تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 14, 2019
10:06 چهارشنبه، 23ام مردادماه 1398
کد خبر: 102147

ماینینگ زمینه ساز ایجاد اشتغال در کشور

بعد از به رسمیت شناختن صنعت ماینینگ از سوی هیأت دولت، انجمن بلاک‌چین ایران ضمن ابراز خرسندی از این اقدام دولت، خواهان رفع نواقص این مصوبه شد تا زمینه اشتغالزایی هرچه بیشتر در این صنعت در کشور مهیا شود، ماینینگ 2 مگابایتی  به تصریح این انجمن یعنی راه‌اندازی 1200 دستگاه که می تواند برای 31 نفر اشتغال ایجاد کند.
درخواست اصلاح مصوبه ماینینگ در دولت
 نشست خبری کارگروه ماینینگ انجمن بلاک‌چین روز گذشته (سه‌شنبه 22 مردادماه) با موضوع مصوبه هیأت دولت در خصوص صنعت استخراج رمز ارزها (ماینینگ) برگزار شد.سپهر محمدی رئیس هیأت مدیره انجمن بلاک‌چین ایران در این نشست با بیان اینکه بلاک‌چین فرصت جدیدی را در کشور ایجاد کرده است، گفت: می‌توان از طریق صنعت بلاک‌چین (که یک شاخه آن صنعت ماینینگ است)، نقل و انتقال مالی را انجام داد و تا حدودی به سازمان‌های کوچک و بزرگ در شرایط تحریم کمک کرد. محمدی با اشاره به اینکه انجمن بلاک‌چین فعالیت خود را با دریافت مجوز رسمی از وزارت کشور از سال 96 آغاز کرده است، افزود: این انجمن به مصوبه دولت انتقاداتی را وارد می‌داند و انتظار دارد تا با کمک نظرات کارشناسی فعالان این انجمن مصوبه را اصلاح کند، چرا که این مصوبه باعث می‌شود تا فعالان این حوزه کشور را ترک کرده و سرمایه خود را به دیگر کشورها انتقال دهند.
وی یکی از انتقادات به مصوبه را بحث تعرفه برق عنوان کرد و گفت: از مهر سال 96 این انجمن نظرات کارشناسی خود را به گوش مسئولان رساند ولی در مصوبه نظرات مشورتی انجمن برای فعالان بخش خصوصی نادیده گرفته شد و آیین نامه تدوین شده مهر پایانی بر فعالیت ماینرهای بخش خصوصی است از این‌رو برای جلوگیری از فرار سرمایه‌ها و ادامه کار از دولت درخواست تجدیدنظر در مصوبه را دارد، در غیر این صورت مجبورهستیم به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و تقاضای تعلیق مصوبه را ارائه دهیم.
 رئیس هیأت مدیره انجمن بلاک‌چین ایران افزود: از آنجایی که قیمت برق در کشورهای همسایه مانند روسیه، گرجستان، ترکمنستان، عراق و… ارزان‌تر از کشورمان است ماینرها بار خود را بسته‌اند تا در این کشورها سرمایه‌گذاری کنند.
محمدی با بیان اینکه مصوبه اخیر «نه» بزرگ به ادامه فعالیت بخش خصوصی در صنعت ماینینگ است، گفت: با این مصوبه این بازی دو سر باخت است و با فرار سرمایه‌ها هم بخش خصوصی و هم دولت هر دو باهم متضرر می‌شوند در صورتی که این بازی با اصلاح مصوبه در بخش‌های تعرفه برق، استانداردها، مالیات و… می‌تواند به بازی برد – برد تبدیل شود. محمدی با اشاره به اینکه ما مشوق مردم برای سرمایه‌گذاری در بخش بیت‌کوین و استخراج رمز ارز نیستیم و تنها از صنعتی صحبت می‌کنیم که می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد، افزود: استخراج رمز ارز با تعرفه رقابتی، در نظر گرفتن تعرفه برق صنعتی یا ارائه آن در بورس از جمله خواسته‌های فعالان حوزه ماینینگ است. فعالان حوزه ماینینگ نه می‌خواهند از پرداخت مالیات فرار کنند و نه برق مجانی می‌خواهند، بلکه قصد دارند دستگاه قانونی وارد کشور کنند و با پرداخت عوارض گمرکی به‌صورت کاملاً شفاف به فعالیت خود در کشور ادامه دهند.
فرار سرمایه گذارها با شرایط ناپایدار
محمد شرفی رئیس کارگروه ماینینگ انجمن بلاک‌چین نیز در این نشست ضمن ابراز خوشحالی از رسمی شدن صنعت ماینینگ گفت: مصوبه دولت دارای ابهام‌های زیادی است از این‌رو با این روند ادامه کار فعالان بخش خصوصی ماینینگ دشوار خواهد شد و این خود یک فرصت سوزی و خودتحریمی محسوب می‌شود. وی افزود: صنعت ماینینگ نیز خود تولید محسوب می‌شود و در سال تولید ملی باید به این صنعت نوپا در کشور نیز بیشتر بها داده شود بنابراین با اصلاح مصوبه می‌توان ادامه فعالیت فعالان عرصه ماینینگ در کشور را مهیا کرد.
امید علوی عضو انجمن بلاک‌چین نیز گفت: مشکل اصلی فعالان عرصه ماینینگ در کشور تعرفه برق است. در مصوبه تعرفه برق صادراتی تعیین شده و مهمتر اینکه ارائه برق به قیمت صادراتی نیز بسیار گنگ است در صورتی که باید برق به‌صورت رقابتی به فعالان این عرصه ارائه شود.
علوی افزود: رقبای ایران در صنعت ماینینگ در منطقه روسیه، گرجستان، ترکمنستان، قزاقستان و… هستند که مسئولان مربوطه باید نرخ قیمت برق مصرفی ماینینگ در این کشورها را نیز در نظر بگیرند. کشوری مانند روسیه، برق را دو سنت به ماینرهای خود می‌فروشد و تعرفه واردات دستگاه‌های آن به‌صورت شفاف مشخص شده است و براحتی فعالان در حال استخراج ارز دیجیتالی هستند. جالب اینکه هنوز این کشورها قوانینی برای دریافت مالیات از ماینرهای خود تدوین نکرده‌اند. این فعال حوزه ماینینگ درباره اینکه گفته می‌شود ماینینگ برای کشور ارزش افزوده ندارد، گفت: برقی که در این صنعت استفاده می‌شود تبدیل به ارز دیجیتالی مانند بیت کوین شده و سپس وارد شبکه اقتصادی کشور می‌شود. فرد با شرایطی که کشور ما دارد در این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کند، بیش از 70 درصد از سرمایه و سود خود را دوباره در داخل همین کشور هزینه می‌کند. برای استخراج ارز دیجیتالی باید کابل خرید. انشعاب ایجاد کرد. سوله و برق مصرفی خرید و… از سوی دیگر سرمایه‌گذار برق را تبدیل به بیت کوین و بیت کوین را تبدیل به دلار و بعد ریال می‌کند تا در داخل کشور استفاده کند و همه اینها ارزش افزوده این صنعت محسوب می‌شود. وی افزود: این صنعت وقتی برای ماینر سود در بر دارد و برای کشور ارزش افزوده به همراه می‌آورد که قیمت برق مصرفی 120 تومان باشد ولی با نبود قیمت رقابتی برق و خرید برق به قیمت صادراتی دیگر سرمایه‌گذاری در این صنعت در کشور مقرون به صرفه نخواهد بود و ماینرها و سرمایه گذارهای این صنعت با ادامه این روند کشور را ترک خواهند کرد.این فعال حوزه ماینینگ با بیان اینکه ماینرهای ایرانی از وضعیت موجود ناامید شده و دستگاه‌های خود را از ابتدای تابستان خاموش کرده‌اند، گفت: اکنون ماینرها مهاجرت از کشور را به صلاح خود می‌دانند، چرا که شرایط پایداری در این صنعت در کشور وجود ندارد. پول گاز، برق، مالیات و… هنوز مشحص نیست. مسئولان بدانند این تجارت پرریسک است چون عمر دستگاه‌های آن در بهترین شرایط دو سال است و سختی‌های خاص خود را دارد بنابراین اگر شرایط نامساعد دیگری نیز به آن اضافه شود کسی در ایران در این صنعت سرمایه‌گذاری نمی‌کند.
ماینینگ صنعت است یا نیست؟
«مسئولان و دولتمردان چه بخواهند و چه نخواهند صنعت بلاک‌چین و شاخه آن که صنعت ماینینگ است به کشور وارد شده و صنعت آی تی با صنعت بلاک‌چین جان می‌گیرد و ادامه می‌یابد.»  افشین عاشوری رئیس کارگروه رمزارز سازمان نصر نیز در این نشست با بیان مطلب فوق گفت: مصوبه هیأت دولت دارای دست اندازهای زیادی است و مهم‌ترین دست‌انداز آن هم تعرفه برق است. دولت مشخص کند آیا ماینینگ را به‌عنوان صنعت قبول دارد یا ندارد؟ اگر قبول دارد چرا نباید تنها خوراک آن را  که برق است مانند دیگر صنایع حساب ‌کند. نمی‌توان صنعتی را در کشور پذیرفت و افراد کشور در آنها فعال باشند اما مانند بیگانه‌ها و افراد خارجی با آن برخورد کرد.
 
500 مگابایت برق مصرفی ماینینگ
 
امیر بیاتی عضو کارگروه ماینینگ انجمن بلاک‌چین  گفت: واقعاً مصرف برق در این صنعت بالا نیست. کل برقی که برای صنعت ماینینگ در جهان مصرف می‌شود 11 هزار مگابایت است و سهم ماینینگ کشور ما از آن تنها 500 مگابایت است. بیاتی افزود: اکنون در کشور 15 درصد از برق کشور هدر می‌رود بنابراین چرا نباید این برقی را که از بیت المال برای تولید آن هزینه می‌شود به صنعت ماینینگ اختصاص داد. مسئولان باید بدانند صنعت ماینینگ کشور تنها نیم درصد از کل برق تولیدی در کشور را مصرف می‌کند بنابراین می‌توانیم با ارائه برق بلا استفاده و حتی در شب اجازه دهیم با قیمت منطقی این صنعت در کشور به کار خود ادامه دهد. وی در پایان گفت: برای ماینینگ 2 مگابایتی با راه‌اندازی 1200 دستگاه برای  31نفر اشتغال ایجاد می‌شود .
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.