تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

September 1, 2019
16:35 یکشنبه، 10ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102969

مذاکره هواوی با روسیه برای استفاده از سیستم عامل آئورورا در گوشی‌های هوشمند

 
هواوی گزینه‌های مختلفی برای جایگزینی اندروید در سر دارد. یکی از آن‌ها استفاده از سیستم‌عامل اختصاصی هواوی است؛ اما گزینه‌ی دیگر استفاده از سیستم‌عامل آئورورا در مهد آن، یعنی است.
 
هواوی یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان محصولات مخابراتی و گوشی‌های هوشمند است که بخشی از موفقیت خود را مدیون اندروید است. این شرکت یکی از اولین حامیان پلتفرم‌های متن‌باز بود که گوشی‌های تولیدی خود را پیش از آنکه در سطح بین‌المللی بفروشد، بدون خدمات گوگل در بازار چین عرضه کرد. امسال این شرکت به‌عنوان دومین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند معرفی شد؛ اما تحریم‌های اقتصادی دولت آمریکا بر این شرکت موفقیت هواوی را تهدید می‌کند. غول فناوری چینی گفته‌ است قصد دارد سیستم‌عامل دیگری را جایگزین سیستم‌عامل اندروید گوشی‌های هوشمندش کند و اخیرا هم گزارش‌هایی شنیده می‌شود مبنی‌بر اینکه هواوی قصد دارد برخی از تولیداتش را با سیستم‌عامل آئورورا (Aurora) راهی بازار روسیه کند.
 
مشکلات هواوی از ماه مه و در زمانی آغاز شد که وزارت بازرگانی آمریکا این شرکت را به فهرست سیاه اقتصادی‌اش اضافه کرد و درنتیجه، شرکت‌های آمریکایی فقط درصورتی می‌توانستند به این شرکت محصولات فناورانه صادر کنند که از دولت آمریکا اجازه‌ی مخصوص داشته باشند. افزون‌براین، در موارد مربوط به هواوی هیچ ضمانتی مبنی‌بر صدور این مجوز وجود نداشت و تابه‌امروز شرکت‌های بسیاری مراودات تجاری خود را با هواوی قطع کرده‌اند. در‌حال‌حاضر، این شرکت چینی در بازه‌ی ۹۰ روزه‌ تأخیر در اجرای تحریم‌ها قرار دارد که البته دومین‌باری است که اجرای این تحریم‌ها به‌تأخیر می‌افتد. زمانی‌که این مهلت ۹۰ روزه به‌پایان برسد، هواوی دیگر نخواهد توانست گوشی‌های هوشمند خود را ازطریق سرویس‌های گوگل به‌روزرسانی کند و تنها امکان استفاده از بخش متن‌باز اندروید را خواهد داشت.
 
این شرایط باعث شد هواوی سیستم‌عامل مخصوص خودش را بسازد که با نام هارمونی (Harmony OS) شناخته می‌شود. این شرکت گفته‌ است وقتی دسترسی کافی به اندروید و خدمات آن را نداشته باشد، از سیستم‌عامل هارمونی استفاده خواهد کرد. البته تغییر سیستم‌عامل به این شیوه، تنها مسیری نیست که هواوی اتخاذ کرده‌ است. این روزها گزارش‌هایی شنیده می‌شود که از احتمال استفاده از سیستم‌عامل آئورورا در برخی از تولیدات هواوی حکایت می‌کند.
 
آئورورا نسخه‌ای از سیستم‌عامل سیلفیش (Sailfish) محسوب می‌شود که شرکت رزتلکام (Rostelecom) در روسیه ساخته است. این شرکت مخابراتی را دولت روسیه اداره می‌کند و درنتیجه، می‌توان گفت آئورورا سیستم‌عاملی ملی است. هنوز مشخص نیست واقعا چه چیزی در ذهن مدیران هواوی می‌گذرد؛ اما مسئولان رزتلکام می‌گویند گزینه‌های مختلفی برای همکاری با غول مخابراتی چینی دارند.
 
 
منابع خبری ادعا می‌کنند در‌حال‌حاضر رزتلکام و هواوی برای نصب سیستم‌عامل آئورورا روی صدهاهزار تبلتی در حال مذاکره هستند که قرار است در سرشماری جمعیتی سال ۲۰۲۰ روسیه استفاده شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد هواوی به این کار بسیار علاقه‌مند است و در‌حال‌حاضر نیز، نمونه‌های تبلت‌های مجهز به آئورورا را ساخته‌ است. گفته شده این تبلت‌ها ممکن است به‌مرور راهی بازار مصرفی شوند.
 
به‌نظر نمی‌رسد هواوی پروژه‌ی جایگزینی اندروید با هارمونی را کنار گذاشته باشد؛ اما استفاده از آئورورا در روسیه باعث فروش بیشتر تولیدات هواوی در روسیه می‌شود. دلیل این اتفاق آن است که برخلاف بسیاری از کشورها، استفاده از خدمات گوگل در روسیه چندان متداول نیست؛ درنتیجه، استفاده از آئورورا در آن بخش از تولیدات هواوی که به روسیه صادر می‌شود، مسیر دورشدن هواوی از اندروید را هموارتر می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.