رسانه‌های اجتماعی

August 29, 2019
12:15 پنجشنبه، 7ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102777

هنگام استفاده از ربات‌های تلگرامی محتاط باشید

 
یک کارشناس ارشد مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی با اشاره به فعالیت ربات‌هایی که ویژگی جاسوس‌افزاری دارند، گفت: کاربران نباید فریب این‌گونه ربات‌ها را بخورند، زیرا علاوه بر ضرر مالی، ممکن است از آدرس و اطلاعات شخصی آن‌ها برای ارسال تبلیغات استفاده شود.
 
علی‌اصغر زارعی با اشاره به افزایش حضور ربات‌ها در شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: ممکن است شما در صفحات اینستاگرام یا کانال‌های تلگرام، تبلیغ انواع ربات‌ها را دیده باشید. خیلی از کاربران علاقه زیادی به استفاده از انواع ربات‌ها دارند، بدون اطلاع از عواقب استفاده از این ربات‌ها، باعث آلوده شدن دستگاه یا تلفن هوشمند خودشان می‌شوند.
 
وی ادامه داد: برای مثال، تبلیغ ربات‌هایی مثل نذری‌یاب، دوست‌یاب، فالوئریاب و حتی اخیرا در بعضی از کانال‌ها ربات‌هایی با نام صیغه‌یاب تبلیغ می‌شوند که شاید بعضی از کاربران بخواهند از روی کنجکاوی آن‌ها را امتحان کنند. این ربات‌ها اصلا هیچ کاربرد مفیدی ندارند و در اصل ترفندی هستند برای به دست آوردن اطلاعات شخصی شما.
 
این کارشناس فناوری و اطلاعات با اشاره به اجبار به پرداخت مبلغ هنگام استفاده از ربات‌ها اظهار کرد: کاربر برای این‌که بتواند از این ربات‌ها استفاده کند، باید یک مبلغ ناچیزی را پرداخت کند، شاید این مبلغ خیلی کم باشد و برای شما اصلا اهمیتی نداشته باشد، اما وقتی پرداخت می‌کنید اطلاعات بانکی شما را سرقت می‌کنند و می‌توانند از حسابتان به راحتی برداشت کنند.
 
زارعی با اشاره به به مشکلات استفاده از این ربات‌ها افزود: حتی ممکن است  با استفاده از همین ربات‌ها، شما را عضو سرویس ارزش افزوده کنند که ماهیانه یا روزانه مبلغی اضافی روی قبض تلفن شما ثبت می‌شود یا از اعتبار سیم‌کارتتان کم می‌شود.
 
وی ادامه داد: حتی در خیلی از موارد با استفاده از همین ربات‌ها که بهتر است بگوییم جاسوس‌افزارها، اطلاعات جمع‌آوری‌شده از کاربران را به شرکت‌های تبلیغاتی می‌فروشند و شما می‌بینید که بدون اینکه شماره تلفن تان را به کسی داده باشید دائما برای تبلیغات تماس می‌گیرند یا پیامک می‌فرستند، که بیشتر جنبه مزاحمت دارند.
 
کارشناس ارشد مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به موارد ذکرشده، توصیه می‌شود کاربران فریب این‌گونه ربات‌ها را نخورند، زیرا علاوه بر اینکه استفاده از آنها می‌تواند ضرر مالی داشته باشد، ممکن است آدرس و اطلاعات شخصی شما را برای انجام تبلیغاتشان  در اختیار شرکت‌های تجاری قرار دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.