تحلیل بازار

تلفن همراه

گوشی

September 1, 2019
12:03 یکشنبه، 10ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102933

رکورد واردات رسمی موبایل در ۱۷ ماه اخیر شکسته شد؛ آیا کاهش قیمت در راه است؟

 
واردات رسمی موبایل به کشور در مرداد ماه رکورد زده است و به نظر می‌رسد با این روند، دست کم باید منتظر کاهش قیمت به دلیل جبران کمبود عرضه در بازار موبایل بود. سامانه همتا با انتشار آماری از مرداد امسال، اعلام کرده که ۹۰۰ هزار موبایل به شکل تجاری، از طریق واردکنندگان رسمی وارد کشور شده. وارد شدن ۹۰۰ هزار موبایل به شکل رسمی، رکورد واردات رسمی در ۱۷ ماه گذشته را شکسته است.
 
 در بهار امسال بود که با اتصال سامانه ناجا به گمرک، ورود موبایل‌های مسافری از طریق کسانی که واقعاً مسافر نبودند جلوگیری شد. حالا رشدی که سامانه همتا در واردات رسمی اعلام می‌کند نیز سرچشمه گرفته از همین مسئله است. به شکلی که در ماه‌های خرداد و تیر به ترتیب حدود ۳۵۰ هزار و ۵۳۰ هزار دستگاه تلفن همراه به صورت تجاری وارد کشور شد و در نهایت در مرداد ماه، این رقم به ۹۰۰ هزار موبایل رسیده است.
 
 
به نظر می‌رسد پس از آنکه شرکت‌های فعال در حوزه واردات موبایل شرایط را با ثبات دیده‌اند، دوباره فعالیت خود را به شکل جدی‌تری از سر گرفته‌اند و همین مسئله باعث شده تا آمار واردات رسمی موبایل پس از ماه‌ها شرایط ملتهب بازار، شکسته شود. «حمیدرضا دهقانی‌نیا» سخنگوی طرح رجیستری پیش از این و در تیرماه، در گفتگویی با دیجیاتو خبر داده بود که ۷۶ شرکت مجوز واردات موبایل را دریافت کرده‌اند و ۶۸ شرکت نیز «مشغول واردات تلفن همراه به شکلی شفاف و تامین نیاز بازار موبایل هستند». (این احتمال وجود دارد که اکنون تعداد این شرکت‌های فعال بیشتر شده باشد.)
 
از سوی دیگر سامانه همتا نیز در خبری، اعلام کرده که در حال حاضر شرکت‌هایی که دارای کارت بازرگانی هستند، «صرفاً با تائیدیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر توانمندی ارائه خدمات پس از فروش، قادر به ثبت سفارش و واردات تلفن همراه هستند»، بنابراین شرایط برای ورود تمامی افراد علاقمند به این حوزه فراهم است.
 
همه این اتفاقات و تغییرات در حالی رخ داده که سال ۹۷، عرصه بر واردکنندگان رسمی تلفن همراه تنگ شده بود و همانطور که در نمودار پایین می‌بینید، از تیر ۹۷ تا پایان سال ۹۷، واردات مسافری در هر ماه بیشتر از واردات تجاری تلفن همراه در کشور بود.
 
 
اما در سه ماه اخیر و با بسته شدن مسیر واردات مسافری برای غیرمسافرها، شرایط دوباره تغییر کرد و واردات تجاری سهمی بیشتری گرفت تاجایی که اکنون سامانه همتا گزارش می‌دهد که آمار مرداد ماه، رکورد واردات رسمی ۱۷ ماه گذشته را زده است. همین مسئله خبر از ایجاد ثبات در بازار موبایل می‌دهد هرچند که در این میان کاربران نیز باید به قیمت‌های جدید عادت کنند؛ قیمتی که البته باید انتظار داشت به نزدیک‌ترین حالت خود به قیمت‌های بین‌المللی برسد چراکه رقابت بین شرکت‌ها افزایش داشته و از طرفی، حالا عدم تعادل عرضه و تقاضا وجود ندارد. در سال گذشته، بخشی از افزایش قیمت موبایل فارغ از نرخ ارز، به دلیل کمبود کالا در بازار بود.
 
با این حال، برخی انتقادها به رویکرد دولت در فرآیند اجرای طرح رجیستری هنوز هم پابرجاست. فارغ از اینکه همچنان عده‌ بسیار زیادی از کاربران این طرح و عوارض دریافتی آن که باعث افزایش قیمت موبایل‌ها می‌شود را منصفانه نمی‌دانند، اکنون چالش بزرگی به نام فروش پاسپورت به شکل فراگیر در کشور مطرح شده است؛ اقدامی که در آن شخص مسافر به خارج از کشور، از همه‌جا بی‌خبر صاحب سیم‌کارت جدیدی برای رجیستری یک موبایل می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.