امنیت

فناوری اطلاعات

August 27, 2019
13:07 سه شنبه، 5ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102696

احراز هویت ۲ مرحله‌ای جلوی نفوذ هکرها را می‌گیرد

 
مایکروسافت به تازگی اعلام کرده است که استفاده از ورود و احراز هویت چند مرحله‌ای در حساب‌های کاربری جلوی بالغ بر ۹۹ درصد از هک و سرقت‌های اطلاعاتی توسط هکرها و مجرمان سایبری را می‌گیرد.  
 
شرکت مایکروسافت به عنوان یکی از بزرگترین غول‌های تکنولوژی در جهان به تازگی اعلام کرده است که کاربران در صورتی که گزینه ورود و احراز هویت چندمرحله‌ای را در حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام رسان خود فعال‌سازی کنند، قادر خواهند بود تا ۹۹ درصد از احتمال هک شدن و نفوذ هکرها و مجرمان سایبری به حساب‌های کاربری خود بکاهند و بدین ترتیب به محافظت از حریم شخصی و خصوصی خود بپردازند.
 
بر اساس گزارش وب‌سایت زد دی نت، سیستم و گزینه ورود و احراز هویت دو مرحله‌ای یکی از راهکارهای جدیدی است که سرویس ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف به پلتفرم خود افزوده‌اند تا کاربران بتوانند امنیت سایبری حساب کاربری و اطلاعات خصوصی خود را ارتقا دهند.
 
این سیستم ورود و احراز هویت دو مرحله‌ای بدین گونه است که کاربران برای ورود به اکانت موردنظر خود، یک بار نام کاربری و رمزعبور خود را وارد می‌کنند، سپس یک کد لحظه‌ای به صورت اس‌ام‌اس یا ایمیل برای آنها ارسال می‌شود که باید در مرحله بعدی، وارد کنند تا در صورت مطابقت بتوانند وارد حساب کاربری خود شوند.
 
به باور کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری و امنیت سایبری، این روش به میزان قابل توجهی از هک و سرقت‌های اطلاعاتی کاربران جلوگیری می‌کند، چراکه هکرها و مجرمان سایبری حتی در صورت دسترسی به گذرواژه کاربران، دیگر قادر نخواهند بود به کدهای لحظه‌ای که شرکت توسعه دهنده سرویس موردنظر برای کاربران به صورت پیامک یا ایمیل ارسال می‌کند، دسترسی پیدا کنند و بدین ترتیب نمی‌توانند وارد حساب کاربری آنها شوند و اطلاعات موردنظر خود را به سرقت ببرند.
 
بدین ترتیب کاربران باید به قسمت تنظیمات سرویس‌های مختلف اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی خود بروند و در صورت وجود گزینه احراز هویت و ورود دو مرحله‌ای، آن را فعال‌سازی کنند.
 
به عنوان مثال، تصویر زیر به ترتیب مراحل فعال‌سازی سیستم ورود و احراز هویت دو مرحله‌ای را در اپلیکیشن پیام رسان واتس‌اپ نشان می‌دهد:
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.