امنیت

فناوری اطلاعات

September 3, 2019
12:05 سه شنبه، 12ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103048

جاسوسی گوگل و آمازون از طریق اسپیکرهای هوشمند

 
جان بورثویک، از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران حوزه فناوری در مصاحبه‌ای اعلام کرد که شرکت‌های گوگل و آمازون از طریق اسپیکرهای هوشمند خود فعالیت‌های جاسوسی و شنود انجام می‌دهند.
 
بورثویک که سابقه مدیریت در شرکت‌های بزرگی همچون تایم وارنر و AOL را در کارنامه دارد و شرکت Betaworks را نیز پایه‌گذاری کرد، گفت که دستگاه‌هایی از قبیل اسپیکرها و هدفون‌هایب که به میکروفون و گیرنده صدا مجهزند، امکان جاسوسی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کنند و این مساله می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.
 
وی ادامه داد که تنها راه برای جلوگیری از چنین اقداماتی، وضع قوانینی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری بر روی اطلاعات خود داشته باشند. این حق افراد است که به عنوان کاربران وسایل تکنولوژیکی، در خصوص اطلاعات خود آگاهی داشته باشند.
 
بورثویک در ادامه با انتقاد از نحوه کارکرد دستیارهای مجازی گوگل اسیستنت، آمازون الکسا و سیری متعلق به اپل عنوان کرد که حتی خود این شرکت‌ها اقرار کرده‌اند که نیروی انسانی به سوالات کاربران گوش می‌دهد تا بتواند عملکرد این فناوری را ارتقا دهد.
 
طبف گفته بورثویک، این شرکت‌ها از طریق اسپیکرها و دیگر دستگاه‌های هوشمند در حال جمع‌آوری اطلاعات هستند و کاربران نیز بدون آنکه آگاه باشند، این اطلاعات را در اختیارشان قرار می‌دهند. او گفت که اسپیکرهای هوشمند می‌بایست تنها زمانی شروع به کار کنند که کاربر، درخواست فعال شدنشان را صادر کند و در غیر این صورت، روشن ماندن اسپیکر و شنود مکالمات و اتفاقاتی که در محیط اطراف می‌گذرد، درست نیست.
 
در همین رابطه، اخیرا بلومبرگ گزارشی را منتشرکرد و نوشت شرکت آمازون، تیمی‌از افراد خبره از کشورهای مختلف جهان را گردهم جمع کرده و از آن‌ها خواسته تا به سوالات و صحبت‌های کاربران اسپیکرهای هوشمند این شرکت گوش دهند. هدف آمازون از این کار، ارتقای قابلیت‌های شنیداری اسپیکرهای این شرکت عنوان شده است.
 
این ماجرا در خصوص شرکت گوگل نیز گزارش و عنوان شده که کارمندان این شرکت به دستورات صوتی کاربران گوگل اسیستنت گوش می‌دهند. نشریه گاردین هم چندی پیش نوشت کارمندان اپل نیز از طریق دستیار مجازی سیری دستورات و سوالات کاربران را شنود می‌کنند. ناگفته نماند که فیسبوک نیز از طریق اپلیکیشن مسنجر خود این کار را انجام می‌دهد.
 
تاکنون گوگل و اپل با تایید این ماجرا، از کاربران عذرخواهی و اعلام کردند که استفاده از نمونه دستورات و صداهای کاربران را بر عهده آن‌ها خواهند گذاشت و اگر این اجازه را ندهند، دیگر صدا و دستورات آن‌ها توسط کارمندان این شرکت‌ها شنیده نمی‌شوند. آمازون نیز چنین شیوه‌ای را در پیش گرفت اما فیسبوک اعلام کرد که شنود را متوقف کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.