تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 6, 2019
11:20 جمعه، 15ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103209

همکاری فیس‌بوک، مایکروسافت و ام.آی.تی برای مقابله با پدیده “دیپ‌فیک”

 
فیس‌بوک قصد دارد در پروژه جدیدی برای مقابله با پدیده خطرناک "دیپ‌فیک"(جعل عمیق)، با شرکت مایکروسافت و دانشگاه ام.آی.تی همکاری کند.
 
 به نقل از انگجت، فیس‌بوک در حال ایجاد مجموعه داده‌هایی است که می‌توانند به پژوهشگران در ساخت ابزار تشخیصی بهتر کمک کنند.
 
این شرکت با توجه به گسترش استفاده از روش "جعل عمیق" یا دیپ‌فیک"(deepfake) و چالش بزرگی که شاید در انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا ایجاد کند، سعی دارد راهی برای مقابله با این مشکل ارائه دهد.
 
فیس‌بوک در این طرح که با همکاری شرکت مایکروسافت، دانشگاه "ام.آی.تی"(MIT) و "دانشگاه آکسفورد"(University of Oxford) صورت می‌گیرد، قصد دارد بیش از ۱۰ میلیون دلار برای تلاش در مقابله با دیپ‌فیک سرمایه‌گذاری کند.
 
هدف از این برنامه موسوم به "چالش تشخیص دیپ‌فیک"(DFDC) این است تا ابزار جدیدی ارائه دهد که شرکت‌ها، دولت‌ها و سازمان‌های مربوط به رسانه بتوانند از آن برای تشخیص مستند بودن یک ویدئو استفاده کنند.
 
فیس‌بوک در این پروژه، بازیگرانی را به کار می‌گیرد تا پژوهشگران بتوانند از آنها برای آزمایش ابزار تشخیصی ابداع شده استفاده کنند.
 
مشخص است که برای مقابله با دیپ‌فیک، به مجموعه بزرگی از داده‌ها نیاز خواهد بود. پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیای جنوبی"(USC) نیز در ژوئن سال جاری، الگوریتمی ابداع کردند که می‌توانست ویدئوهای غیرواقعی را با حدود ۹۶ درصد دقت تشخیص دهد. این گروه پژوهشی برای آموزش سیستم خود، از یک مجموعه داده استفاده کردند که بیش از ۱۰۰۰ ویدئوی دستکاری شده را در بر داشت. هرچه ابزار مورد استفاده برای ایجاد دیپ‌فیک، پیچیده‌تر باشند، پژوهشگران از داده‌های بیشتری برای ارائه راه‌حل‌های موثر استفاده خواهند کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.