تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 14, 2019
10:25 چهارشنبه، 23ام مردادماه 1398
کد خبر: 102151

واعظی: آئین‌نامه‌های دولت باید با اقتصاد دیجیتال هماهنگ شود

 
دولت و بسیاری از سازمان‌های زیرمجموعه باید آئین‌نامه‌های خود را تغییر دهند تا فضا برای اقتصاد دیجیتال آماده شود.
 رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان این مطلب در اختتامیه یازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال افزود:« از اقتصاد دیجیتال می‌توان به عنوان میان‌بری برای بهسازی اقتصاد بیمار کنونی بهره بریم.»
محمود واعظی گفت:«محرمانه اعلام کردن دیتا و اطلاعات موجود در کشور موجب استفاده نشدن از این اطلاعات شده‌است.»
 رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود:« با زدن مهر امنیتی و محرمانه بر دیتا و اطلاعات موجب می‌شویم تا یک عمر از این اطلاعات استفاده نکنیم در حالیکه از همین اطلاعات می‌توان برای رشد و شکوفایی کشوراستفاده کرد.»
او با اشاره به اینکه امروز معایب فضای مجازی در مقایسه با مزایای آن پر رنگ تر شده است تاکید کرد: «باید تلاش کنیم آسیب فضای مجازی را کاهش داده و از این فضا برای اهداف بلند نظام استفاده کنیم.»
 
واعظی به آمارهای جدیدی که نتیجه اقدامات وزارت ارتباطات در سال جدید برای دسترسی به اینترنت و نفوذ پهنای باند در کشور است، اشاره کرد و افزود:  «امرور ۱۰.۵ میلیون خانوار به پهن باند ثابت متصل اند و و ۸۲ میلیون مشترک ۴G و ۳G  دارد.  همچنین هزار شهر و ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل هستند، همچنین ۸۷ درصد مدارس شهری و تمامی دانشگاه‌های کشور به اینترنت دسترسی دارند.»
او با اشاره به اینکه تماشای تلوزیون اینترنتی ۱۰۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است ازطراحی و تولید بیش از ۲۵۰ هزار اپلیکیشن بومی خبر داد.
 
همچنین رئیس شورای عالی فضای مجازی،ابوالحسن فیروزآبادی، به عنوان مهمان دیگر این مراسم گفت: «اجتماعی بودن فضای مجازی از خصایص بارز آن است که باعث شده در میان ملت حرف اول را بزند و نمی‌توان جلوی آن را گرفت.»
 او با اشاره به اینکه ارتش ما امروز در ارزش آفرینی در فضای نرم و در فضای مجازی فعال است اضافه کرد که غفلت در آن ممکن است به عقب ماندگی غیر قابل جبرانی تبدیل شود.
فیروزآبادی تاکید کرد که به دلیل پیچیدگی فضای مجازی این فضا به مقررات گذاری نوین برای خلق ارزش اقتصادی نیاز دارد.
 
او همچنین به اولین مصوبه شورای عالی فضای مجازی در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: «سند تحول فرهنگی در همه سازمان‌ها به دلیل ارزش فرهنگی به تصویب رسید.» رئیس شواری عالی فضای مجازی همچنین خبر داد که امروز محتوای ۸۰ درصد فضای مجاز به ویدیو تعلق دارد.
 
در ادامه این مراسم سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به اقدام مرکز فناوری اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «بر اساس آن برنامه سه ساله تحول دیجیتال در ۷۱ برنامه اقدام در دست اجراست.»
به گفته وی در سال ۹۸، ۲۰ اقدام در ۵ کارگروه دنبال می‌شود که از جمله آنها طراحی پلتفرم مشارکت یکسان فعالان فضای مجازی برای تصمیم‌گیری‌ها و نظارت، اجرای دولت الکترونیکی،ارتقای محتوا در فضای مجازی، توسعه کسب‌وکارهای فرهنگی بر بستر اقتصاد دیجیتال و اطلاع رسانی و تبلیغات است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.