لبه تکنولوژی

August 31, 2019
10:50 شنبه، 9ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102860

راه‌اندازی یک میکروفون ۴۸ کیلومتری برای آزمایش هواپیمای مافوق صوت

 
ناسا به منظور آزمایش بی‌صدا بودن هواپیمای مافوق صوت بی‌صدای در حال ساخت توسط شرکت لاکهید مارتین موسوم به "ایکس-۵۹"(X-۵۹) دست به راه اندازی یک میکروفون به طول ۴۸ کیلومتر زده است.
 
به نقل از گیزمگ، ناسا به دلیل نزدیک شدن زمان اولین پرواز هواپیمای مافوق صوت و بی‌صدای X-۵۹ خود اقدام به راه اندازی میکروفونی کرده است که طول آن ۳۰ مایل (۴۸ کیلومتر) است.
 
این میکروفون بزرگ در کویر موهاوی آمریکا خارج از مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ آژانس فضایی آمریکا در ادواردز کالیفرنیا نصب شد تا نشانه‌های صوتی هواپیماهای نسل جدید را اندازه گیری کند.
 
یکی از مهم‌ترین موانع پیش روی بازگشت پروازهای مافوق صوت به صورت تجاری، بمب صوتی است که بر اثر شکست دیوار صوتی توسط هواپیماهای مافوق صوت که سریع‌تر از سرعت صوت در حال پرواز است، ایجاد می‌شود.
 
بمب صوتی سر و صدایی شبیه به صدای رعد و برق یا انفجار ایجاد می‌کند که آنقدر بلند و آزا دهنده است که هواپیماهای مافوق صوت تجاری مانند "کنکورد" فقط مجاز به پرواز بر فراز اقیانوس‌ها و بیابان‌های خالی از سکنه بودند، چرا که بمب صوتی صدایی است که با ساختن ارتشاعات صوتی شدید باعث ترس و صدمات داخلی در بدن انسان می‌شود.
 
 
هواپیمای X-۵۹  اکنون توسط لاکهید مارتین در حال ساخته شدن است. این شرکت به دنبال تغییر فناوری هواپیماهای مافوق صوت تجاری است تا آنها را به اندازه کافی ساکت کند که هنگام عبور از مناطق پرجمعیت به کسی آسیب نرساند.
 
این هواپیما با قابلیت پرواز در ارتفاع ۵۵ هزار فوت (۱۷ هزار متر) با سرعت ۱.۲۷ ماخ (۱۵۱۲ کیلومتر در ساعت) و طراحی جدید بال و بدنه تنها ۷۵ دسی‌بل صدا تولید می‌کند که تقریباً برابر با صدای محکم بستن درب ماشین است.
 
بخشی از پروژه آزمایش این هواپیما شامل پرواز بر روی چند منطقه منتخب ایالات متحده برای نشان دادن بی‌صدا بودن این فناوری، جمع آوری داده‌های علمی و سنجش افکار عمومی است که برای بازنویسی مقررات منسوخ شده دهه ۱۹۶۰ به کار گرفته می‌شوند.
 
 
اما قبل از این، هواپیمای X-۵۹ باید یک مرحله اعتبار سنجی صوتی را پشت سر بگذارد. از این رو ناسا یک میکروفون قابل حمل به طول ۳۰ مایل که در حدود ۵۰ هزار نمونه را در ثانیه اندازه گیری می‌کند، در صحرای موهاوی نصب کرد.
 
سپس یک هواپیمای F/A-۱۸ با سرعت مافوق صوت در ارتفاع زیاد بر فراز این صحرا پرواز کرد و به مهندسان این امکان را داد که هم میکروفون و هم تدارکات استقرار آن را در چنین منطقه بزرگی تست کنند.
 
داده‌های جمع آوری شده در حال حاضر در حال تحلیل برای آزمایش‌های بعدی است.
 
 
"ژولیت پیج" دانشمند فیزیک از مرکز ملی حمل و نقل ملی ولپ در کمبریج ماساچوست می‌گوید: ما یک سری میکروفون‌ها را تنظیم کرده‌ایم که در سایت‌های مختلف دارای تنظیمات مختلف هستند. ما این میکروفون‌ها را در تنظیمات مختلف از جمله معکوس، عمودی، افقی و برخی را چرخشی جهت دهی کرده‌ایم و اکنون در حال ارزیابی صدا و تفاوت بین تنظیمات مختلف در X-۵۹ هستیم.
 
مرحله دوم این آزمایش قرار است در تابستان سال ۲۰۲۰ برگزار شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.