تلفن همراه

گوشی

September 6, 2019
11:08 جمعه، 15ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103204

شناسایی عوامل سوء استفاده از حجاج و قاچاق گوشی تلفن همراه / تعلیق ۲۰۰ دفتر متخلف فروش سیم کارت

 
معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور گفت: ۲۰۰ دفتر متخلف فروش سیم کارت به دلیل سوء استفاده از معافیت رجیستری حجاج با دستور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شناسایی و تعلیق شد.
 به نقل از ایرنا، طی چند روز گذشته محمدجواد آذری جهرمی در توئیتر خود از وجود عده‌ای کلاهبردار خبر دارد که به حجاج، سیم‌کارت رایگان داده و با سوءاستفاده از مدارک آن‌ها، گوشی قاچاق ثبت کرده‌اند، آذری جهرمی ضمن اعلام این که با دزدی هر چقدر بزرگ یا کوچک مبارزه خواهد کرد، به سازمان تنظیم مقررات دستور دارد این مساله را پیگیری کنند. حق‌الناس از آن دست کلماتی است که در وزارت ارتباطات روی آن بارها تاکید شده است. در حال حاضر چرخه‌ای برای مطالبات مردم شکل گرفته که معمولا از صفحات مجازی وزیر ارتباطات و به تازگی تعدادی از معاونان او شروع می‌شود. به این شکل که پیگیری حق‌الناس معمولا از سوی مردم به آذری جهرمی سپرده می‌شود و او دستور رسیدگی به موارد مختلف را به زیرمجموعه‌های مرتبط می‌دهد و در نهایت هم این چرخه به اطلاع‌رسانی ختم می‌شود.
یکی از چرخه‌های مطالبه مردمی که طی دو روز گذشته شکل گرفت درباره سوء استفاده از پاسپورت حجاج و صدور سیم‌کارت رایگان برای ثبت گوشی تلفن همراه در سامانه رجیستری بود. کاری که حجاج اصلا از آن اطلاع نداشتند. آذری جهرمی پس از دریافت اخبار این کلاهبرداری، در توئیتر خود نوشت: عده‌ای کلاهبردار به حاجیان امسال، سیم‌کارت رایگان داده‌اند. سپس از مدارک آن‌ها سو استفاده کرده و گوشی قاچاق ثبت کرده‌اند. ولی انگار ما را نشناخته‌اند. خواهند دید که حق الناس گفتن‌های ما الکی نیست و با دزدی مبارزه می‌کنیم، چه بزرگ باشد و چه کوچک.
حسین فلاح جوشقانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تعلیق ۲۰۰ دفتر متخلف فروش سیم کارت، گفت: با توجه به در پیش بودن مراسم اربعین و زیارت عتبات عالیات، باید منافذ سوءاستفاده‌های این چنین بسته شود.
وی افزود: طی دو روز گذشته پیرو دستور وزیر ارتباطات به شناسایی دفاتر و اشخاصی پرداختیم که با در دست داشتن مدارک حجاج امسال، دست به کلاهبرداری و ثبت گوشی همراه زدند. از آن‌جایی که حق‌الناس همواره در صحبت‌های وزیر ارتباطات در سخنرانی‌ها، جلسات و شورای معاونین وزارتخانه مورد تاکید قرار می‌گیرد، ما با جدیت این مساله را پیگیری کردیم.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور گفت: تاکنون دستور تعلیق بیش از ۲۰۰ دفتر فروش سیم‌کارت برای ثبت گوشی همراه صادر و مشخصات کلاهبرداران و گوشی‌های ثبت‌شده قاچاق برای دادستانی کل کشور و ستاد مبارزه با قاچاق ارسال شده است.
جوشقانی درباره شیوه ثبت تلفن به نام حجاج بدون این که خودشان از این مساله آگاه باشند، گفت: برای ثبت گوشی مسافری نیاز به مشخصات هویتی و سیم کارت به نام همان فرد است. در این مورد که از سوی تعدادی از حجاج گزارش شد، کلاهبرداران با در دست داشتن مشخصات و مدارک حجاج، از دفاتر متخلف سیم کارت تهیه می‌کردند و به این ترتیب می‌توانستند به راحتی از معافیت پاسپورت حجاج استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه عده‌ای کلاهبردار به دنبال سودجویی از ناآگاهی برخی از مردم‌ هستند، گفت: در حال حاضر بازاری برای خرید و فروش معافیت پاسپورت جهت رجیستری شکل گرفته است. طبق قانون، مسافر می تواند سالی یک گوشی تلفن همراه در سفر خارجی خود وارد کشور کند که به این ترتیب گوشی معاف از مالیات است. افراد سودجود روال کاری‌شان به این شکل است که معافیت پاسپورت مسافران را با قیمت ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌کنند. البته در مورد دوم، افراد مانند حجاج از این معامله بی‌خبر نیستند اما احتمالا نمی‌دانند اگر نیاز باشد خودشان در سفر بعدی گوشی مسافری وارد کنند، باید مالیات آن را مانند گوشی تجاری پرداخت کنند.
جوشقانی درباره برخورد با این مساله گفت: باید با این موضوع به صورت جدی و سیستماتیک برخورد کرد. خلائی در سامانه رجیستری وجود دارد که باید در خصوص آن اقدامات مقرراتی انجام شود. علاو برای این اختلاف‌نظری هم در خصوص تعرفه‌های گمرکی بین گوشی مسافری و تجاری است که موجب سوء استفاده می‌شود براین اساس در حال تعامل با مسئولان مرتبط در وزارت صمت(صنعت، معدن و تجارت)  هستیم تا مشکلات این‌ چنینی رفع شود.
وی به مسافران، حجاج و کسانی که به هر دلیل از مرز خارج می‌شوند توصیه کرد: حق شهروندی خود را به این شکل به فروش نرسانند و با این افراد همراهی نکنند، چرا که این کار باعث می‌شود گوشی‌های بدون پشتوانه و گارانتی وارد کشور شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.