اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 16, 2019
11:20 جمعه، 25ام مردادماه 1398
کد خبر: 102244

توجه دانش‌بنیان‌ها به حیاتی‌ترین مساله کشور

 
«بحران کم آبی» موضوع نام آشنایی که یکی از دغدغه‌های مهم کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص آن است که سالانه آمار و ارقام بین‌المللی نیز در خصوص کم آبی زنگ خطر را می‌فشارند، شاید ورود و تمرکز دانش بنیان‌ها به این عرصه حیاتی توانسته اندکی از نگرانی‌های آن بکاهد اما نمی‌توان از اهمیت فرهنگ سازی در این زمینه در جامعه نیز چشم‌پوشی کرد.
 
سال گذشته بود که عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به رسانه‌ها اعلام کرد: وضعیت آب در کشور از آن چه گفته می‌شود، بسیار بدتر است و کمتر از ۵۰ سال آینده دیگر آب تمام می‌شود.
 
بنابراین آنچه روشن است اینکه آب از حد نیاز ما کمتر است و شاید دلیل حمایت جدی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌ زیست معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در سال گذشته از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال این حوزه نیز به همین دلیل است.
 
با وجود «بحران کم آبی» در کشور اهمیت تصفیه پساب‌های صنعتی و خانگی بیش از پیش احساس می‌شود که تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان به این حوزه ورود کرده اند و طرح‌های آنها با موفقیت رو به رو بوده است.  
 
سهم عظیم آلودگی آب‌ها به وسیله فاضلاب و پساب‌ها زمانی بیشتر آشکار می شود که بدانیم هر یک‌ متر مکعب از فاضلاب به صورت خام (تصفیه نشده) ۶۰ تا ۴۰ متر مکعب آب را آلوده‌ می‌کند. از مهمترین مواد آلاینده که به وسیله انسان به منابع آبی وارد می‌شود می‌توان به پروتئین‌ها، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، مواد پاک کننده صابونی یا دترجنت‌ها، عوامل بیولوژیکی و باکتری‌های بیماریزا اشاره کرد که تخلیه آن به طور مستقیم به داخل خاک به مرور خاصیت آنرا زایل کرده و لایه‌های خاک که می‌توانستند سهم مهمی در تغییرات کیفیت فاضلاب دفعی در زمین داشته باشند، دیگر قادر به انجام این کار نخواهند بود و پساب‌های خروجی به آب‌های زیرزمینی می‌پیوندد و باعث آلودگی منابع آبی و خاک می‌شوند.
 
 تصفیه فاضلاب یکی از اقدامات اساسی در این رابطه بود که به منظور نابودی عوامل بیماری‌زا و کاهش آلاینده‌های آب صورت گرفت.
 
اصولاً‌ یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تأسیسات فاضلاب شهری، تصفیه خانه فاضلاب آن است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین تصفیه‌خانه  فاضلاب باید به گونه‌ای عمل کند که پساب خروجی از آن  مخاطرات بهداشتی و زیست محیطی برای آب‌های پذیرنده به بار نیاورد.
 
تبدیل پساب به آب شرب شیرین برای اولین بار در کشور
 
شرکت دانش بنیان آکام نگاران باروس یکی از همان شرکت‌هایی است که با طرح خود توانسته پساب‌های صنعتی و خانگی را تصفیه و به آب شرب شیرین تبدیل کند.
 
مهدی خطیب مدیر عامل این شرکت روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا اظهار داشت: کشور در زمینه تصفیه پساب‌ فاضلاب‌های شهری و صنعتی تا سال‌های گذشته مشکلات فراوانی داشته است که فناوری های موجود نیز نمی توانستند پاسخگوی نیازهای این حوزه باشند.
 
وی ادامه داد: به دلیل نیاز کشور به آب، خوب است که شرکت‌های دانش بنیان وارد عرصه تصفیه فاضلاب‌های صنعتی و شهری شوند و در خصوص بازگردانی منابع آبی اقدامات موثری انجام دهند. طرح شرکت دانش‌بنیان آکام نگاران باروس در حوزه تصفیه فاضلاب بسیار کامل است به طوری که تمامی پارامترهای کیفی استاندارد را دارد و پساب را به حد آب شرب می‌رساند. این طرح اولین بار در کشور اتفاق افتاده است.
 
خطیب اظهار داشت: این طرح انواع فاضلاب‌های شهری، نیروگاه‌ها و صنایع را تصفیه و شیرین می‌کند به صورتی که می‌تواند همزمان با از بین بردن آلودگی‌ها، شیرین کردن آب را نیز انجام دهد.
 
وی گفت: یکی از معضلات کشور در خصوص بازچرخانی آب است زیرا پس از تصفیه امکان استفاده برای شرب وجود ندارد اما با وجود این طرح پسآب بازچرخانی و شیرین می‌شود.
 
دانش بنیان ها به درستی به صنایع بزرگ معرفی شوند
 
این فناور در ادامه تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند مشکلات کشور را شناسایی کنند و برای آنها راه حل‌های مناسب را ارائه دهند بنابراین اگر به آنها و راهکارههایشان اعتماد شود قطعا بسیاری از مسائل با ظرفیت‌های داخل حل می‌شود و ترسی از تحریم‌ها و نبود برخی از فناوری‌ها وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان دارای نیروی فکر خلاق هستند که خلاقیت و نوآوری با مدل های کسب و کار نوین تولید می کنند.
 
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: ایده های جدید نیاز به حمایت مسئولان دارد زیرا افراد با ایده‌های خلاقانه زیادی در کشور حضور دارند که با حمایت صندوق‌های نوآوری و شکوفایی، پارک‌های علم و فناوری، معاونت علمی و سایر دستگاه‌ها نخبه ها پرورش و ایده‌های آنها تجاری می شود.
 
به گفته خطیب همچنین با صادرات ایده‌های خلاق می‌توان با تحریم‌ها مقابله و همچنین ارز آوری برای کشور را دو چندان کرد.
 
وی با اشاره به چالش‌های پیش روی فعالیت دانش بنیان ها تصریح کرد: عرضه و فروش محصولات یکی از چالش ها است  که به فناوران کمک‌های بزرگی می کند. طرح‌های دانش بنیان بسیار زیاد هستند اما پیاده‌سازی آنها با توجه به اختلاف قیمت محصولات و ارز چالش‌هایی را ایجاد کرده است که نیاز به حمایت حوزه‌های دولتی دارد.
 
این فناور اضافه کرد: شرایط کنونی کشور برای فعالیت شرکت‌های تجاری بزرگ نیز تا حدودی سخت است بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان فشار بیشتری را متحمل می شوند که توجه بیشتر مسئولان را می طلبد زیرا کمک به آنها در واقع کمک به حل مسائل کشور است.
 
خطیب همچنین گفت: شرکت‌های دانش بنیان نوپا و بدون توان مالی قوی هستند بنابراین توانایی فعالیت در تنش های اقتصادی را ندارند و حمایت نهادهای دولتی از آنها باعث رشد و فعالیت موثر آنها می شود.
 
مدیر عامل شرکت دانش بنیان تصفیه پساب با اشاره به حمایت های معنوی، اظهار داشت: در زمان فروش محصول به صنایع موانعی وجود دارد و اکثر صنایع به روش‌های مرسوم گذشته برای تهیه کالای مورد نیاز خود علاقه دارند که ریسک کمتری نسبت به همکاری با شرکت های دانش بنیان دارد، بنابراین باید نهادهای متولی دانش‌بنیان را به صنایع به درستی معرفی کنند و صنایع قدرت ریسک پذیری خود را افزایش دهند.
 
وی با بیان اینکه باید صنایع بزرگ همکاری خود را با دانش‌بنیان افزایش دهند، عنوان کرد: زمانی که محصول فناورانه به تجاری‌سازی برسد و  طرح با شکست رو به رو نشود، اشتغال و ارز آوری برای کشور ایجاد می شود و همچنین وابستگی به تکنولوژی سایر کشورها کاهش پیدا می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.