سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 31, 2019
11:16 شنبه، 9ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102869

کارت گرافیکی جدید AMD مبتنی‌بر Navi 14 خواهد بود

 
شایعاتی که از پردازنده‌ی گرافیکی جدید Navi 14 به‌گوش می‌رسد، حاکی‌ از آن است که به‌احتمال‌ زیاد، این پردازنده‌ها عملکردی مشابه Radeon RX 570 خواهند داشت.
 
به‌نظر می‌رسد AMD مشغول کار روی نسخه‌ای ارزان‌قیمت‌تر از پردازنده‌های گرافیکی ناوی است. پردازنده‌ی گرافیکی جدید Navi 14 که ویژگی‌هایش در سایت Compubench منتشر شده است، از ۲۴ واحد محاسباتی (CU) برخوردار است که می‌تواند آن را هم‌سطح Polaris 11 یا Polaris 21 قرار دهد.
 
درمجموع، از سه نوع پردازنده‌ی گرافیکی Navi 14 متفاوت با حافظه‌ی گرافیکی سه و چهار و هشت گیگابایت در سایت Compubench نام برده شده است. اگرچه نام درون‌سازمانی این تراشه‌ها Navi 14 است، ظاهرا مشخصات و عملکردی مانند محصولات سری RX 5600 یا حتی سری RX 5500 رادئون دارند. این تراشه ۲۴ واحد محاسباتی و ۱,۵۳۶ پردازنده‌ی جریانی را شامل می‌شود و به‌احتمال زیاد، به حافظه‌ی گرافیکی GDDR6 مجهز است.
 
سه پردازنده‌ی گرافیکی Navi 14 نام‌ برده‌شده در Compubench به قرار زیر است:
 
AMD Navi 14 '7341:00' 8 GB Radeon RX
AMD Navi 14 '7340:C1' 4 GB Radeon RX
AMD Navi 14 '7340:CF' 3 GB Radeon RX
 
 
تولید کارت‌های ارزان‌قیمت Navi می‌تواند برگ برنده‌ی مهمی در دستان AMD باشد؛ به‌ویژه اگر این شرکت بتواند قیمت محصول خود را در بازه‌ی ۱۵۰ تا ۲۵۰ دلار حفظ کند؛ آن‌هم در شرایطی که بیش‌ از ۱۰۰ میلیون گیمر در سراسر دنیا وجود دارد. شاید نسخه‌ی سه گیگابایتی این محصول با قیمتی کمتر از ۱۵۰ دلار به‌بازار عرضه شود. در این‌ صورت، این محصول شوک بزرگی به بازار وارد خواهد کرد و خواهد توانست قیمت کارت‌های گرافیک RX 560 و RX570 و RX580 را یک‌شبه کاهش دهد. به‌هر‌حال در هفته‌های آتی، اخبار بیشتری از کارت‌های گرافیک جدید AMD مبتنی‌بر Navi 14 به‌گوش خواهد رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.