تلفن همراه

گجت

September 2, 2019
11:59 دوشنبه، 11ام شهریورماه 1398
کد خبر: 102988

مقامات آمریکایی اطلاعات “فیت‌بیت” را به ارتکاب به قتل ربط دادند!

 
در پی وقوع یک تیراندازی گسترده دیگر در آمریکا افراد بسیاری داغدار و خواستار انجام اصلاحاتی برای در اختیار داشتن اسلحه شدند. اکنون سیاستمداران آمریکایی راه حل‌های جدیدی را پیشنهاد داده‌اند که هیچ ارتباطی با اصلاح قوانین حمل اسلحه ندارد.
 
 به نقل از گیزمودو، برنامه‌ای که سیاستمداران کاخ سفید پیشنهاد داده‌اند غالباً بر سلامت روان متمرکز است و طرح آنها این است که با ایجاد یک آژانس موسوم به "هارپا" بر داده‌های شخصی کاربرانی که از فناوری‌هایی مانند دستبندهای هوشمند استفاده می‌کنند، نظارت کرده و رفتارهای عصبی آنها و افرادی که تمایل به انجام رفتار خشونت آمیز دارند را شناسایی کنند.
 
هفته گذشته واشنگتن پست گزارش داد که جلسه‌ای در کاخ سفید در رابطه با ایجاد یک آژانس به نام "هارپا"(HARPA) با وظیفه نظارت بر سلامت که یک نوع همتا برای دارپا(DARPA) یا آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفتهٔ دفاعی پنتاگون است، برگزار شده است.
 
بنابر گزارش‌ها این آژانس قصد جمع‌آوری اطلاعات از مجموعه دستگاه‌های هوشمند از جمله اپل واچ، فیت بیت، آمازون اکو و گوگل هوم به منظور شناسایی علائم عصبی رفتاری از افرادی که که قصد انجام یک اقدام خشونت آمیز انفجاری را دارند، دارد. آنها طی این پروژه از هوش مصنوعی برای ایجاد یک مجموعه حسگر برای تشخیص تغییرات ذهنی که سبب خشونت می‌شود استفاده خواهند کرد.
 
به گفته واشنگتن پست، پیشنهاد هارپا در اوایل ژوئن ۲۰۱۷ با مقامات ارشد کاخ سفید مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما پس از تیراندازی گسترده در ال پاسو، تگزاس  و دیتون، اوهایو سرعت اجرایی شدن این پروژه شتاب بیشتری پیدا کرد.
 
 آخرین نسخه از این طرح که بنا بر گزارش‌ها در ماه جاری به دولت ترامپ ارسال شده است، یک پروژه بیومتریک با نام "خانه امن"(SAFE HOME) را که مخفف عبارت Stopping Aberrant Fatal Events by Helping Overcome Mental" Extremes"(توقف وقایع کشنده منحرف کننده با کمک به غلبه بر افراط و تفریط روحی) است تشریح کرد. این پروژه در کاخ سفید حتی تا سطح ریاست جمهوری نیز مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفته است.
 
واشنگتن پست همچنین اعلام کرد، "هارپا" به دنبال استفاده از فناوری‌های پیشرفته با ویژگی و حساسیت بالا برای تشخیص زود هنگام خشونت عصبی روانی است و بنابر گفته‌ها می‌تواند با تجزیه و تحلیل داده‌های در لحظه این کار را عملی کند. اگر بخواهیم واضح‌تر بگوییم هدف هارپا جمع آوری اطلاعات شخصی زیادی به منظور تشخیص تغییر وضعیت روانی افراد و تعیین این است که آیا این تغییرات می‌تواند خشونت گسترده را پیش‌بینی کند یا خیر.
 
"جورج دیوید آناس"(George David Annas) معاون برنامه کمک هزینه روانپزشکی قانونی در دانشکده پزشکی "دانشگاه ایالتی نیویورک" این رویکرد را مضحک می‌داند.
 
وی در گفتگو با پایگاه خبری گیزمودو گفت: این موضوع که آنها قصد جمع آوری اطلاعات را از داده‌های فیت بیت دارند، بسیار مضحک است. من تاکنون مطالعه‌ای که طی آن ارتباط میان پیاده‌روی بیش از حد و مرتکب قتل شدن را نشان دهد، نخوانده‌ام.
 
"اما فریدل"(Emma Fridel) ، دانشجوی دکترا در دانشگاه "نورث ایسترن" و متخصص مسائل قتل عام به گیزمودو گفت: ایجاد لیست از شهروندان که به احتمال زیاد هیچ گاه به دلیل سلامت روانی خود اقدام به انجام عملیات خشونت آمیز نخواهند کرد، یک پیشنهاد بسیار خطرناک است. انجام این کار کاملا اشتباه است. بنابر گزارش‌ها بیشتر قاتلان کشتار جمعی مرد هستند پس آیا باید لیستی از همه مردان در ایالات متحده ایجاد کنیم و آنها را نظارت کنیم؟ انجام این امر پوچ و بسیار غیر اخلاقی خواهد بود.
 
آناس در ادامه خاطرنشان کرد: بنابر اطلاعاتی که از اف.بی.آی به دست ما رسیده، تعداد معدودی از افرادی که تاکنون تیراندازی کرده‌اند به بیماری روانی مبتلا بودند. گرچه نژادپرستی یک بیماری روانی نیست بسیاری از قتل‌های گسترده اخیر توسط افراد نژاد برترپندار سفیدپوست با انگیزه‌های مشخص انجام شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.