تجارت الکترونیک

دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 16, 2019
9:51 جمعه، 25ام مردادماه 1398
کد خبر: 102235

به روز نبودن وبسایت‌هایی که باید به روز باشند

 
در حالی که یکی از ضروریات الکترونیکی شدن و هوشمندی، به‌روز بودن در زمینه‌های مختلف است، اخباری که این روزها در اولین صفحه‌ درگاه خدمات دولت همراه وجود دارد، به آذرماه سال گذشته مربوط است.
 
پروژه‌هایی مانند شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیکی و دولت همراه از آن دست طرح‌هایی هستند که افتتاح آن‌ها تازه سرآغاز فعالیت‌های لازم در این حوزه به شمار می‌رود و آغاز به کارشان، به این معنا نیست که کاملا به اتمام رسیده‌اند؛ بلکه لازم است خدمات متنوع در بستر این امکانات قرار بگیرد تا آنچه از ابتدا درباره کاهش مراجعات و صرفه‌جویی در زمان و سهولت در بروکراسی اداری مدنظر بوده، محقق شود.
 
بعد از رونمایی از اپلیکیشن دولت همراه، مقرر شد این سامانه مرجعی معتبر برای دریافت اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های موبایلی باشد و مزایایی از قبیل دسترسی سریع به نرم‌افزارهای مشابه با امکان دسته‌بندی موضوعی، بهره‌گیری از بازخوردهای کاربران با هدف افزایش سطح کیفی نرم‌افزارها و خدمات، ایجاد فرصت رشد برای محصولات جدید، برخورداری توسعه‌دهندگان از حمایت‌های مادی و معنوی، ارزیابی دوره‌ای و امتیازدهی مستمر به سطح خدمات ارایه‌شده توسط سازمان‌ها و نهادهای دولتی و شرکت‌های خصوصی داشته باشد.
 
درواقع هدف این است که با راه‌اندازی دولت همراه، به جای این‌که نیاز باشد مردم برای دریافت خدمات دولتی به سازمان‌ها مراجعه کنند، بتوانند با مراجعه به یک درگاه و در هر زمان، خدمات مورد نیاز را دریافت کنند؛ موضوعی که می‌تواند علاوه بر شفافیت عملکرد سازمان‌ها، به حل چالش‌هایی مثل آلودگی هوا، اشتغال، محیط زیست و حقوق شهروندی کمک ‌کند.
 
بر این اساس در درگاه ملی خدمات دولت همراه، آمده است: با هدف ایجاد دایرکتوری جامع نرم‌افزارهای تحت موبایل و به منظور مدیریت نرم‌افزارها و بهره‌مندسازی کاربران از مزایای رقابتی فضای جامع اپلیکیشن‌های موبایل و همچنین اطمینان خاطر از مسایل امنیتی و ایمنی نرم‌افزارها، مرکز اعتبارسنجی دولت همراه به همت سازمان فناوری اطلاعات ایران راه‌اندازی شده است.
 
در این مرکز پیاده‌سازی و بهره‌گیری از تمامی انواع فناوری‌های بی‌سیم و موبایل و کلیه خدمات، نرم‌افزارها و تجهیزات مرتبط با آن در جهت افزایش کیفی و کمّی خدمات و بهره‌وری برای شهروندان و اجزای مختلف دولت در دستور کار است.
 
اما از نگاهی دیگر، یکی از ویژگی‌هایی که در راه‌اندازی یک سامانه و وب‌سایت باید مورد توجه قرار می‌گیرد، به‌روز بودن اطلاعات موجود است. درواقع اطلاعات موجود در وب‌سایت باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطبان با هر بار مراجعه به وب‌سایت بتوانند از آخرین اخبار مربوط به موضوعات مدنظر، مطلع شوند. این در حالی است که آخرین اخباری که در درگاه خدمات ملی دولت همراه وجود دارد، مربوط به آذرماه سال گذشته است.
 
 
اگر برای آگاهی از آخرین اطلاعات موجود در وب‌سایت دولت همراه به آدرس https://mob.gov.ir/ مراجعه کنید، در بخش تازه‌ها با خبری با عنوان «معاون وزیر ارتباطات خبر داد ۸۷۵ هزار کارت بانکی به کارت سوخت تبدیل شد» مواجه می‌شوید که بیش از هشت ماه از انتشار آن می‌گذرد!
 
اگرچه انتظار می‌رود تمامی وب‌سایت‌هایی که ارائه‌دهنده خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مختلف هستند، اخبار و اطلاعات موجود در درگاه خود را به‌روز نگه دارند، اما این انتظار از وب‌سایت‌هایی که به‌نوعی ارتباط بیش‌تری با هوشمند شدن دارند، چند برابر است؛ همانطور که در حال حاضر مراجعه به درگاه خدمات دولت همراه و مواجهه با اخبار چند ماه پیش در بخش تازه‌های این وب‌سایت، کمی تعجب‌آور است.
 
لازم به توضیح است که پیگیری‌های ایسنا از سازمان فناوری اطلاعات برای اطلاع از چرایی این موضوع نتیجه‌ای در بر نداشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.