رسانه‌های اجتماعی

August 27, 2019
13:37 سه شنبه، 5ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102705

طرح ساماندهی پیام رسان‌های خلاف قانون در مرکز پژوهش ها باقی مانده است

 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد طرح ساماندهی پیام های رسان‌های اجتماعی بیش از زمان تعیین شده در مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی می‌شود و این موضوع خلاف قانون آیین‌نامه مجلس است.
 
طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی از پاییز سال گذشته و بعد از منتشر شدن جزییات آن مورد انتقاد بسیاری از فعالان و مدیران در حوزه‌های مختلف قرار گرفت. در نهایت نیز اعلام شد که این طرح برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع داده شده است. حالا و بعد از گذشت تقریبا یکسال از این تصمیم نصرالله پژمانفر از طولانی شدن روند بررسی این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس انتقاد می‌کند.
 
پژمانفر در گفت‌وگو با پیوست در مورد وضعیت طرح مجلس در مورد «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» گفت: «متاسفانه بررسی این طرح خلاف قانون آیین‌نامه مجلس بیش از زمان تعیین شده در مرکز پژوهش‌ها ماندگار شده است و من چندین بار به مرکز نامه ارسال کردم و تذکر دادم. حتی رئیس کمیسیون چندبار تذکر دادند اما  هنوز نسبت به این تذکرها ترتیب اثری داده نشده است.»
 
او ادامه داد: «یکی از مشکلات ما در هیات رئیسه مجلس این است که نسبت به تخلفاتی که در داخل مجلس صورت می‌گیرد، برخورد نمی‌شود، چه برسد به این موضوع که در خارج از مجلس رخ داده است. اگر ما به عنوان دستگاه قانون‌گذار، قانون را رعایت نکنیم چه توقعی داریم که دستگاه های دیگر قانون را رعایت کنند.»
 
به گفته پژمانفر مرکز پژوهش‌ها و هیات رئیسه مجلس در مقابل نمایندگان پاسخگو نیستند و به همین جهت طرح‌های بسیاری چون طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی با سناریوی از قبل طراحی شده از دستور کار مجلس خارج می شوند.
 
براساس اظهارات این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که پیشنهاد دهنده طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های مجلس هم بوده، طبق آئین‌نامه مجلس، مرکز پژوهش‌ها موظف است طرح‌های مختلف برای بررسی  را طی یک ماه تا ۴۵ روز بررسی و سپس نتایج این بررسی را به کمیسیون مربوطه بازگرداند.
 
طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی مهرماه سال گذشته در مجلس مطرح و بررسی آن در کمیته فضای مجازی ذیل کمیسیون فرهنگی مجلس آغاز شد. این طرح در زمان مطرح شدن با واکنش کارشناسان و رسانه‌ها مواجه شد. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که طرح پیام رسان‌های اجتماعی و بندهای موجود این طرح بیشتر از انکه نگاه فنی به طرح ساماندهی در این حوزه  داشته باشد، نگاه امنیتی و سیاسی به فعالیت در فضای مجازی دارد. این طرح پس از تصویب در کمیته فضای مجازی در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و در دی ماه با رای اعضا کمیسیون طرح ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی برای رسیدگی  بیشتر و رفع ایرادات به مرکز پژوهش ها ارسال شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.