اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 27, 2019
12:56 سه شنبه، 5ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102694

رونق اقتصادی با اتصال 30 هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات

مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات اعلام کرد:
رونق اقتصادی با اتصال 30 هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات / افزایش 4 برابری استفاده از شبکه ملی اطلاعات در استان های کمتر توسعه یافته / سرمایه گذاری 1300 میلیارد تومانی وزارت ارتباطات برای توسعه ارتباطات در روستاها
 
 
مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات با اشاره به برنامه توسعه ارتباطات در روستاها، از رونق اقتصادی روستاها با ارائه خدمات در بستر شبکه ملی اطلاعات در این روستاها خبر داد.
مهرداد ترابیان مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات در گفت و گو با خبرنگار مرکز روابط عمومی و  با اشاره به اولویت وزارت ارتباطات برای توسعه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات، گفت: به طور متوسط در دولت دوازدهم هر روز 20 روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.
 
وی افزود: این پروژه با تمرکز بر روی استان های محروم مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس با هدف کاهش شکاف دیجیتال و توانمند سازی روستایی، اتصال به شبکه ملی اطلاعات  انجام شده است.
 
ترابیان با اشاره به ایجاد دسترسی به شبکه ملی اطلاعات برای روستاییان، تصریح کرد: علاوه بر ایجاد دسترسی، امکان ارائه خدمات بر بستر شبکه ملی اطلاعات برای روستاییان نیز فراهم شده است.
 
وی ارتباطات روستایی در ابتدای دولت دوازدهم را در حدود 32 درصد عنوان کرد و افزود: تعداد روستاهایی که در دولت دوازدهم پوشش کامل ارتباطات( تلفن همراه، ثابت و اتصال به شبکه ملی اطلاعات) دارند به حدود 65 درصد رسیده است که دستاورد ویژه ای در این حوزه محسوب می شود.
 
 
 
34 هزار روستا در کشور دارای پوشش تلفن همراه هستند
 
مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات از اتصال بیش از 30 هزار روستای بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: 34 هزار روستا نیز دارای پوشش تلفن همراه هستند.
 
وی با اشاره به اینکه میزان استفاده از شبکه ملی اطلاعات در دو سال گذشته در کشور 4 برابر شده است، افزود: اگر به آمار این افزایش ها توجه شود می بینیم که در استان های کمتر توسعه یافته ایلام، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و کهکیلویه و بویر احمد که در اولویت توسعه ارتباطات روستایی بوده بیشترین افزایش استفاده از شبکه ملی اطلاعات ثبت شده است.
 
ترابیان، درباره مشکلاتی که در توسعه ارتباطات روستایی در استان ها و مناطق مختلف وجود دارد، گفت: دسترسی های سخت به روستاها، نبود برق و هزینه بالای ایجاد ارتباط به وسیله ماهواره، فیبرنوری و رادیویی از مشکلات عمده در توسعه ارتباطات در مناطق دوردست و روستاها است.
 
وی اختلالات فرکانسی را مشکل اساسی در توسعه ارتباطات در مناطق و استان های مرزی عنوان کرد و افزود: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با مذاکرات بین المللی پیگیر حل این مشکل است، البته بیشترین مشکلات در این حوزه مرتفع شده و پیچیدگی خاصی در این حوزه نداریم.
 
ترابیان استقبال از توسعه ارتباطات در روستاها را مناسب ارزیابی کرد و گفت: به دلیل احساس نیاز به ارتباطات در روستاها و مناطق محروم، در این مناطق نسبت به مناطق شهری با مشکلات اجتماعی و فرهنگی کمتری برخورد داشته ایم.
 
سرمایه گذاری 3 برابری اپراتورهای بخش خصوصی در توسعه ارتباطات روستایی
 
ترابیان با اشاره به اینکه تاپایان برنامه ششم توسعه 80 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار باید به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند، تصریح کرد: با ایجاد این دسترسی ها چهار خدمت پزشکی ، کشاورزی و آموزش از راه دور و بانکداری الکترونیکی به مردم این روستاها ارائه می شود.
 
مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات اجرای پروژه توسعه ارتباطات روستایی را 10 درصد جلوتر از برنامه اعلام کرد و گفت: با تمرکزی که وزارت ارتباطات برای توسعه ارتباطات در روستاها دارد پیش بینی می کنیم از برنامه تکلیفی جلوتر برویم و تعداد بیشتری از روستاها را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم.
 
وی با اعلام سرمایه گذاری 1300 میلیارد تومانی وزارت ارتباطات برای توسعه ارتباطات در روستاها، افزود: همچنین 3 برابر این مبلغ توسط اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و شرکت مخابرات ایران و بخشی هم شرکت های وب سرمایه گذاری شده است.
 
مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات درباره محل تامین سرمایه گذاری در حوزه توسعه روستایی گفت: از سال گذشته اپراتورها می توانند سهم توسعه روستایی از درآمد های خود را با ارجاع پروژه از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه ارتباطات در روستاها هزینه کنند و با این کار شتاب توسعه در این حوزه افزایش یافت.
 
وی درباره عدم سرمایه گذاری اپراتورها در توسعه ارتباطات روستایی به دلیل صرفه اقتصادی، افزود: این واقعیت در دنیا وجود دارد که شرکت های اقتصادی در جاهایی که صرفه اقتصادی برای آنها دارد سرمایه گذاری می کنند و در مناطق روستایی به دلیل فاصله بسیار روستاها با هم و جمعیت اندک آنها، اپراتورها تمایلی به سرمایه گذاری ندارند و در این مواقع دولت ها با شیوه های مختلف وارد سرمایه گذاری در این حوزه ها می شوند.
 
ترابیان، معافیت مالیاتی و اختصاص بخشی از درآمد اپراتورها به ارتباطات روستایی را از روش های معمول در دنیا برای ترغیب اپراتورها به حضور در مناطق روستایی عنوان کرد و گفت: در ایران نیز بخشی از درآمد اپراتورها به این موضوع اختصاص یافته است و به دلیل اینکه درآمد این بخش به صورت شفاف در پروانه آنها مشخص است اپراتورها از طرف دولت موظف به هزینه این بخش از درآمد خود برای درمددرآناااین بخایبرای توسعه ارتباطات در روستاها هستند و هیچ مبلغی از دارایی های خود را هزینه نمی کنند.
 
وی با اشاره به اینکه امتیاز ویژه ای برای توسعه ارتباطات در روستاها به اپراتورها داده نشده، افزود: فقط وزارت ارتباطات در فرآیند انجام این کار برای تملک زمین و یا ایجاد جاده های دسترسی و تسهیل امور به اپراتورها کمک می کند.
 
 
 
پوشش 4 تا 5 هزار روستای زیر 20 خانوار در طرح توسعه ارتباطات روستایی
 
مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات درباره برنامه وزارت ارتباطات برای پوشش روستاهای زیر 20 خانوار نیز گفت: در طراحی سایت ها برای ایجاد ارتباطات در روستاهای بالای 20 خانوار خود به خود روستاهای کم جمعیت تر نیز زیر پوشش این چتر ارتباطی قرار می گیرند به طوری که هم اکنون بین 4 تا 5 هزار روستای زیر 20 خانوار نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند اما در آینده با برنامه ریزی دولت و وزارت ارتباطات به روستاهایی حتی با 5 خانوار نیز سرویس دهی شود.
 
وی کلید واژه وزارت ارتباطات برای هفته دولت را دسترسی همگانی عنوان کرد و افزود: این کلید واژه به این معنی است که برای ایجاد عدالت اجتماعی وزارت ارتباطات دسترسی مناطق روستایی را مانند دسترسی مناطق شهری در نظر می گیرد و با ایجاد این دسترسی ها، روستاییان خدمات خود را از طریق شبکه ملی اطلاعات دریافت می کنند و رفت و آمدهای غیرضرور آنها به شهر کاهش می یابد و با دریافت الکترونیکی خدمات بانکی و فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی از طریق فضای مجازی به رونق اقتصادی روستاها کمک می شود.
 
ترابیان، حمایت از استارت آپ های حوزه گردشگری در روستاها و بوم گردی را یکی از برنامه های وزارت ارتباطات در این حوزه عنوان کرد و گفت: با ایجاد و اتصال به شبکه ملی اطلاعات و توسعه اپلیکیشن های مربوط به بوم گردی و گردشگری، مردم می توانند از طریق شیوه های نوین از مناطق روستایی و گردشگری کشور بازدید کنند.
 
مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات درباره صحت شعار« هر روز 20 روستا» که توسط وزیر ارتباطات عنوان شده نیز توضیح داد: اگر تعداد روستاهای متصل شده به شبکه ملی اطلاعات از ابتدای دولت دوازدهم را بر روزهای کاری ابتدای سال تاکنون تقسیم کنید به طور متوسط هر روز 20 روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.