اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 7, 2019
14:41 شنبه، 16ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103261

سهم‌ بسیار ناچیز تولید‌کنندگان محتوا از درآمده ۱۰ هزار میلیارد تومانی فروشندگان پهنای باند

معاون امور کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال با گلایه از فقدان سازوکار برای درآمد تولیدکنندگان محتوا گفت: طی یک سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق تولید محتوا عاید کسانی شده که فروش پهنای باند دارند اما سهم ناچیزی از به تولیدکنندگان محتوا می‌‌رسد!
 
 
محمدصادق افراسیابی امروز در نشست خبری دوازدهمین سوگواره ملی و پنجمین مسابقه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال «مهر‌محرم» اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه تحولی در حوزه فضای مجازی تدوین کرده که این برنامه از جانب وزیر ارشاد به تمام بخش‌ها ابلاغ شده است؛ در راستای تحقق این برنامه چند کارگروه شکل گرفته که یکی از این کارگروه‌ها وظیفه ارتقای محتوای فرهنگ و هنر در فضای مجازی را برعهده دارد.
 
وی افزود: عنوان معاونت فرهنگ‌سازی در ساختار جدید به معاونت امور محتوایی تغییر خواهد کرد که بخشی از وظایف این معاونت به پویش‌ها، سوگواره‌ها و جشنواره‌ها اختصاص خواهد داشت.
 
افراسیابی توضیح داد: ما به دنبال شناسایی و ایجاد موسسه‌های فرهنگی هنری برای ترویج فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در جهان هستیم؛ در این راستا یکی از مباحثی که دنبال می‌کنیم برگزاری همین جشنواره‌ها و سوگواره‌هاست.
 
معاون امور کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال خاطرنشان کرد: امسال ابعاد مختلف سوگواره مهر‌محرم را تبیین کرده‌ایم تا هر شرکت‌کنندای بداند با چه موضوعاتی اقدام به تولید محتوا کند همچنین برای تولید محتوا در این سوگواره بیشتر تمرکزمان استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های مجازی است تا تولیدکنندگان محتوا با استفاده از یک هشتک بتوانند محتوای تولید شده را با ما به اشتراک بگذارند؛ شناسایی محتوای تولید شده در شبکه‌های مجازی داخلی با قراردادهایی که با صاحبان این شبکه‌ها بسته شده لحاظ می‌شود اما مشترکانی که از طریق اینستاگرام اقدام به تولید محتوا می‌کنند لازم است در سایت هم ثبت‌نام کنند.
 
وی افزود: ما برای ایجاد پویش تلاش کرده‌ایم تحولاتی در قالب و محتوا ایجاد کنیم اما در کنار این اقدامات لازم است به سهم تولیدکنندگان محتوا از درآمدهای اینترنت هم توجه شود؛ طی یک سال گذشته 10 هزار میلیارد تومان از طریق تولید محتوا عاید کسانی شده که فروش پهنای باند دارند اما سهم ناچیزی از این مبلغ به تولیدکنندگان محتوا می‌رسد و این نشان می‌دهد باید در حوزه رگولاتوری فعالیت بیشتری صورت پذیرد؛ و‌ی‌اودی‌ها باید موظف شوند سهم تولیدکنندگان محتوا را پرداخت کنند.
 
افراسیابی ادامه داد: این سوگواره‌ها و برنامه‌ها با ایجاد جریانهای خودجوش مؤثر می‌شوند چرا که عشق و علاقه مردم را به دنبال دارند که امیدواریم بر ایجاد این پویش‌ها به تمام استانها نیز تسری پیدا کند.
 
وی یادآور شد: در حوزه بین‌الملل هم با همکاری معاونت برون‌مرزی صداوسیما اقداماتی انجام شده است که همین اقدامات سطح جشنواره را از ملی به بین‌المللی ارتقا داده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.