اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 4, 2019
16:10 چهارشنبه، 13ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103158

قابلیت های تعامل پژوهشگاه ICT با تولید و پشتیبانی صنعت فولاد

 
مسئولان و نمایندگان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست معرفی این پژوهشگاه، ضمن طرح نقش پژوهش های انجام شده در حوزه صنعت، به نکات قابل تعامل و همکاری با شرکت فولاد مبارکه اصفهان اشاره کردند.
 نشست صمیمانه معرفی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و پیشنهاد همکاری با شرکت فولاد مبارکه اصفهان صبح امروز (چهارشنبه ۱۳ شهریور) با حضور دکتر لیلا محمدی رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات، جمعی از مدیران زیرمجموعه پژوهشکده های پژوهشگاه و مدیران حوزه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شرکت فولاد مبارکه اصفهان به میزبانی پژوهشگاه ICT برگزار شد.
 
محمدی رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات در ابتدای این نشست، ضمن عرض خیرمقدم، به سابقه فعالیت و ماموریت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره و اظهار کرد: ۴ پژوهشکده در این پژوهشگاه فعال هستند که به امور مختلف مانند تحقیق و پژوهش پروژه ها، ارائه خدمات مشاوره ای و حتی توسعه کسب و کارهای نوپا و ارتقای شرکت های دانش بنیان می پردازد.
 
وی افزود: رصد فناوری، آینده نگری و کمک به تدوین برنامه های بخشی و ملی و بومی سازی فناوری های پیشرفته نیز از جمله ماموریت‌های این پژوهشگاه است.
 
محمدی در خصوص اقدامات پژوهشگاه ICT در حوزه آزمایشگاهی گفت: ما در آزمایشگاه ها، ضمن ارائه خدمات زیرساختی، با ارائه آموزش تخصصی، بخشی که نیاز کاری و مشاوره دارد را احصاء کند.
 
به گفته رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات، پژوهشگاه ICT همچنین تقویم آموزشی دارد که با توجه به اقتضائات، نیاز هر بخش تامین می‌شود.
 
 
نقش انقلاب صنعتی چهارم در اقدامات صنعتی
 
همچنین در بخشی از این جلسه، برخی از مدیران پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بررسی انقلاب صنعتی چهارم و پیامدهای ناشی از آن، گزارش هایی از مقدمات همکاری با شرکت فولاد مبارکه اصفهان و اقدامات صنعتی قابل انجام، ارائه کردند.
 
مهندس محمد دین‌دوست مجری پروژه «به کارگیری پویایی سیستم جهت بررسی کمبود طیف فرکانسی» ضمن توضیح انقلاب صنعتی چهارم و دلایل وقوع آن، به خدمات قابل ارائه مورد پژوهش در صنعت اشاره و اظهار کرد: هوش مصنوعی، رباتیک، اینترنت اشیا، چاپ سه بعدی، نانو تکنولوژی، بلاک چین، کلان داده، واقعیت افزوده، رایانش ابری، بیوتکنولوژی و ماشین های خودران از جمله اقدامات قابل پژوهش است.
 
دین دوست در خصوص اصول زیربنایی انقلاب صنعتی چهارم نیز گفت: تعامل پذیری، شفافیت اطلاعات، تصمیم های غیرمتمرکز و کمک فنی سیستم به انسان از اصولی هستند که نیاز به تحول در صنعت را مطرح کردند.
 
وی به کاربرد اینترنت اشیا در وادی صنعت اشاره و خاطرنشان کرد: این تجهیزات می تواند به کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری کمک کند و ضمن افزایش حداقل ۱۵ درصد کارایی تولید، حداقل ۳۰ درصد از هزینه های تعمیر و نگهداری و انبارداری را کاهش می دهد.
 
به گفته دین دوست، صنایعی مانند صنعت فولاد که مواردی مانند طول عمر تجهیزات یکی از دغدغه های آنها به شمار می رود، می تواند محیط خود را به محیط عملیاتی پایدار تبدیل کند.
 
همچنین دکتر رقیه جدا مجری پروژه «نسل پنجم شبکه ارتباطی ۵G» به ارزش های این فناوری در صنعت اشاره کرد و گفت: نسل پنجم شبکه ارتباطی برای صنایع متصل می تواند در غالب بخش ها، به ویژه بخش های صنعت انرژی و تولید صنعتی که فولاد مبارکه در آن فعال است، کاربرد بهینه داشته باشد و از این تکنولوژی در تمام مراحل تولید، توزیع و پشتیبانی صنعت فولاد استفاده کرد.
 
دکتر افشین سوزنی رییس اداره آزمایشگاه امنیت پژوهشکده امنیت پژوهشگاه ICT نیز در بخش دیگری از این جلسه ضمن تشریح اهداف و ماموریت های آزمایشگاه امنیت، به محصولات سال های اخیر این پژوهشگاه اشاره و تاکید کرد: صنعت فولاد می تواند در بخش بومی سازی این تجهیزات، از خدمات مشاوره و آموزشی این آزمایشگاه استفاده کرده و نمونه های موفق بومی را در صنعت به وجود آورد.
 
 
مزایای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت فولاد
 
دکتر میرصراف پژوهشگر حوزه اینترنت اشیا و شهر هوشمند نیز در ادامه این جلسه درباره فناوری های نوین ICT در صنایع، مزایا و پیش بینی های خروجی ناشی از آن توضیح داد و افزود: بهینه سازی تولید از طریق هوش مصنوعی، عملیات با کیفیت بالا و بدون خطا با فناوری اینترنت اشیا، پیشگویی خرابی و حذف آن در فرآیند تولید و تشخیص، اعلان و کنترل رفتارهای غیرطبیعی و خطرناک از جمله تاثیرات نقش کلان داده، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در فولاد است.
 
همچنین مهدی حسین پور مجری پروژه «تدوین پیش نویس لایحه حکمرانی داده» در بخشی از این نشست به ارزش گذاری داده پرداخت و تاکید کرد که در این صنعت، می توان استراتژی نمونه داده را مدنظر قرار داد.
 
وی به سابقه پژوهش فعالان صنعت در دنیا در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد و افزود: ۴ شرکت در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفتند و نتیجه نشان داد که شرکت های استفاده کننده از فناوری نوین، استفاده از اینترنت اشیا در اولویت خود قرار داده اند.
 
در ادامه این نشست، مداح حسینی در ادامه معرفی پژوهشکده، به مباحثی که در حوزه توسعه اقتصاد دیجیتال مطرح شده، اشاره و تاکید کرد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان می تواند در یک بررسی از اطلاعات قابل ارائه این پژوهشگاه، هدف خود از نوع استفاده از خدمات پژوهشگاه ICT را روشن و در مذاکرات بعدی مطرح کند.
 
 
زیرساخت اولیه فناوری اطلاعات در صنعت فولاد مبارکه وجود دارد
 
در بخش دیگری از این جلسه نیز مهندس گلبو مدیر سیستم ها و فناوری اطلاعات فولاد مبارکه اصفهان، با ارائه پیشینه شرکت متبوعش، گفت: این شرکت از سال ۶۱ فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرده و آمار تولیدی بیش از ۱۱۰ میلیون تنی را دارد.
 
وی افزود: شرکت فولاد مبارکه اصفهان در اتوماسیون صنعتی، پیشتاز بوده و از حدود سال ۱۸۹۰ میلادی در این عرصه ورود کرده است.
 
در بخش دیگری از این جلسه سوالی پیرامون حوزه های فعالیت شرکت فولاد مبارکه اصفهان و انتظارات آتی آن مطرح شد که مهندس قضاوی سرپرست واحد هوشمندسازی این شرکت در پاسخ گفت: با توجه به موج تحول ایجاد شده در تمام صنایع، کشورهای صنعتی مانند آلمان، کره جنوبی، چین و … رقابت شدیدی را در این واحد ایجاد کردند. به عنوان مثال کشور آلمان با ایجاد پلتفرمی فعالان حوزه صنعت را ملزم به تدوین استانداردها کرده و با فراهم آوردن شبکه ای از اطلاعات، منبعی برای صنایع کوچک و پایین دستی، تهیه کردند.
 
وی ادامه داد: قصد ما تعریف پروژه هایی است که کاربرد آن علاوه بر صنعت فولاد، در سایر صنایع نیز مورد بررسی قرار گیرد و با تکمیل پروژه، سرمایه گذاری آن را آغاز کنیم.
 
نمایندگان شرکت فولاد مبارکه در پایان با اعلام اینکه این شرکت، زیرساخت برخی تجهیزات و نوآوری ها مانند اینترنت اشیا یا big data و icloud را در اختیار دارد و می توان با بازدید نمایندگان و روسای پژوهشگاه ICT از این شرکت، به تکمیل و بروزرسانی این تجهیزات کمک کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.