فناوری اطلاعات

مدیرعامل انویدیا: هوش مصنوعی تنها ابزار قدرتمند زمانه ماست

منبع: دنیای اقتصاد
 
 تکنولوژی هر روز ابداعات و ابزارهای مختلفی را در اختیار بشر قرار می‌دهد تا افق‌های تازه‌ای را پیش روی آنها بگستراند. در این میان اما بعضی از این ابداعات دامنه تاثیرگذاری وسیع‌تری دارند و هوش مصنوعی یکی از آنهاست؛ تا جایی که «جنسن هوآنگ» مدیرعامل شرکت بزرگ انویدیا معتقد است هوش مصنوعی تا سال‌های طولانی همچنان تقاضای زیادی خواهد داشت، چون تنها ابزار قدرتمند زمانه ماست. در جدیدترین گزارش منتشر شده از درآمدهای شرکت انویدیا حتی پیش‌بینی تحلیلگران را هم پشت‌سر گذاشته است و نشان می‌دهد که تقاضا برای کارت‌های گرافیک و تراشه‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی در فصل دوم امسال تا حد چشمگیری بالا رفته است.
 
 
هوآنگ از طرفی می‌گوید رشد کوتاه‌مدت این شرکت از محصولات مرتبط با حوزه گیمینگ و تراشه‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی تولیدی این شرکت به‌دست خواهد آمد. هوآنگ در کنفرانسی با تحلیلگران گفت که هوش مصنوعی تنها ابزار قدرتمند دوران ماست و درست به همین دلیل است که در حال حاضر بیش از چهار هزار استارت‌آپ در این حوزه با انویدیا همکاری می‌کنند. این در حالی است که این تعداد تا پایان ماه آوریل سال ۲۰۱۷ به ۲ هزار استارت‌آپ می‌رسید. حالا هوآنگ به‌تازگی با وب‌سایت VentureBeat مصاحبه‌ای کرده و در آن گفته است که تعداد واقعی استارت‌آپ‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی که با شرکت انویدیا همکاری می‌کنند به نزدیک چهار هزار و ۵۰۰ شرکت می‌رسد. با این حال اما او معتقد است تبدیل این همکاری‌ها به نتایج بزرگ و کاربردهای موثر به عنوان مثال در خودروهای خودران، به زمان نیاز دارد تا در نهایت شاهد موج رشد بلندمدت هوش مصنوعی باشیم.
 
 قلمرو فعلی صنعت گیمینگ و کارت‌های گرافیک
شرکت انویدیا که در منطقه سانتاکلارا در کالیفرنیا است، تراشه‌های گرافیکی (واحدهای پردازش گرافیکی و GPUها) را می‌سازد و به این نتیجه رسیده است که این تراشه‌ها برای پردازش هوش مصنوعی مانند تشخیص اشیا مناسب هستند. اما با وجود اینکه هوش مصنوعی در مسیر رشد است، صنعت گیم هنوز بخش بزرگی از کسب‌و‌کار انویدیا را به خود اختصاص می‌دهد. شرکت انویدیا به تازگی گزارشی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد درآمد این شرکت در فصل مالی دوم منتهی به آخر ماه جولای برابر ۵۸/ ۲ میلیارد دلار بوده است، محصولات گیمینگ چیزی در حدود ۳/ ۵۰ درصد از کل درآمد این شرکت و GPUها ۸۱ درصد از درآمد آن را در اختیار دارند.  هوآنگ در مصاحبه اخیرش گفته است که صنعت گیمینگ به کمک تکنولوژی ردیابی در لحظه اشعه در آخرین تراشه‌های گرافیکی RTX این شرکت و معماری Turing آن، از یک مرحله حساس به خوبی در حال عبور کردن است. تراشه‌های RTX در پاییز سال میلادی گذشته وارد بازار شده و شروع کندی داشتند، چون بازی‌ها برای نورپردازی‌های پیچیده‌ای که RTX به ارمغان آورده، هنوز آمادگی نداشتند. با این حال اما RTX به تولید انبوه رسید و قیمت آن ارزان‌تر شده است، گیمرها بیشتر به استفاده از آن روی آوردند تا در نهایت این تراشه‌ها درآمد ۳/ ۱ میلیارد دلاری را در فصل گذشته به همراه بیاورند. در طول این فصل شرکت انویدیا خط تولید GPUهایش را با تولید محصولاتی مانند GeForce RTX ۲۰۶۰ Super، GeForce RTX ۲۰۷۰ Super و GeForce RTX ۲۰۸۰ Super، تقویت کرده است. همچنین به تازگی خبری مبتنی‌بر پشتیبانی بازی‌های Call of Duty: Modern Warfare، Cyberpunk ۲۰۷۷، Watch Dogs: Legion و Wolfenstein: Youngblood، از تکنولوژی ردیابی در لحظه اشعه این شرکت همزمان شده است.
 
در همین حال شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ در طول فصل گذشته، بیست و هفت مدل جدید از لپ‌تاپ‌های مبتنی‌بر RTX Studio را با هدف کاربرانی مانند استریمرها (افرادی که فیلم‌های زنده یا ویدئوهای از پیش ضبط شده از خودشان را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند) یا تولیدکنندگان محتوا به بازار معرفی کرده‌اند. این در حالی است که هوآنگ گفته است بیش از صد لپ‌تاپ مبتنی‌بر RTX هم قرار است برای فصل تعطیلات سال نو به بازار بیایند.
 
«کلت کرس» مدیر ارشد مالی شرکت انویدیا معتقد است افزایش تقاضا برای خرید کنسول‌های نینتندو سوئیچ هیبریدی - که از پردازنده‌های Tegra انویدیا بهره می‌برند - فصلی و موقتی است. او گفته است که معمولا فرآیند تولید در فصل‌های دوم و سوم افزایش پیدا می‌کند و محصولات در فصل چهارم به بازار می‌آیند. این به معنای آن است که تراشه‌های RTX عامل رشد مهمی برای تجارت گیمینگ شرکت انویدیا خواهد بود. او گفته است: «RTX روند رشد قابل‌قبولی دارد. ما همه قطعات را در جای خودشان می‌گذاریم تا تکنولوژی ردیابی اشعه را به آینده بازی‌ها بیاوریم. تعداد چنین بازی‌هایی در حال افزایش است. دست‌کم در چند ماه گذشته شش بازی مبتنی‌بر این تکنولوژی به بازار آمده‌اند و انتظار می‌رود در رویداد
 
 Gamescom که هفته آینده در آلمان برگزار می‌شود، تعداد بازی‌های بیشتری هم رونمایی می‌شوند. با نگاهی به آینده، انتظار دارم که این تکنولوژی نسل جدیدی از واحدهای گرافیکی در بازی‌ها را به همراه بیاورد.» کرس همچنین به این موضوع اشاره کرد که صد لپ‌تاپی که قرار است تا فصل چهارم امسال به بازار بیایند، به رشد این تکنولوژی جدید کمک کرده و باعث می‌شوند که نوت‌بوک‌های ویژه گیمینگ به یکی از بخش‌های پرطرفدار و با رشد سریع در صنعت تراشه‌های گیمینگ تبدیل شوند.
 
 گستره هوش مصنوعی در تمام صنایع
مشخص نیست که در روند درآمدزایی شرکت انویدیا، چه وقت هوش مصنوعی بر صنعت گیمینگ غلبه کند. هوآنگ هم با تایید این موضوع می‌گوید که این سوال سختی است. یکی از دلایلش این است که همزمان با گیمرهایی که در حال خرید لپ‌تاپ‌های مبتنی‌بر RTX Studio برای کاهش حجم عکس‌ها و تولید محتوا هستند، اتفاق‌های مبهمی در حال رخ دادن است که می‌توان آنها را از تاثیرات رشد هوش مصنوعی و نفوذ آن به بخش‌ها و صنایع دیگر دانست. هوآنگ اما گفته است که هزاران استارت‌آپ در حال استفاده از پلت‌فرم‌های هوش مصنوعی برای توسعه اپلیکیشن‌ها در ساختار کلاد هستند و آنها سعی می‌کنند این اپلیکیشن‌ها را به شرکت‌های بزرگ در صنایع عمودی مانند خرده‌فروشی، بانکداری، امنیت سایبری، روبات‌های تحویل کالا و... ارائه بدهند. او با وجود کند شدن این روند رشد در فصل‌های اخیر می‌گوید: «این روند در بخش دیتاسنتر رو به رشد است و اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی در تمام بخش‌ها و صنایع در حال نفوذ و گسترش هستند.»
 
به گفته او گستره نفوذ هوش مصنوعی به سرعت در حال افزایش است و با توسعه زبان برنامه‌نویسی CUDA شرکت انویدیا برای پردازش‌های غیرگرافیکی و طراحی آن برای ساختار کامپیوتری، آغاز می‌شود. بعد از آن، رشد هوش مصنوعی با موفقیت شبکه‌های عصبی یادگیری عمیق جلو می‌رود که می‌توانند برای شناسایی اشیا آموزش داده شوند. در گذشته تراشه‌های گرافیکی برای مدیریت این پردازش به‌کار گرفته می‌شدند، اما در موج جدید رشد هوش مصنوعی، پردازنده‌های تخصصی هوش مصنوعی برای مدیریت وظایف مختلف از آموزش شبکه‌های عصبی یادگیری عمیق برای شناسایی اشیا گرفته تا استنباط یا استفاده از هوش بیشتر برای نتیجه‌گیری با داده‌های کمتر، تولید می‌شوند.  ابزارهایی مانند الکسای آمازون توانایی مدیریت گفت‌وگوها، شناسایی گفتار زبان طبیعی و پاسخ مناسب دادن به سوالات افراد را دارند. این در حالی است که با گذشت زمان این ماشین‌ها می‌توانند پاسخ‌های سریع‌تر و ساده‌تر را ارائه بدهند و بیشتر هوش خودشان را برای مسائل روزمره صرف کنند تا بتوانند با موارد جدید و پیچیده‌تر آشنا شوند و در آینده از پاسخگویی به مسائل تازه عاجر نباشند. این روزها تمرکز زیادی بر توسعه اینترنت اشیا وجود دارد تا وسائل و ابزارهای خانگی که هر روز از آنها استفاده می‌کنیم مانند ترموستات‌ها و دوربین‌های امنیتی بتوانند عملکرد هوشمندتری داشته باشند. در نهایت شاهد این خواهیم بود که صنعت ۱۰۰ تریلیون دلاری حمل‌و‌نقل با هوش مصنوعی به‌کار رفته در وسایل نقلیه خودران، متحول خواهد شد. در همین راستا شرکت انویدیا با شرکت‌هایی مانند ولوو در حال کار روی توسعه پروژه‌هایی است که می‌توانند درآمدزایی قابل‌توجهی داشته باشند. هوآنگ می‌گوید: «کاری که مشغول انجام آن هستیم، مهم، تاثیرگذار و بسیار جذاب است!»

​​