اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 14, 2019
15:10 چهارشنبه، 23ام مردادماه 1398
کد خبر: 102189

ارزش آفرینان فرهنگی ارتش جدید کشورها در فضای مجازی هستند

دبیرشورای عالی فضای مجازی کشور بر توجه دولت به اقتصاد دیجیتال و مهم ترین رکن آن اقتصاد فرهنگ درکشورتاکید کرد.
 
 
دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکزملی فضای مجازی کشور در یازدهمین همایش رسانه های دیجیتال با بیان این مطلب افزود: برای به رسمیت شناختن دارایی های فکری ومعنوی درکشور و حل مسائل بانکی، بیمه ومالیاتی این حوزه باید سریعا تدبیر شود. همچنین باید با مقررات زدایی به دلیل پیچیدگی، چند حوزه ای بودن و همگرایی چند رشته ای این فضا، به مقررات گزاری های نوین که نوعی تنظیم گری وساماندهی مدل های اقتصادی بهره برداری ازاین فضا برای خلق ارزش اقتصادی است اقدام شود.
وی گفت: در تبادل قدرت بین الملل وقتی جامعه مدنی، نخبگان، ملت ها، پلت فرم ها، شرکتها، اقتصادها و فرهنگ ها در کنار دولت ها نقش ایفا می کنند در داخل کشورهم باید این بخش ها در کنار دولت نقش ایفا کرده و درحکمرانی مشارکت داشته باشند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: ما نمی توانیم ملت قدرتمندی باشیم ولی به وجوه قدرت نرم و ساماندهی آن و وجوه تولید ارزش در فضای مجازی توجه نکنیم و باید در این فضا خالق ارزش ها باشیم تا با هنجارگزاری، ارزش گزاری و مدیریت اقتصاد و مقررات این فضا توسط دیگران روبرو نشویم چرا که ازدست دادن اختیار در این فضا نه تنها سلب هویت را به دنبال خواهد شد بلکه مزایای یک زندگی اجتماعی را از ما سلب می کند.
دکتر فیروزآبادی با اشاره به خصلت اجتماعی بودن این فضا، تصریح کرد: دردوران مدرنیته نخبگان سیاسی حرف اول را می زدند اما در این عصر نخبگان اجتماعی که همه ملت هستند نقش داشته و در واقع امروز ارتش ما فقط افرادی که سلاح سخت به دست دارند، نیستند بلکه در کنار آنها ارتش ما کسانی هستند که در این فضا ارزش آفرینی می کنند.
وی با بیان این که خلق ارزش در فضای مجازی با شاخص اقتصادی اندازه گیری می شود، افزود: در این فضا ما شاهد همگرایی حوزه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هستیم و بیش از 7 درصد اقتصادهای توسعه یافته در دنیا اقتصاد فرهنگ است که این اقتصاد همچنان در رشد است.
وی افزود: همچنین در این فضا در کنار قدرت سخت درحوزه سیاسی قدرت نرم ایجاد شده که این قدرت نرم برآمده از رسانه های دیجیتال بوده و درحکومت و مدیریت خواهان مشارکت است و اگر این مدیریت مشارکتی برخواسته ازآن را درحوزه سیاسی درنظر نگیریم با مشکل مدیریت اجتماعی روبرو خواهیم شد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: علاوه بر قدرت نرم، اقتصاد توجه در فضای مجازی خلق شده که این حوزه در کنارهویت نیاز به بازتعریف دارد.
دکتر فیروزآبادی با اشاره به این که در آغاز یک تحول عصری قرار داریم، تاکیدکرد: از خصایص این عصر تحولات بزرگ و سریع است و دلیل آن اتصال و ارتباط فکر و عقل که ممیز انسان از سایر موجودات عالم بوده در عصر فضای مجازی است که اتصال آنها فعال، تعاملی و در فضایی شبکه ای است که براساس آن آثار، رویدادها وحوادثی که دراین فضا خلق می شوند برای همیشه ثبت شده و قابل ارجاع و پردازش از زوایای مختلف هستند که اینها تاکنون در هیچ عصربشریت سابقه نداشته است
وی اظهار داشت: همه ابنا بشردر این فضا فعال هستند و محصول تولید می کنند که این به معنای آزاد کردن انرژی بزرگی شبیه انرژی هسته ای در فضایی اجتماعی، فکری و عقلی است بنابراین اگر مدیریت نشود تبدیل به تهدید خواهد شد. البته باید در نظر داشت که این انرژی مدیریت پذیر نیست چراکه در یک فضای شبکه ای شاهد تحولات سریع با قواعد معدود برای مهار وکنترل آن هستیم و آینده را نمی توانیم براساس آن پیش بینی کنیم چرا که آینده دریک نظام شبکه ای توسط انسانها ساخته می شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: البته تلاش هایی برای مدیریت، درک و به خدمت گرفتن این فضا می شود که باید این تلاش ها صورت گیرد و باید درنظر گرفت که این تلاش ها محدودگرایانه است یا تلاش هایی برای بهره برداری و سازماندهی این فضا است.
دکتر فیروزآبادی با اشاره به اقدام مناسب وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درخصوص برقراری ارتباط شبکه ای با فعالان فضای مجازی گفت: اولین مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور درسال جاری مصوبه تهیه سند تحول برای تمام سازمان های فرهنگی کشور به دلیل تقدم واهمیتی که برای فرهنگ در بحث تولید فکر وجود دارد، بود که براساس آن وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی طرحشان را نهایی کرده و درهمه استان ها کارگروه تشکیل داده ونقشه راه تهیه کردند که امیدواریم این راه با قدرت در این وزارتخانه و سایر سازمان های فرهنگی ادامه یابد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.