تلفن همراه

گجت

September 10, 2019
13:14 سه شنبه، 19ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103357

با این گجت ساده مواد و وسایل بازیافتی را شناسایی کنید

 
یکی از چالش‌های همیشگی و مهم در چرخه بازیافت، سردرگمی در همان ابتدای کار است. تشخیص اینکه برخی از وسایل و مواد را می‌توان وارد سطل بازیافت کرد یا باید برای همیشه دور انداخت، همان ایراد اصلی در مرحله اول است. پس از اینکه مواد قابل بازیافت به کارخانه‌های بازیافت منتقل می‌شوند، شرکت مجبور است زمان طولانی را نیز همانجا صرف جدا کردن مواد قابل بازیافت از مواد غیرقابل بازیافت کند. حال به‌نظر می‌رسد یک شرکت بریتانیایی فکر بهتری به ذهنش رسیده و در حال آزمایش یک دیوایس ساده است که با نشانه گرفتن آن به سمت هر وسیله‌ای می‌تواند قابلیت بازیافت آن را تشخیص دهد. این دیوایس در اصل یک گجت تشخیص مواد بازیافتی هوشمند است.
 
 
 
این گجت که R.I.D نام دارد، با استفاده از تکنولوژی «طیف سنجی مادون قرمز» که یک نور نامرئی را بر روی سطح اشیاء می‌تاباند این کار را انجام می‌دهد. از آنجایی که مواد مختلف طول موج‌های متفاوتی از نور را به خودشان جذب می‌کنند، این دیوایس می‌تواند با استفاد از همین ویژگی آنها را قابل بازیافت یا غیرقابل بازیافت تشخیص دهد. «جک هندز» طراحی این گجت در شرکت «Cohda» می‌گوید که هر ماده یک هویت به خصوص دارد که با استفاده از این گجت ما می‌توانیم هویت هر یک از این مواد را تشخیص دهیم.
 
زمانی که این دیوایس را مقابل یک ظرف پلاستیکی بگیرید، گجت روشن می‌شود یا یک صدای به‌خصوص را پخش می‌کند تا از این طریق اعلام کند این شیء قابل بازیافت است یا خیر. طراحان این گجت می‌گویند که شهرداری‌ها می‌توانند این دیوایس را بین شهرورندان پخش کنند تا عمل تشخیص و جداسازی مواد بازیافتی با سرعت و دقت بالاتری انجام شود.
 
 
 
ساده و ارزان اما فعلا در حد کانسپت
این گجت از قیمت پایینی برخوردار است و برای استفاده از آن به هیچ اپلیکیشن خاص و یا دسترسی به اینترنت نیاز نیست. با اینکه طراحی این گجت فعلا در مرحله طرح مفهومی قرار دارد اما شرکت امیدوار است با همکاری دولت بتواند این ایده را به مرحله تولید برساند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.