اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

August 30, 2019
18:02 جمعه، 8ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102845

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی میگوید دیگر دولت‌ها از دولت الکترونیک سخن نمی‌گویند

 
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروزه دولت‌ها دیگر از دولت الکترونیک سخن به میان نمی‌آورند بلکه دولت یعنی همان دولت الکترونیک.
 
به گزارش ایسنا، آیین اعطای مجوز به فعالان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر با حضور دکتر سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر و حمید فرنگ، مدیرعامل همراه اول در محل سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر برگزار شد.
 
وجود ۶۲ میلیون کاربر فعال اینترنت در ایران
 
دکتر سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه با اشاره به ظرفیت­ و قابلیت های اینترنت گفت: در حال حاضر براساس آخرین آمار در سطح جهانی حدود ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کاربر از اینترنت وجود دارد.
 
وی افزود: همچنین بر اساس گزارش اخیر سایت Internet world stats، جمهوری اسلامی ایران در حدود ۷۶ درصد نفوذ اینترنت و نزدیک ۶۲ میلیون کاربر فعال دارد که امکان مدیریتی متفاوتی را فراهم می کند.
 
این استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: وقتی از مفهوم فراگیری (Pervasiveness) صحبت به میان می­‌آید، از فراگیری صوتی و تصویری می گوییم که حجم عظیمی از جوامع بشری را با خود درگیر کرده است.
 
وی ادامه داد: مفهوم فراگیری در سطح جهانی اشاره به نظام فراگیر کامپیوتری (Pervasive Computing System) دارد که امکان شبکه ای شدن چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی را بر بستر اینترنت و اینترانت محقق کرده است.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در اواخر قرن نوزدهم که مورس انگلیسی مفهوم فرامحلی شدن را محقق کرد و به دنبال آن مفهوم Instant Communication Industry (صنعت همزمان ارتباطات) فراهم آمد، به آن جایی رسید که آنتونی گیدنز در ۱۹۹۹ از مفهوم جهان رها شده صحبت به میان آورد. بر همین اساس فراگیری امری است که بنیان آن بر صنعت همزمان ارتباطات است.
 
"دیجیتال و بازبودگی"؛ بنیان رسانه­‌های جدید
 
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: بنیان رسانه­ های جدید را دو امر دیجیتال و بازبودگی تشکیل می­ دهد که امر اول آن دیجیتال و رقومی بودن رسانه ها است و رسانه های رقومی موضوع تنوع و تکثر جهان ریاضی هستند.
 
وی  ادامه داد: همان­طور که در جهان ریاضی کوانتوم معنا پیدا می­کند و در آن قدرت خلق بر اساس قدرت الگوریتم ممکن می­شود که عرصه نامحدودی را رقم می زند، در جهان رسانه ای نیز این مزیت و قابلیت وجود دارد.
 
عاملی خاطرنشان کرد: امر دومی که بنیان رسانه های جدید را تشکیل می دهد،  نامحدود و باز بودن رسانه های جدید است، اما جامعه از اینکه در جهان دوم مجازی هرج و مرج به وجود آید رنج می برد.
 
وی ادامه داد: در بستر فضای مجازی که همه گونه امکان و قابلیت وجود دارد، به نوعی جریان زندگی در حال فعالیت است. 
 
فضای مجازی به فاضلاب محتوایی غرب متصل شده
 
وی ادامه داد: جهان مجازی قابلیت های مثبت عملکردی فراوانی دارد اما متأسفانه به سبب عدم مدیریت و بهره گیری صحیح، جهان محتوایی ما در فضای مجازی به فاضلاب محتوایی غرب متصل شده­ و در نتیجه از همان بخش هم متضرر می­ شود، حال آنکه عرصه مجازی دارای ظرفیت های مثبت متعددی است.
 
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به عناصر ماهیت دیجیتال گفت: قدرت تغییر، قدرت ترکیب، چند محتوایی بودن و ایجاد محتواهای جدید چهار عنصر اصلی فضای دیجیتال است که قابلیت های جدید و گسترده ای را پیش روی بشریت قرار می دهد. باز بودگی نیز ناظر بر ارتباط همه با همه و نوعی شبکه ای شدن نودهای ارتباطی در بستر اینترنت است.
 
از وب یک تا بسترهای آتی وب ۵
 
عاملی ادامه داد: امروزه در دورانی قرار داریم که از وب یک به وب پنج رسیده ایم و سخن از بسترهای آتی وب ۵ است.
 
وی افزود: وب یک وب سنتی و با محوریت تلویزیون بود که مخاطبان فقط گیرنده پیام و محتوا بودند. وب دو وارد عرصه بازخورد و تعامل شد که از آن با عنوان وب تعاملی سخن به میان می آورند.
 
وی افزود: وب سوم به سمت شبکه ای شدن پیش رفت و وب چهارم به سمت هوشمندسازی حرکت کرد تا اینکه امروزه با سخن از وب پنجم از وب یکپارچه سخن گفته می شود حال آنکه در "وب یکپارچه" امکان تفکیک حقیقت و واقعیت توسط انسان وجود ندارد.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در "وب یکپارچه" عرصه واقعیت و مجازی چنان در هم تنیده شده است که در آن امکان تفکیک واقعیت و مجاز توسط انسان وجود نداشته باشد.
 
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به مفهوم اینترنت همه پدیده ها گفت: "اینترنت همه پدیده ها" مفهومی است که علاوه بر اتصال اینترنت به اشیاء (صنعت اینترنت اشیاء)، اینترنت را به انسان ها و اطلاعات و فرآیندها نیز متصل کرده است.
 
وی ادامه داد: امروزه قابلیت "اینترنت همه پدیده ها" به آنجایی رسیده است که اتصال میان  پدیده ها را در مقیاس نانو و بایو محقق کرده و مفهوم جدید نانوبایوتکنولوژی اینترنت همه پدیده ها را به وجود آورده است که  حکایت از دنیای ریز، پیچیده و در عین حال بزرگی است که می­‌تواند به تسهیل زندگی مردم کمک کند.
 
نقش"اینترنت همه  پدیده ها" در تحقق جامعه توحیدی در نظام حکمرانی
 
عاملی افزود: این صنعت، صنعتی است که می تواند با ایجاد همگنی در جامعه ای با تراز همسانی و برابری، به تحقق جامعه توحیدی و توحید عملی در نظام حکمرانی مبادرت کند و این بدین معناست که فناوری های جدید امکان رفع استیلاء و دسترسی های مستقیم به خدمات را فراهم می کند.
 
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه نگاه به رسانه های فراگیر؛ نگاه حمایتی، همراهی و همکاری است که امیدواریم در این عرصه پیشرفت های بیشتری را نیز شاهد باشیم.
 
رسانه عنصر جدانشدنی فرهنگ است
 
همچنین در این جلسه دکتر امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر خاطرنشان کرد: دنیای رسانه دنیای به سرعت در حال تحولی است و رسانه­‌ها در دوران جدید به عنوان سلاح هایی محسوب می شوند که در عرصه موجود تاثیر می گذارند.
 
وی افزود: امروزه دولت های متعددی در اقصی نقاط جهان در زمینه قدرت و هویت رسانه در حال تلاش هستند و در جنگ رسانه ای امروز مفهوم قلمرو رسانه ای مورد توجه تمامی قدرت های برتر جهانی است.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر با اشاره به فعالیت های رسانه ها خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم تمامی تسهیلات لازم برای پیشبرد اهداف رسانه های فراگیر را فراهم کنیم.
 
وی با تأکید بر ابعاد سیاستگذاری حوزه فرهنگ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی یادآور شد: رسانه عنصر جدانشدنی فرهنگ محسوب می­‌شود و توجه به فرهنگ در حوزه سیاستگذاری کشور رو به پیشرفت و توسعه است.
 
طبق اعلام مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پایان این مراسم ۱۱ مجوز رسانه‌های فراگیر اعطا شد و تأکید شد که تا کنون ۵۳ مجوز به رسانه های فراگیر اعطا شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.