اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 13, 2019
12:15 سه شنبه، 22ام مردادماه 1398
کد خبر: 102110

موفقیت ناهید یک در آزمون‌های خلأ حرارتی و ارتعاشی

آزمون‌های محیطی خلأ حرارتی و ارتعاشی بسته باتری مدل پروازی ماهواره ناهید یک با موفقیت انجام شد.
 
 
به گزارش گروه علمی و دانشگاهی به نقل از  روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران، آزمون‌های محیطی خلأ حرارتی و ارتعاشی بسته باتری جدید (تعویضی) مدل پروازی ماهواره ناهید۱ انجام شد و از لحاظ کارکرد در محیط فضا مورد تأیید قرار گرفت.
 
بنا براین گزارش با توجه به تجربیات کسب شده در طراحی ماهواره‌های قبلی، بسته باتری ماهواره ناهید با استفاده از فناوری سلول‌های لیتیوم-یون و با مشارکت سیستمی بخش‌های توان الکتریکی، سازه و حرارت برای نخستین بار در پژوهشگاه فضایی ایران توسط متخصصان پژوهشکده سامانه ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شد.
 
 مریم موسوی مدیر پروژه ناهید با اعلام این خبر اظهار داشت: آماده سازی این بسته باتری به عنوان گامی از عملیات پیش‌پرتاب ماهواره ناهید یک انجام شد و تمامی آزمون‌های خلاء حرارتی و ارتعاشی را مطابق استاندارد فضایی اروپا (ECSS) با موفقیت پشت سر گذاشت.
 
مدیر پروژه ناهید یک افزود: با توجه به الزامات جرمی، حجمی و توانی پروژه ناهید، بسته باتری ماهواره ناهید۱ دارای ظرفیت حداقل Ah۶، محدوده ولتاژ کاری 33.6 – ۲۴ ولت، مجهز به یک مدار ترازساز غیرفعال (Passive) و همچنین مجموعه مدارهای پایش ولتاژ و دما است.
 
 موسوی، طول عمر تقویمی سلول‌های باتری، تعداد سیکل‌های شارژ و دشارژ و شرایط دمایی را از جمله مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار بر طول عمر یک بسته باتری دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به سپری شدن زمان نسبتا طولانی از تاریخ ساخت بسته باتری مدل فضایی ماهواره ناهید و همچنین انجام آزمون‌های مختلف کارکردی بر روی ماهواره، بایستی بسته باتری مدل پروازی ماهواره قبل از قرارگیری در مدار مطابق الزامات تعویض می‌شد.
 
مدیر پروژه ناهیدیک گفت: این بسته باتری جدید، از نظر مواد و قطعات و همچنین روش‌ مونتاژ عیناً مطابق با مواد و روش مونتاژ مورد استفاده در بسته باتری‌ مدل‌های کیفی و فضایی ماهواره ناهید بوده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخته شده است.
 
وی افزود: در نهایت، آزمون‌های کارکردی و محیطی شامل خلأ حرارتی و مجموعه آزمون‌های ارتعاشی بسته باتری جدید مدل پروازی ماهواره ناهید۱ با نظارت سازمان فضایی ایران انجام شد و کارکرد آن مورد تأیید قرار گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.