اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 1, 2019
16:29 یکشنبه، 10ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102968

اذعان ناخواسته ترامپ به پیشرفت ایران در حوزه ارتباطات

وزیر ارتباطات با اشاره به ساخت سه ماهواره ناهید، ظفر و پارس گفت: قرارداد چهارمین ماهواره را نیز منعقد خواهیم کرد که قصد داریم ماهواره چهارم را با قدرت تشخیص یک متر بسازیم.
 
 
محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه با رادیو درباره ادعای کشورهای بیگانه نسبت به ماهواره ناهید گفت: ادعایی که دولت آمریکا کرده است که یک موشک یا پرتاب گر در ایران منفجر شده است صحیح نیست. پرتاب گر باید همراه با یک ماهواره باشد.در حال حاضر سه نوع ماهواره در دستور کار داریم.
 
 وی ادامه داد: اولین ماهواره، ماهواره ناهید بوده است که کارش تمام شده است و تمام فعالیت های آن انجام شده است و آماده تحویل به وزارت دفاع است. ماهواره ناهید 1 آماده است و هر وقت وزارت دفاع بخواهد ماهواره را تحویل خواهیم کرد.
 
وی درباره کارکرد ماهواره ناهید گفت: معمولاً 100تا ماهواره مخابراتی در لایه ارتفاع بالای 500هزار کیلومتر دور زمین قرار می گیرند و در هر نقطه ای از دنیا دو ماهواره از این ها قابل رویت است.
 
 وزیر ارتباطات گفت: ساخت منظومه مخابراتی یکی از پروژه هایی است که در سند چشم انداز توسعه فضایی ایران دیده شده است. لازمه این کار پژوهش است. ناهید اولین ماهواره پژوهشی و مخابراتی ایران است. می تواند در هر لحظه در هر نقطه با ایستگاه زمینی ارتباط برقرار کند. یعنی هم می تواند ارتباط فضایی ماهواره هوایی با هوایی و هم هوایی با زمینی را می تواند برقرار کند. اولین بار است که ماهواره های ایرانی قابلیت باز شدن سلول خورشیدی را زمانی که در مدار قرار دارد دارا است. این ماهواره زمانی که روی مدار قرار می گیرد، سلول خورشیدی بر روی آن باز می شود. معادلات مکانیکی در فضا با آنچه در زمین است متفاوت است. همچنین یک دوربین سنجشی بر روی آن است. البته ماموریت اصلی  این ماهواره عکسبرداری نیست. این ماهواره در مدار250 کیلومتری قرار می گیرد و تا 2ماه می تواند برای انجام فعالیت های تحقیقاتی در مدار باشد. اگر این برنامه موفقیت آمیز باشد،ما را برای حرکت به سمت منظومه امیدوار می کند.
 
 آذری جهرمی با بیان اینکه ماهواره دوم ماهواره ظفر است که زمان تحویل آن چند بار به تعویق افتاده است گفت: مسئولیت آماده سازی ماهواره ظفر با دانشگاه علم و صنعت است. اما تحویل آن حدود  5هفته است که عقب  افتاده است.
 
 وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات گفت: ماهواره پارس 1  آخر آذر طبق زمان بندی باید تحویل شود که مسئولیت آن را پژوهشگاه فضایی قبول کرده است. هنوز ماهواره را به وزارت دفاع تحویل ندادیم.
 
 وی ادامه داد: از قبل اعلام کرده بودیم برای فعالیت علمی  و نیازمندی های کشور از جمله مدیریت بحران،مدیریت آب  نیازمند ماهواره هستیم.  با توجه به اینکه ماهواره را هنوز تحویل وزارت دفاع نداده ایم،امکان پرتاب آن وجود ندارد. اینکه در رسانه های بیگانه  اعلام شده است که ماهواره ها در مدار قرار گرفته و با شکست مواجه شده است اشتباه است. چرا که  هنوز ماهواره ای به وزارت دفاع داده نشده است.
 
 آذری جهرمی ادامه داد: اینکه  دیروز عکس هایی درباره پایگاه سمنان مطرح کرده اند باید بگویم  اینکه در پایگاه سمنان چه شده است من اطلاعی از پایگاه سمنان ندارم. اما ارتباطی به برنامه ماهواره ای ایران ندارد.
 
 وزیر ارتباطات با بیان اینکه  قرارداد چهارمین ماهواره را منعقد خواهیم کرد گفت: قصد داریم ماهواره چهارم را با قدرت یک متر منعقد کنیم. اینکه ادعا کرده بودند برنامه ماهواره ای با شکست مواجه شده بود اشتباه است.
 
 وی ادامه داد:ترامپ از کانال همه رسانه ها اعلام کرد که ایران در حوزه ارتباطات در حال پیشرفت است. من به خاطر حماقت ترامپ تشکر می کنم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.