اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

گوشی

September 3, 2019
16:29 سه شنبه، 12ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103087

خودمراقبتی بیماران ایدزی با موبایل و اینترنت

 
 عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به طرح‌های پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز گفت: یکی از پژوهش‌هایی که اخیرا در مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفته، طرحی با عنوان پیاده سازی سیستم خود مراقبتی مبتنی بر موبایل و وب برای بیماران مبتلا به HIV بر اساس مدل مراقبت بیماری‌های مزمن بوده که بازخوردهای خوبی را از سوی بیماران و پزشکان داشته است.
 
دکتر سید احمد علینقی با بیان این که در سال‌های گذشته تحقیقاتی درباره میزان شیوع HIV کودکان خیابانی و زنان آسیب‌پذیر انجام گرفته است، گفت: چند سال پیش، مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشی انجام داد که شیوع  اچ.آی.وی در میان زنان آسیب‌پذیر را ۴.۱ درصد گزارش کرد. در سال ۲۰۱۵ نیز در تحقیقی که وزارت بهداشت در ۱۳ شهر انجام داده بود مشخص شد که میزان شیوع  اچ.آی.وی در میان زنان آسیب‌پذیر ۲.۱ درصد بوده است.
 
وی با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه خودمراقبتی بیماران مبتلا به ایدز گفت: در این طرح توصیه‌های دارویی و درمانی بر روی سیستمی که به صورت پایلوت بر روی موبایل بیماران ایجاد  شده بود قرار گرفت.
 
نکاتی درباره ابتلای کودکان خیابانی به ایدز
 
وی درپاسخ به سوالی درباره میزان شیوع ایدز در کودکان خیابانی گفت: در تحقیقی که حدود شش سال پیش مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داد، شیوع  اچ.آی.وی در میان کودکان خیابانی ۴.۵ درصد به دست آمد. از آن‌جایی که احتمال ابتلای این کودکان به HIV  از راه تزریق کم است، می‌توان نتیجه گرفت که ابتلای آن‌ها به اچ.آی.وی احتمالا از طریق سوء استفاده جنسی رخ داده است.
 
عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره چالش‌های تحقیقات بر روی بیماران مبتلا به اچ.آی.وی گفت: مهمترین مساله در حوزه پژوهش‌های اچ.آی.وی-ایدز، حفظ اسرار بیماران است. هر داده‌ای که جمع‌آوری می‌شود باید با کد باشد و اطلاعات شخصی بیمار فاش نشود تا خدای ناکرده در جامعه با انگ و تبعیض روبه‌رو نشود.
 
وی در پایان افزود: باید در حوزه پژوهش‌های ایدز محققان بیشتری تربیت کنیم و بودجه بیشتری را برای هزینه‌های طرح‌های تحقیقاتی را نیز در اختیار آن‌ها قرار دهیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.