خستین گام در هر سیاستگذاری، شناخت مسائل و چالش هاست.
 
منظور از چالش می تواند مسائل وضعیت فعلی یا آینده باشد. به همین دلیل نیز از ابزارهای آینده پژوهی به منظور شناسایی چالش های آینده و پیامدهای آنها بهره گرفته می شود.
 
از سوی دیگر؛ فضای رسانه های همگانی صوتی و تصویری، در معرض تحولاتی قرار گرفته که نظم بخشی به آن را با چالش جدی مواجه کرده است. برای مثال، رسانهIPTV ، رادیو و تلویزیون اینترنتی در مرزهای مشترک رسانه همگانی، فناوری اطلاعات و مخابرات شکل گرفته اند و چالش هایی را برای فضای رسانه ایجاد کرده اند.
 
در گذشته که ارتباطات صوتی و تصویری یک سویه و همگانی بود، فضای رسانه از انحصاری به نسبت طبیعی برخوردار بود اما در عصر جدید، به دلیل کاهش موانع ورود، بازیگران جدیدی در این فضا، حتی خارج از کنترل دولت ها فعال شده و چالش های جدیدی را برای این عرصه ایجاد کرده اند. چالش ها مسائلی هستند که معطوف به آینده اند و به مثابه چراغی، راه را برای تصمیمات کلیدی در این حوزه روشن می کنند.
 
نکته دیگر اینکه، دیدگاه های متخصصان و خبرگان در این خصوص دارای دوگانگی است. در نگاه به آینده و برای رویارویی بهتر با آن، این دوگانه ها به عنوان عدم قطعیت شناخته می شوند و می توانند مبنای سناریوهای معرف آینده های بدیل قرار بگیرند.
 
از این رو، توجه به این عدم قطعیت ها در آینده نگری نظام مقررات گذاری رسانه های صوتی و تصویری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در خصوص سایر راهبردهای مطرح شده در آرایش نظری نیز، توجه به موارد زیر توصیه می شود:
 
شناسایی و رفع موارد نقص، اِجمال یا خلا قانونی با توجه به تغییرات حوزه رسانه و با نگاه پیشدستانه.
ایجاد سازوکارهای پویا برای تغییرات قانونی لازم با توجه به مسائل نوپدید در این حوزه
تبیین محدوده عملکرد سازمان صداوسیما به عنوان مهمترین متولی رسانه های صوتی تصویری
هماهنگسازی نهادهای سیاستگذار و قانون یا مقررات گذار در این حوزه
شفاف سازی مقررات محتوایی با توجه به ویژگی های رسانه های نوین
شفاف سازی نقش نهادهای عمومی و خصوصی در حوزه رسانه های نوین صوتی  تصویری.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.