تلفن همراه

تغییر سهم برندهای موبایل طی یک دهه

منبع: دنیای اقتصاد
سهم برندهای تولیدکننده موبایل در طول یک دهه اخیر شاهد تغییرات قابل‌توجهی در بازارهای جهانی بوده است. کارشناسان و تحلیلگران فعال در موسسه تحقیقاتی و آماری استاتیستا به تازگی با انتشار گزارش و نموداری سعی کرده‌اند که سهم برندهای مختلف تولیدکننده موبایل را در طول یک دهه اخیر یعنی سه ماه چهارم ۲۰۰۹ تا سه ماه دوم ۲۰۱۹ میلادی نشان داده و به بررسی آن بپردازند. بر اساس این تحقیقات سهم سامسونگ در سه ماه چهارم سال ۲۰۰۹ میلادی تنها ۳/ ۳ درصد از بازارهای جهانی بود در حالی که نوکیا ۶/ ۳۸ درصد، اپل ۱/ ۱۶ درصد، بلک بری ۱/ ۱۹ درصد، اچ‌تی‌سی ۵/ ۴ درصد و سایر برندها نیز ۶/ ۱۷ درصد از بازار را به خود اختصاص داده بودند.
بر این اساس روند استقبال کاربران و مشتریان از گوشی‌های نوکیا در طول سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ میلادی به شدت رو به کاهش بوده؛ به‌گونه‌ای‌که بعد از سه ماه دوم سال ۲۰۱۲ می‌توان گفت که نوکیا دیگر سهمی از فروش در بازارهای جهانی نداشته است. طبق گزارش وب‌سایت phonearena، نقطه مقابل نوکیا، شرکت سامسونگ است که در طول یک دهه اخیر به شدت روندی صعودی و رو به رشد را تجربه کرده است به‌گونه‌ای‌که سهم آن در آخرین فصل ۲۰۰۹ تنها ۳/ ۳ درصد از بازار بود و در دومین فصل از سال‌جاری میلادی ۷/ ۲۲ درصد گزارش شده و همان‌طور که در اخبار و گزارش‌های پیشین نیز ذکر شده بود، سامسونگ سال‌هاست که در جایگاه نخست تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان گوشی‌های هوشمند در جهان قرار گرفته است و طبق آمار، این شرکت کره‌ای موفق شد در سال ۲۰۱۸ میلادی بالغ‌بر ۲۹۲ میلیون دستگاه به فروش برساند. در سه ماه دوم سال‌جاری میلادی، بعد از سامسونگ، هوآوی با ۶/ ۱۷ درصد، اپل با ۱/ ۱۰ درصد، شیائومی ۷/ ۹ درصد و اوپو ۹/ ۸ درصد توانسته‌اند برترین رتبه‌های تولیدکنندگان موبایل در جهان را از آن خود کنند.

​​