فناوری اطلاعات

امکان شارژ کارت بلیت به‌صورت آنلاین فراهم می‌شود

منبع: پیوست
 
شهرداری تهران تصمیم دارد تا دو ماه آینده مشکل شارژ کارت بلیت‌ها را که تنها از طریق باجه‌های فیزیکی شارژ بلیت انجام می‌شود را حل کند. برای رفع این مشکل سازمان فاوای شهرداری تهران می‌خواهد APIهای مربوط به ارائه این سرویس را در اختیار شرکت‌های فین‌تک قرار دهد تا این فعالان بتوانند با استفاده از آن راهکارهای شارژ کارت بلیت به صورت آنلاین را نیز فراهم کنند.
 
 مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران خبر از اجرای سرویسی با عنوان «شارژ روی گیت» را می‌دهد که با استفاده از آن شهروندان دیگر برای شارژ کارت بلیت‌های خود نیازی به مراجعه حضوری به باجه‌های شارژ کارت ندارند. 
 
محمد فرجود با اعلام این خبر گفت: «در حال‌حاضر شهرداری تهران می‌خواهد اقدامی انجام دهد که براساس آن شهروندان شارژ را بر اساس شماره سریال کارت خود از طریق اپلیکیشن مخصوص این کار خریداری کنند و پس از آن در اولین گیت مترو یا اتوبوس شارژی که برای کارت شهروند در نظر گرفته شده به کارت واریز و عملیات کسر از حساب هم به شکل هم‌زمان انجام می‌شود.»
 
کارت بلیت اتوبوس و مترو تهران یک کارت آفلاین است و در نهایت برای شارژ کارت باید روی یک محل فیزیکی کشیده شود. هم اکنون از طریق اپلیکیشن «ایزی‌پی» و همچنین دستگاه‌های دیواری مترو امکان شارژ کارت بلیت‌ها وجود دارد؛ اما شهرداری در حال اجرایی کردن طرحی است که به وسیله آن این سرویس گسترش خواهد یافت و امکان شارژ کارت بلیت از طریق اپ‌های پرداخت و تمامی گیت‌های وسایل حمل و نقل عمومی (مترو و خطوط بی‌آرتی) امکان پذیر باشد. 
 
طبق گفته مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران گیت‌های مترو آنلاین است و از طریق یک سرور تمام گیت‌ها مدیریت می‌شود. فرجود بر این باور است که این پروژه بزرگی نیست اما فرصتی است که اکوسیستم فین‌تک کشور را فعال کند تا این سرویس را روی اپلیکیشن‌های خود قرار دهند. او در ادامه گفت: «فین‌تک‌ها به نیابت از شهرداری پول را از مردم دریافت می‌کنند و پس از آن به ما اعلام می‌کنند و کارت شارژ می‌شود. کسانی که API از شهرداری دریافت می‌کنند مجاز به انجام این کار خواهند بود و شرکت «سها» از زیرمجموعه‌های شرکت «توسن» مجری پروژه شارژ شهرداری است و وظیفه توزیع این API را بر عهده دارد.»
 
هفته گذشته فرجود در حساب توئیتری خود اعلام کرده بود که طی یکسال گذشته حدود پنجاه API را در اختیار کسب و کارهای نوآوری قرار گرفته است.
 
 
مدیرعامل فاوای شهرداری در پاسخ به این سوال پیوست که اگر شهروندان با مشکلاتی برای شارژ با این روش مواجه شوند راهکار چیست گفت: «ممکن است در روند اجرا مشکلاتی پیش بیاید اما مساله این است که اگر یک کارت شارژ نداشته باشد، گیت باز نمی‌شود و پولی هم کسر نمی‌شود در نهایت هم اتفاقی نمی‌افتد؛ اما ما برای اجرای این پروژه در هر ایستگاه یک گیت خاص را در نظر می‌گیریم و اگر اقبال مردم بیشتر شد تعداد راهروهای ورودی را افزایش می‌دهیم.»
 
فرجود با اعلام اینکه اکنون این پروژه در حال آزمایش است و به نظر می‌رسد دو ماه با زمان اجرای آن فاصله دارند، اعلام کرد: «در حال حاضر امکان شارژ با دستگاه‌های دیواری وجود دارد اما ما می‌خواهیم امکان شارژ از طریق گیت‌های مترو را هم فراهم کنیم.»

​​