اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

September 16, 2019
12:01 دوشنبه، 25ام شهریورماه 1398
کد خبر: 103646

چرا انتصاب مدیرعامل رایتل جنجالی شد؟

رگولاتوری نیمه شب دیشب علیه انتصاب مدیرعامل رایتل اطلاعیه صادر کرد
 
 
دیروز روابط عمومی رایتل خبری کوتاه را منتشر کرد. مینا مهرنوش مدیرعامل جدید این اپراتور است اما همین خبر کوتاه واکنشهای بزرگی را به همراه داشت.
 
مهمترین واکنشها از سوی سازمان تنظیم مقررات – رگولاتور حوزه ارتباطی –  ابراز شد که این انتصاب را غیر قانونی خواند. تنها ساعاتی قبل از آن رگولاتور معرفی مدیران اپراتورها و اعضای هیات مدیره آنها را منوط به تایید کمیسیون تنظیم مقررات کرده بود.
 
خبرهای تایید نشده دیگری هم بود از جمله استعفای سه عضو از چهار عضو هیات مدیره رایتل. در میانه همه این دعواها خود شبکه رایتل هم روزهای متزلزلی را تجربه می‌کند. از جمله قطعی پنج ساعته دو روز قبل که سروصدای بسیاری از کاربران را درآورد و البته این اختلال در شبکه طی یک ماهی که دعوا بر سر مدیرعامل جدید این اپراتور بالا گرفته، تشدید شده است.
 
اما چرا انتصاب این مدیرعامل جوان رایتل که گفته می‌شود قبلا مدیر روزنامه کسب و کار بوده جنجالی شده است؟ آیا شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ( شستا) که مالک اصلی این اپراتور است اعمال نفوذ غیر قانونی در انتصاب این مدیرعامل داشته است؟ چرا وزارت ارتباطات با این انتصاب مخالف است؟ در این گزارش در جست و جوی پاسخهایی برای این پرسش‌ها هستیم.
 
رگولاتور مخالف مدیر رایتل
سازمان تنظیم مقررات صبح دیروز اعلام کرد که کمیسیون تنظیم مقررات ( بالاترین مرجع تصمیم‌گیر در این نهاد متشکل از وزیر ارتباطات و برخی معاونان و کارشناسان ) مصوبه جدیدی داشته و در آن شرایط تازه‌ای برای معرفی مدیران اپراتورها در نظر گرفته است.
 
حسین فلاح جوشقانی به ایرنا گفت : « از امروز با تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، هرگونه انتصاب و معرفی جدید برای اعضای هیات مدیره، مدیرعامل، قائم مقام و مدیر فنی ارایه کنندگان دارای پروانه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که بیش از ۵۰۰ هزار کاربر دارند، باید بر اساس شاخص‎‌ها و روشی که توسط رگولاتوری اعلام می‌شود، به تایید برسد.»
 
به گفته مدیر رگولاتوری این مصوبه شامل مدیرانی می‌شود که از این به بعد معرفی می‌شوند و مشمول مدیران قبلی اپراتورها نمی‌شود.
 
خبر این مصوبه رگولاتوری تنها چند ساعت قبل از معرفی مدیرعامل جدید رایتل منتشر شد.
 
روابط عمومی رایتل در خبری کوتاه که در آن عکسی از هیات مدیره رایتل در کنار مدیرعامل آن دیده می‌شد اعلام کرد: « مینا مهرنوش که با مصوبه روز دوم شهریورهیات‌مدیره رایتل به عنوان مدیرعامل این اپراتور منصوب شده بود به صورت رسمی معرفی و مشغول به کار شد.»
 
 
روابط عمومی رایتل در توییتی کوتاه خبر انتصاب مدیرعامل جدید این شرکت را با عکسی در کنار مدیران این شرکت منتشر کرد
مدیر روابط عمومی رایتل اما عکس دیگری از مینا مهرنوش را هم منتشر کرد و نوشت : جلسه معارفه دکتر مینا مهرنوش به عنوان مدیرعامل رایتل با حضور تعدادی از مدیران #شستا و برخی اعضای هیات مدیره رایتل برگزار شد و مهرنوش به صورت رسمی مدیرعامل رایتل شد.
 
 
نکته اینکه که در خبر اعلام شده روابط عمومی رایتل تاریخ انتصاب مدیرعامل دوم شهریورماه ذکر شده بود که احتمالا اشاره به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات داشت که تمام انتصابهای بعد از مصوبه‌ جدیدش را در اپراتورها مشمول تایید این کمیسیون کرده بود. به نوعی دیگر رایتل اعلام می‌کرد که مدیرعامل جدید قبل از این مصوبه انتخاب شده است.
 
سایت شستا هم در خبری به همین زمان انتصاب وی اشاره کرد و نوشت مینا‌ مهرنوش که از تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰ به عنوان عضو هیات مدیره رایتل منصوب شده بود بر اساس مصوبه ۱۳۹۸/۰۶/۰۲ هیات‌مدیره رایتل به عنوان مدیرعامل این اپراتور فعالیت خود را آغاز کرد.
 
رگولاتور باز هم مخالف
معرفی مدیرعامل جدید اما با واکنش بعدی سازمان تنظیم مقررات هم روبه رو شد. این سازمان ساعات پایانی دیشب اطلاعیه جدیدی مشخصا درباره انتصاب مدیرعامل جدید رایتل منتشر کرد.
 
در این اطلاعیه آمده است که مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات برای تمامی اپراتورها لازم الجراست و بار دیگر به مصوبه این کمیسیون در تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران و دارندگان پروانه در حوزه ICT اشاره کرد.
 
رگولاتوری در این اطلاعیه خاطرنشان کرد که مدیرعامل رایتل قبل از این تاریخ به این نهاد معرفی نشده و ادعای انتصاب وی از دوم شهریورماه را زیر سوال برد و نوشت: «  علیرغم ادعای انتصاب مدیر عامل جدید از دو شهریور ماه، تمامی مکاتبات اپراتور رایتل با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ابتدای شهریور تاکنون با امضای سرپرست این اپراتور انجام شده است.»
 
در این اطلاعیه همچنین آمده است:
 
« بر اساس مصوبه کمیسیون هرگونه انتصاب قبلی در خصوص مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره که در روزنامه رسمی ثبت شده باشد، مشمول مصوبه اخیر کمیسیون نمی‌باشد که این موضوع در خصوص مدیرعامل جدید محقق نشده است. لذا با توجه به موارد فوق و به‌دلیل عدم رعایت مصوبه کمیسیون این انتصاب از نظر رگولاتوری فاقد وجاهت بوده و اقدامات و تصمیمات ایشان مورد قبول رگولاتوری نخواهد بود. بدیهی است در صورت اصرار شرکت مذکور برای انتصاب ایشان لازم است تا مشخصات و سابقه کاری ایشان برای رگولاتوری ارسال شود تا مراحل بررسی صلاحیت حرفه‌ای ایشان بر اساس مصوبه کمیسیون صورت پذیرد. »
 
واکنش وزیر ارتباطات
آذری جهرمی قبل از این در حاشیه هیات دولت درباره انتصاب وی به عنوان مدیرعامل رایتل تردیدهایش را اعلام کرده بود. وزیر ارتباطات درباره انتصاب مینا مهرنوش گفت:‌
 
« خانمهای موفق در عرصه فناوری اطلاعات کم نداریم. شرایط رایتل مقداری خاص است و (ایشان) هنوز منصوب نشده‌اند دیشب در صدا و سیما خبری دیدیدم که منصوب شده‌اند . ایشان عضو هیات مدیره این شرکت هستند و تصمیم بر عهده هیات مدیره است. راسش این پیشنهاد را با ما مطرح کرده اند.  از بعد اینکه رایتل از نظر سهم بازار و وضعیت مالی شرایط مناسبی ندارد و نیاز به سرمایه گذاری مناسب از سوی سرمایه گذار دارد مقداری نگرانیم. این گزینه را با ما مطرح کردند سازمان تنظیم مقررات بررسی میکند و آیا توانمندی این کار وجود دارد
 
وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد : با کار رسانه ای مدیرعامل منصوب نمی شود. اینکارها مناسب نیست. ما در حال ارزیابی هستیم. اگر تایید صلاحیت فنی شد منصوب می شوند.
 
رسانه‌ها و مدیرعامل جدید رایتل و اختلال
بحث پیرامون انتصاب مدیرعامل رایتل در فضای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم وجود دارد. واکنشها در این زمینه به طرفداران این انتصاب و مخالفان آن تقسیم می‌شود. برخی به سابقه او اشاره می‌کنند که در روزنامه کسب و کار تجربه ناموفقی بوده، برخی انتصاب وی را ناشی از اعمال نفوذ برخی مقامات می‌دانند از سوی دیگر و برخی دیگر این انتصاب را نشانه موفقیت دیگری برای زنان و شایسته سالاری می‌دانند.
 
 
این همه در حالی است که اختلال در شبکه رایتل طی هفته‌های اخیر بیشتر از پیش شده و این به نارضایتی شدید کاربران این اپراتور منجر شده است. دلایل این اختلال مشخص نیست و هیچ کس در رایتل در این زمینه توضیحی نداده است.
 
مدیرعامل جدید رایتل کیست؟
درباره مینا مهرنوش نیز اظهارنظرهای متفاوتی در فضای رسانه‌ای وجود دارد. سایت شستا که خبر انتصاب وی را اعلام کرده درباره وی می‌نویسد: وی با مدرک دکتری اقتصاد بین الملل در حوزه تجاری سازی و بین‌الملل‌سازی استارتاپ‌ها، تجربه و تخصص داشته و اولین‌بار رشته تجارت الکترونیکی در ایران توسط ایشان در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در سال۱۳۸۵ راه اندازی شد.
 
به نوشته شستا مینا مهرنوش با انتشار ۵ کتاب و تألیف مقالات علمی و طرح‌های تحقیقاتی در نوآوری در مدل‌های کسب و کار از طریق فناوری های نوین از جمله ICT سهم به‌سزایی داشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.