اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 12, 2019
12:10 پنجشنبه، 21ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103462

تبعیض نژادی تکنولوژیک ممنوع

پیش‌بینی می‌شود که بازار محصولات مرتبط با هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برسد. البته با دورانی که تمام زندگی روزمره‌مان با تکنولوژی‌هایی مانند دستگاه‌های تشخیص صدا، صورت و الگوریتم‌های دیجیتال مختلف پر شود، فعلا فاصله داریم. اما این بخش از صنعت دیجیتال به سرعت در حال رشد است و هر سال با دستاوردهای نوینی آشنا می‌شویم که از تکنولوژی هوش مصنوعی سرچشمه می‌گیرد. در حال‌حاضر، در بیشتر داده‌هایی که برای آموزش سیستم‌ها و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی استفاده می‌شود، عملا هیچ‌گونه تفکیک نژادی یا قومیت و ملیتی اعمال نمی‌شود.
سیستم‌های نوین نیازی ندارند که برای انجام پردازش‌ها و احتمالات خود به نژاد افراد توجه کنند و این عدم توجه به نژاد افراد، می‌تواند برای افراد رنگین‌پوست مساله‌ساز شود. شاید در نظر اول، صرف‌نظر از ویژگی‌های متفاوت ظاهری و نژادی، نقطه مثبت تکنولوژی محسوب‌شود، اما با پیشرفت تکنولوژی و تلفیق عمیق آن با زندگی مردم، اشکالات کم‌کم آشکار می‌شود. اشتباهاتی که سیستم‌های آموزش داده مجهز به هوش مصنوعی در رابطه با افراد رنگین‌پوست انجام می‌دهد، همین حالا نیز مساله‌ساز شده است، مثلا سابقه دارد که نرم‌افزار تشخیص چهره در هنگام شناسایی شهروندان سیاه‌پوست با ایراد روبه‌رو شود. سال گذشتهACLU آزمایشی روی نرم‌افزار تشخیص چهره آمازون انجام داد که در آن ۴۰ درصد از چهره اکثر افرادی که به درستی شناسایی نشده بود، به افراد سیاه‌پوست تعلق داشت. آمازون با بیش از ۴۰۰ شعبه از نیروهای پلیس آمریکا شراکت دارد و این نرم‌افزار همچنان در این دپارتمان مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. سیستم بهداشت و درمان آمریکا نیز در سال‌های اخیر، به‌شدت میزان استفاده از الگوریتم‌های تکنولوژیک تشخیصی و درمانی را افزایش داده است.
 
۴۰ درصد از شهروندان آمریکا تحت‌نژاد «غیرسفید» دسته‌بندی شده‌اند، اما ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که برای طرح‌های آزمایشی کلینیکی این سیستم‌ها مراجعه کرده‌اند، سفید بوده‌اند. در چنین شرایطی، بروز اشتباه در تشخیص بیماری‌ها می‌تواند به قیمت جان افراد تمام شود. پیش‌بینی شده است که در آمریکا تا سال ۲۰۴۵ تعداد افراد رنگین‌پوست نسبت به افراد سفیدپوست بیشتر شود. به علاوه تخمین زده شده است که تا سال ۲۰۵۰، ۵۰ درصد منشا افزایش جمعیت کره زمین از آفریقا ریشه می‌گیرد. براساس تحقیق  Pew Research Center، تعداد افراد بالغ سیاه‌پوست و اسپانیایی تبار که از اینستاگرام، توییتر، واتس‌اپ، اسنپ‌چت و یوتیوب استفاده می‌کنند، از تعداد کاربران با نژاد Caucasians یا سفیدپوست‌ها بیشتر است. فیس‌بوک صاحب سه پلت‌فرم پرطرفدار اجتماعی در دنیای اینترنت است که اکثر کاربران آنها رنگین‌پوست‌ها هستند.
 
این واقعیت نشان از قدرت بسیار زیادی دارد. در نظر بگیرید که رشد سالانه تلفیق هوش مصنوعی در زندگی مردم، ۳۷ درصد است و تحت چنین شرایطی، بروز تبعیض‌نژادی می‌تواند چالش و مشکل بسیار بزرگی را در سطح جهانی ایجاد کند. پس فیس‌بوک می‌تواند به‌عنوان پیشگام، در این زمینه قدم‌های بسیار کارآمدی بردارد. یک راه‌حل کاربردی برای حل این مساله می‌تواند ویرایش الگوریتمی باشد. محققان باید مساله نژادها را نیز در سیستم الگوریتم‌های خود بازنگری کرده و دوباره تعریف کنند. در واقع باید شرایطی مهیا شود که به تکنولوژی آموزش داد، تا افرادی را که خود قربانی نژادپرستی شده‌اند بار دیگر با این معضل روبه‌رو نکند. «یووال نوح هراری» می‌گوید: «کسانی که کنترل داده‌ها را در دست دارند، کنترل آینده را نیز در دست خواهند داشت.» نسخه هوش مصنوعی که امروز در حال توسعه است، زیرساختی برای نسخه آینده این تکنولوژی رو به پیشرفت محسوب می‌شود. پس شرکت‌های فعال در این زمینه موظفند که چنین واقعیت حیاتی را خیلی زود مدنظر قرار داده و در جهت رفع نقایص آن اقدام کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.