تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 10, 2019
12:59 سه شنبه، 19ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103355

آزادسازی داده ها لازمه تحقق دولت الکترونیک

 
با تغییراتی که در پایان قرن بیستم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پدید آمد، مدل جدیدی از اداره دولت ها ظهور پیدا کرد که پیش از این، به صورت سنتی تکامل یافته بودند.
با توجه به توسعه روزافزون فعالیت های اجتماعی و اقتصادی و تعدد وتنوع تقاضا در جوامع، دولت ها به سمت پیاده سازی نظام یکپارچه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تعمیم آن به ارائه خدمات به شهروندان حرکت کردند.
 
به گونه ای که در عصر حاضر، در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه مفهوم دولت الکترونیکی و تعمیم وگسترش آن جزو مقولات ضروری کشور به شمار می آید. دولت ها این مفهوم را اصلاح یا مدرنیزه کردن و مهندسی مجدد دولت می دانند که برای تحقق آن باید تغییراتی بنیادین در بدنه دولت اتفاق بیفتد و البته چالش های جدی نیز به همراه خواهد داشت.
 
تحقق این مهم نیازمند تحول در سطحی وسیع در حوزه مدیریت دولتی است که با اهرمی کردن قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در سرویس های مرتبط با دولت، منجر به بسط و تحول خدمات عمومی با کیفیت و سرعت بالا و نیز پشتیبانی از اهداف عالی توسعه اقتصادی و اجتماعی مرتبط با شهروندان، همکاری متقابل کارگزاری ها و رده های مدیریت دولتی و مراجع دولتی خواهد شد.
 
دولت الکترونیکی تنها برای تسهیل در کارهای اداری کارمندان دولت و یا در اصطلاح اتوماسیون اداری نیست بلکه هدف اصلی آن پاسخ دادن به نیازهای شهروندان است.
یکی از نهادهای ایجاد دولت الکترونیک، مرکز ملی تبادل داده است که می تواند به عنوان ابزاری برای اتصال دستگاه های مختلف به یکدیگر عمل کند.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات معتقد است این مرکز درست به مثابه جاده ای است که ایجاد شده اما خودروهایی که قرار است در این جاده به حرکت دربیایند را باید سایر دستگاه ها تولید کنند.
 
دکتر امیر ناظمی در گفتگو با سیناپرس، در رابطه با وضعیت آزادسازی داده ها که لازمه تحقق دولت الکترونیک است گفت: سازمان فناوری اطلاعات نه می تواند کسی را مجبور کند و نه می تواند مجوز استفاده از داده ها را برای کسی صادر کند بلکه صرفا وظیفه دارد جاده را به عنوان زیرساخت بسازد و دیگران را به استفاده از آن تشویق کند.
 
وی با بیان اینکه علیرغم تلاش های پی در پی گاه نتیجه تلاشهایمان پشت سد محافظه کاری و عدم شفافیت سازمان ها می ماند، افزود: واقعیت این است که شهروندان طعم دولت الکترونیک را نمی چشند تا زمانی که دستگاه ها تمایل به آزادسازی داده ها نداشته باشند. در حال حاضر هم مشاهده می کنیم که دستگاه ها و نهادهای دولتی هنوز قدرت را در انحصار داده ها می بینند و نه در به اشتراک گذاری آنها.
 
ناظمی عنوان کرد: بنابراین اکنون که زیرساخت ها آماده شده است مهمترین اولویت تغییر نگاه حکمرانان و نهادهای دولتی به سمت خدمات شهروند محور است. چراکه، دولت الکترونیکی تنها برای تسهیل در کارهای اداری کارمندان دولت و یا در اصطلاح اتوماسیون اداری نیست بلکه هدف اصلی آن پاسخ دادن به نیازهای شهروندان است.
 
وی ادامه داد: به نظر می رسد تغییر این دیدگاه نیاز به گفتمان سازی دارد و نقطه آغاز آن، ایجاد مطالبه گری در شهروندان برای دریافت خدمات الکترونیکی است که باید بر روی آن کار فرهنگی صورت گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.