اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 12, 2019
11:39 پنجشنبه، 21ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103451

یک میلیارد دلار برای رقابت با چین کافی نیست!

 
نمایندگان غول‌های تکنولوژی از برنامه و مبلغ پیشنهادی کاخ سفید به منظور سرمایه‌گذاری و اختصاص بودجه در حوزه هوش مصنوعی به شدت انتقاد کردند.
 
 هوش مصنوعی که یکی از بزرگترین و مهم‌ترین فناوری‌های روز جهان به شمار می‌رود، در سال‌های اخیر به شدت توسط دانشمندان و متخصصان فعال در غول‌های تکنولوژی مورد توجه قرار گرفته و منجر به تولید محصولات و سرویس‌های متعددی شده است که به کاربران در فضای مجازی و اینترنت کمک می‌کند تا بهتر و راحت تر به کار و فعالیت‌های موردنظر خود بپردازند.
 
چند ماه پیش بود که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری با انتشار گزارشی اعلام کرده بودند که متخصصان هوش مصنوعی در چین با سرعت بسیار بالایی در حال حرکت رو به جلو هستند به گونه‌ای که روند پیشرفت این کشور در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بسیار سریع‌تر و بهتر از ایالات متحده آمریکا پیش خواهد رفت؛ به گونه‌ای که در سال‌های آینده تفاوت فاحشی میان این دو کشور در این صنعت به وجود خواهد آمد.
 
آنها همچنین عنوان کرده بودند که سرعت پیشرفت و تکامل هوش مصنوعی در چین به گونه‌ای رقم خواهد خورد و از آمریکا پیشی خواهد گرفت که دیگر این کشور بزرگ که همواره در صدر تکنولوژی‌های جدید و منحصربفرد در جهان قرار داشته و همیشه مدعی عنوان نخستین و برترین فناوری‌های روز جهان به شمار می‌رفته است، هرگز به گرد پای آن نیز نخواهد رسید.
 
بعد از انتشار چنین گزارش‌هایی از سوی متخصصان علم هوش مصنوعی (Artificial intelligence)، دولت فدرال ایالات متحده تصمیم گرفت که با اختصاص بودجه هنگفت و جذب سرمایه گذاری های کلان در این بخش، کمک بسزایی به رشد، تکامل و شکوفایی فناوری مذکور کند.
 
اما در جلسه اخیری که نمایندگان و مدیران شرکت‌های بزرگ و غول های تکنولوژی آمریکایی همچون اینتل، کوالکام و انویدیا با مقامات و نمایندگانی از کاخ سفید ملاقات، دیدار و گفتگو کردند، از برنامه و مبلغ بودجه ای که دولت فدرال آمریکا قصد دارد در حوزه هوش مصنوعی سرمایه گذاری کند و اختصاص دهد، به شدت انتقاد و خاطرنشان کرده‌اند که یک میلیارد دلار برای رقابت با چین و همچنین کسب جایگاه نخست در هوش مصنوعی کفایت نمی کند.
 
بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، آنها به شدت بر سر مبلغ بودجه هوش مصنوعی و افزایش رقم آن با مقامات دولتی در ایالات متحده آمریکا به بحث و گفت‌وگو پرداخته و در تلاشند تا با ارتقای این مبلغ، بتوانند به توسعه و تکامل فناوری هوش مصنوعی بپردازند و بدین ترتیب مسائل و موضوعات مهمی همچون محافظت از داده و اطلاعات کاربران و همچنین حریم خصوصی آنها در فضای مجازی را ارتقا و بهبود ببخشند.
 
مقامات دولت ترامپ، ریاست جمهوری آمریکا، بر این باورند که اختصاص این بودجه در حوزه هوش مصنوعی کمک بزرگی به رشد، پیشرفت و تکامل این تکنولوژی خواهد کرد و از طرفی دیگر، نشان دهنده عزم و اراده و پشتیبانی دولت آمریکا از هوش مصنوعی خواهد بود. این در حالی است که نمایندگان و مدیران شرکت های بزرگ تکنولوژی همچون اینتل، کوالکام و انویدیا که همگی در این جلسه شرکت داشتند، معتقدند که مبلغ بودجه مذکور باید بسیار بالاتر و بیشتر از این باشد تا بتوانند چین را در این حوزه کنار زده و جایگاه نخست فناوری هوش مصنوعی را به خود اختصاص دهند.
 
چندماه پیش بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، به منظور افزایش رقابت با چین و سبقت گرفتن از آن، دستور اعطای حق تقدم و اولویت بیشتر به هوش مصنوعی را صادر کرد. این فرمان اجرایی ابتکارعمل هوش مصنوعی آمریکا از کاخ سفید می‌خواست تا منابع کاملی را به منظور کمک به اجرایی شدن ابتکارات و اختراعات هوش مصنوعی اختصاص دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.