تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 3, 2019
14:36 سه شنبه، 12ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103064

به کسب و کارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد هم ۱۰۰ درصد اعتماد نکنید

 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک از رتبه‌بندی نماد اعتماد کسب و کارهای اینترنتی در آینده نزدیک خبر داد و گفت که داشتن نماد الکترونیک به معنی اعتماد صد در صد به سایت‌ها نیست و مشتریان باید احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرند.
 
 امروز (سه‌شنبه) پنجاه و چهارمین جلسه کمیته نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی با موضوع ارائه سامانه پایشگر هوشمند برای نظارت سیستمی بر کسب و کار های اینترنتی در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برگزار شد.
 
علی رهبری با بیان اینکه اعتماد به کسب و کارهای اینترنتی یک موضوع درجه‌بندی شده است، گفت: اینطور نیست که اگر سایتی نماد اعتماد الکترونیک داشت، باید صد درصد به آن اعتماد کرد، بلکه مشتریان باید احتیاط های لازم را در نظر بگیرند.
 
وی افزود: برای اینکه موضوع اعتماد را از حالت مطلق خارج کنیم، مسئله رتبه‌بندی کسب و کارهای الکترونیکی را مطرح کردیم و به زودی به آن‌ها رتبه اعتماد می‌دهیم.
 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در ادامه از جمع‌آوری اطلاعات مورد نظر برای رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی خبر داد و گفت: تا پایان شهریور ماه و یا اوایل مهر، نتایج رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی را اعلام می‌کنیم.
 
به گفته وی، رتبه بندی کسب وکارهای اینترنتی بر اساس شکایت‌های مشتریان، سوابق کسب و کارها، توان مدیریتی و موارد مشابه انجام می‌شود تا کاربران و مصرف‌کنندگان بدانند هر سایت تا چه اندازه قابل اعتماد است.
 
رهبری همچنین اظهار کرد: تا پیش از این، نظارت‌ها بر فعالیت کسب و کارهای اینترنتی به صورت سنتی و انسان‌محور انجام می‌شد، اما با اقدامات انجام گرفته در ماه‌های گذشته، طرح پایشگر هوشمند به اجرا درآمد.
 
۳۸۰ هزار کسب‌وکار اینترنتی بدون نماد اعتماد الکترونیکی فعالیت می‌کنند
 
وی افزود: در این طرح، بیش از ۳۵۰۰ کسب و کار در فضای مجازی که پیش از این نماد اعتماد اخذ کرده بودند مورد بازرسی و پایش قرار گرفتند و حدود ۱۸۰ وب‌سایت شناسایی شدند که لوگوی نماد اعتماد را جعل کرده و آن را در سایت خود قرار داده بودند.
 
رهبری با بیان اینکه این پایشگر هوشمند با سه نوع سناریوی پایش، کسب و کارهای اینترنتی را در حوزه پایش فروش کالاهای ممنوعه، پایش اصالت نماد الکترونیک و پایش استفاده از درگاه‌های پرداخت مورد نظارت و بازرسی قرار داده، تصریح کرد: نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که از میان این سایت‌ها، حدود ۷۰ وب‌سایت کالاهای ممنوعه از قبیل رمزارز، سکه طلا، مشروبات الکلی و اسلحه عرضه می‌کردند.
 
 رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک همچنین از شناسایی ۳۳۰ سایت خبر داد که علی رغم ابطال یا تعلیق و یا حتی انقضای تاریخ اعتبار نماد اعتمادشان، درگاه‌های فعال پرداخت بانکی داشتند.
 
وی از پایش مستمر تمامی کسب و کارهای اینترنتی و حتی کسب و کارهای فعال در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در فازهای بعدی این طرح خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود ۵۴ هزار کسب و کار اینترنتی دارای نماد اعتماد هستند و حدود ۳۸۰ هزار کسب و کار هم بدون اخذ این نماد فعالیت می‌کنند.
 
به گفته رهبری قرار است مسابقه بزرگی به منظور استفاده از توان علمی نخبگان و دانشگاهیان به منظور پردازش هرچه بهتر اطلاعات و پایش دقیق‌تر کسب و کارهای اینترنتی برگزار شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.