اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 29, 2019
12:29 پنجشنبه، 7ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102780

طراحی مفهومی کشتی هوایی به اتمام رسید

 
رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی گفت: طراحی مفهومی کشتی هوایی به اتمام رسیده و آمادگی‌های اولیه برای طراحی و ساخت نمونه‌ای کوچک از این کشتی پیشرفته در این پژوهشکده فراهم شده است.
 
 به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، رحیم احسانی با اشاره به بالن مخابراتی که در پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی طراحی و ساخته شده گفت: بالن مخابراتی عملیاتی بوده و با قابلیت‌هایی که دارد، می‌تواند در مواقع بحران و بلایای طبیعی کارساز باشد. از جمله آن انجام موفق عملیات‌ در ارائه خدمات اینترنت Wi-Fi در منطقه پل دختر به مردم سیل‌زده این شهر در سیل بهار ۹۸ بود و افزون بر این، در مرز مهران برای ارائه خدمات به زائران اربعین در سال قبل مورد بهره‌برداری قرار گرفت.  
 
وی با بیان اینکه این پژوهشکده آمادگی ارائه خدمات اینترنتی از طریق بالن مخابراتی به زائران اربعین حسینی در سال‌جاری را دارد، به پروژه گسترده‌تری از بالن مخابراتی با عنوان «کشتی هوایی» اشاره کرد و گفت: طراحی مفهومی کشتی هوایی به اتمام رسیده و آمادگی‌های اولیه برای طراحی و ساخت نمونه‌ای کوچک از این کشتی پیشرفته در پژوهشکده فراهم شده است.
 
رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل‌ونقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران از راه‌اندازی آزمایشگاه تراسترهای فضایی در این پژوهشکده خبر داد و گفت: در راستای توسعه فناوری در تراسترها(رانش‌زاها)، برای نخستین بار در کشور، آزمایشگاه تراسترهای فضایی توسط متخصصان پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی طراحی و احداث شده و به آزمایشگاه فضایی ابوریحان بیرونی نامگذاری شده است.
 
وی افزود: نمونه‌های مهندسی تراسترهای تک‌پیشرانه و دو پیشرانه هیدرازینی نیز در آزمایشگاه فضایی ابوریحان بیرونی، تست شده و به اتمام رسیده است.
 
احسانی گفت: تراسترهای محصولی برای استفاده در ماهواره سنجشی پارس۱ و ماهواره مخابراتی ناهید۲ در دستور کار پژوهشگران این مجموعه قرار دارد که تست‌های نمونه پیش‌پروازی پروژه پارس۱ با موفقیت به اتمام رسیده و نمونه مهندسی ناهید۲ نیز ساخته شده است. افزون بر این، نمونه توسعه‌ای تراستر ماهواره مخابراتی ناهید۲ نیز به نتیجه مطلوب رسیده و آماده رونمایی است.
 
وی ادامه داد: در حوزه توسعه فناوری تراسترها نیز با ارتقاء فناوری‌های حاصله با رویکردی علمی، دستیابی به فناوری‌های پیچیده‌ تراسترهای ماهواره‌های بزرگ‌تر را در دستور کار داریم.
 
رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی به روند پیشرفت فرآیند پروژه بلوک انتقال مداری که برای انتقال ماهواره‌ها از مدارهای پایینی زمین به مدارهای بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشاره کرد و گفت: پژوهشگران این پژوهشکده پس از طراحی و ساخت موفق این سامانه، به انجام تست‌های مدل کیفی زیرسیستم‌های بلوک انتقال مداری که شامل تست‌های پیچیده و متعددی است، پرداخته‌اند که تعدادی از این آزمون‌ها برای نخستین بار در کشور، انجام شده و با موفقیت به اتمام رسیده است. این آزمون‌ها با استانداردهای بین‌المللی فضایی تطابق دارد.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در زمینه توسعه زیرساخت‌ها در این پژوهشکده گفت: از آن جمله، فراهم ساختن شبیه‌ساز تست استند فضایی با قابلیت ایجاد شرایط خلاء برای آزمون‌های موتورهای فضایی کروی سوخت جامد سامان است که این شرایط عملکرد موتور در فضا را روی زمین ایجاد می‌کند.
 
احسانی همچنین به موارد زیرساختی دیگر از جمله توسعه ۵۰ درصدی آزمایشگاه تجمیع سامانه‌های فضایی، ساخت و راه‌اندازی محفظه خلاء تراستر، ساخت میز مونتاژ بلوک انتقال مداری، تجهیز خط تولید، مونتاژ و تست بالن و کشتی هوایی و همچنین تجهیز و راه‌اندازی سالن تست و تجمیع بالن مدیریت بحران در پژوهشکده و راه‌اندازی آزمایش بالن و کشتی هوایی در شهرک کاوش اشاره کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.