رسانه‌های اجتماعی

August 21, 2019
16:07 چهارشنبه، 30ام مردادماه 1398
کد خبر: 102466

تبلیغات پزشکان در اینستاگرام بدون مجوز سازمان نظام پزشکی ممنوع شد

 
مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی اعلام کرد که تمام شاعلان حرفه پزشکی و وابسته باید پس از مراجعه به سازمان نظام پزشکی و اخذ مجوزهای قانونی، نسبت به تبلیغات در فضای مجازی به ویژه در اینستاگرام اقدام کنند.
 
«فربد رهنما» در نشست خبری با اشاره به برخی تبلیغات خارج از عرف در حوزه سلامت و امور پزشکی در اینستاگرام تاکید کرد که دغدغه اصلی نظارتی این سازمان در حال حاضر وجود این تبلیغات غیرمجاز است. به نقل از ایرنا، او گفته است: «بخشی از آن توسط افراد و مراکز فاقد صلاحیت انجام می شود. این تبلیغات می تواند موجب بروز مشکلات عدیدهای از جمله القای خدمات شود که در راستای رسالت حرفهای جامعه پزشکی نیست.»
 
1111.PNG
رهنما با تاکید بر اینکه مرجع صدور مجوز تبلیغات، سازمان نظام پزشکی است و پس از انجام کارشناسی و دریافت تعرفه مصوب اقدام به صدور مجوز تبلیغات ممهور به مهر برجسته می‌نماید، می‌گوید که فضای مجازی تحت شمول دستورالعمل تبلیغات سازمان نظام پزشکی است. به گفته رهنما این مجوز با در نظر گرفتن جامعه هدف، محتوای تبلیغات و راستی آزمایی محتوا صادر می‌شود:
 
«تبلیغ در تمام شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی، مشمول قانون و نظارت مستقیم سازمان نظام پزشکی است و اگر پزشکی بخواهد در فضای اینستاگرام تبلیغ کند، باید مطابق قانون با مراجعه به سازمان نظام پزشکی منطقه ای که کار می کند، درخواست مجوز تبلیغات کند.»
 
آنطور که رهنما می‌گوید سازمان نظام پزشکی مربوطه با در نظرگرفتن پروانه طبابت و نوع درخواست فرد متقاضی و در چهارچوب قوانین و ضوابط مربوطه، مجوز تبلیغات را صادر می کند. به گفته او اگر پزشکی بدون اخذ مجوز اقدام به تبلیغات در فضای مجازی کند، به هیات انتظامی سازمان نظام پزشکی احضار خواهد شد و همچنین اگر تبلیغ توسط یک فرد غیر پزشک انجام شده باشد، به دادسرای جرائم پزشکی ارجاع داده خواهد شد.
 
2222222.PNG
رهنما، همچنین در زمینه تبلیغاتی که هویت صاحب صفحه در اینستاگرام مشخص نباشد، اظهار داشت: «تخلفات تبلیغاتی این صفحات به پلیس فتا و مراجع قضایی اعلام می شود.»
 
مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه رصد تبلیغات فضای مجازی بویژه تبلیغات پزشک نماها، توسط این سازمان از سال گذشته آغاز شده است؛ گفت: «اقدامات مناسبی در این راستا صورت گرفته و ۲۱۰ شعبه سازمان نظام پزشکی را در سراسر کشور فعال کردیم که همکاری مناسبی از سوی جامعه پزشکی، سازمان‌های نظام پزشکی و پلیس فتا صورت گرفته است.»
 
رهنما در این نشست اعلام کرده که مجوز از سازمان غذا و دارو برای تولید، واردات و توزیع یک محصول است و نه برای تبلیغات آن. به گفته او وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در چند سال اخیر همکاری مناسبی با سازمان نظام پزشکی برای ابلاغ دستورالعمل‌ تبلیغات نظام پزشکی به کانون‌های تبلیغاتی خود داشته است:
 
«صاحبان رسانه از جمله صدا و سیما باید به قانون تمکین کنند، متاسفانه در حال حاضر بسیاری از تبلیغات حوزه سلامت که از صدا و سیما پخش می شود، مجوزهای لازم را از سازمان نظام پزشکی دریافت نکرده است.»
 
33333333333.PNG
بسیاری از پزشکان در فضای مجازی با همکاری سلبریتی‌ها برای خود تبلیغات خوبی دست و پا می‌کنند؛ تبلیغاتی که حالا سازمان نظام پزشکی اعلام کرده که انتشار آنها نیازمند مجوز صادر شده از سوی این سازمان است.
 
وی یادآور شد که با توجه به اینکه در حال حاضر صدور مجوز تبلیغات امور پزشکی در فضای مجازی توسط سازمان های نظام پزشکی سراسر کشور انجام می شود، اعضای فرهیخته سازمان نظام پزشکی باید  پس از اخذ مجوزهای لازم به تبلیغات در فضای مجازی اقدام کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.